כוכבי רשת מזייפים ומפיצים שיחות אינסטגרם עם סלבס. צילום: fotolia

כוכבי רשת מזייפים ומפיצים שיחות אינסטגרם עם סלבס

אם נתקלתם לאחרונה בשיחות אינסטגרם של סלבס מופצות בסטוריז של אחרים ונכנסתם לתיוג - כנראה שנפלתם בפח. מדובר בתופעה אינסטגרמית ישראלית ובה עמודים מזייפים שיחות עם סלבס והכל כדי לצבור עוקבים, רק שהפעם מדובר בעבירה פלילית לכל דבר בה לוקחים חלק גם כוכבי רשת גדולים ומוכרים

בחודשים האחרונים נתקלנו לא מעט בסטוריז משונים שמציגים שיחות אינסטגרמיות של סלבס עם מעריצים. לרוב מדובר בשיחות דרמטיות בהם הכוכב מאיים על הצד השני בהגשת תלונה במשטרה או בתביעה. הסטוריז האלו מאופיינים בעמימות, כך שהגולשים לא באמת יכולים לראות את השיחה המלאה או להבין על מה מדובר ואם יחפצו בכך יצטרכו, לטענת מפיצי צילומי מסך, לעקוב אחר עמודים שונים - שלרוב, מפנים את הגולש מעמוד אחד לשני ללא הפסקה מבלי שהגולש יוכל לראות לבסוף את ה"שיחה".

עוד בערוץ בדיגיטל של פרוגי:

גולשים רבים מסתקרנים ומבצעים את ההוראות בצורה מלאה רק בכדי להציץ למה שקרה בהמשך או בשיחה המלאה. אך אז מתברר כי הכל למעשה תרמית אחת גדולה והסטוריז המדוברים נועדו רק על מנת לצבור עוקבים רבים לאותו העמוד אליו הופנתם.

שיחות "הסלבס", שכמובן לא התקיימו מעולם ומפוברקות בתוכנות פוטושופ למיניהן, הן עוד שיטה לצבירת עוקבים כחלק מתופעה שחשפנו כאן בעבר - מעין מסחר של שיטת "תן וקח" בין חשבונות אינסטגרם שונים. מפעילי החשבונות סוחרים בחשיפה וכל צד מרוויח פרסום תמורת פרסום אחר. אלא, שבניגוד לשאר השיטות בהם מפנים אתכם לעמודים שונים כדי לראות דברים במלואם (שלרוב גם הם לא נכונים או לא קיימים), כאן מדובר ממש בהתחזות לאדם אחר ובזיוף לכל דבר, כלומר - עבירה פלילית עם השלכות משפטיות. 

עוז זהבי נלחץ? זיוף!
עוז זהבי נלחץ? זיוף! © צילום מסך מאינסטגרם

כך למשל זוייפה שיחת אינסטגרם (בהודעות דיירקט) של כוכבת הנוער, נועה קירל, עם מעריץ מטריד לכאורה או שיחה דומה עם אסי עזר, זיוף שיחה עם הדוגמנית נטע אלחימיסטר שלכאורה נחשפת להפצת תמונות אינטימיות שלה - מה שכמובן לא קרה, ואפילו שיחה של מעריץ שזכה לקבל הודעה מפתיעה (ופיקטיבית כמובן) מוונדר וומן בכבודה ובעצמה, גל גדות. 

ה"שיחות" של קירל ואלחימיסטר © צילום מסך

אך מסתבר שלא רק משתמשים אנונימיים בעלי אינסטגרם חזק או עמודים גדולים מפיצים את הדברים הללו, גם לא מעט כוכבי רשת גדולים ומוכרים במיוחד נותנים יד לדבר על מנת לצבור עוקבים ועל מנת שגם יפרסמו אותם חזרה באותם עמודים שמפיצים את שיטת "שיחות האינסטגרם של הסלבס".

מסתקרנים ונופלים בפח. אילוסטרציה
מסתקרנים ונופלים בפח. אילוסטרציה © צילום: Fotolia

שוחחנו עם אחד מכוכבי הרשת שלקח חלק גם הוא בהפצת סטוריז בסגנון, שבחר להישאר בעילום שם, והוא הסביר לנו על התופעה: "מי שמפיץ את הפוסטים האלו הם משתמשים שפשוט עלו על השיטה איך לפברק שיחות בקלות. כל מה שהם רוצים זה למשוך קהל שיסתקרן מעצם השיחה, יעקוב אחר הדף שלהם ובכך יגדילו בצורה משמעותית את מספר העוקבים החדשים בזמן קצר".

אבל איך פתאום התחיל כל הגל הזה בתקופה האחרונה?
"תמיד היו פרסומים שקריים באינסטגרם, חלקם יותר וחלקם פחות, כדי למשוך עוקבים. מישהו שמבין בפוטושופ כנראה לקח את זה צעד אחד יותר מדי קדימה". 

גל גדות פונה? זיוף!
גל גדות פונה? זיוף! © צילום מסך

אותו משתמש בעל חשבון אינסטגרם גדול מספר לנו שהצירוף ל"קבוצת" העמודים אליהם הסטוריז מפנים את הגולשים נעשית על ידי אותם העמודים שיצרו מראש את השיחה המפוברקת: "לא מצרפים אותך למשהו, פשוט דפים מסויימים שרואים את הדף שלך כפוטנציאלי לפרסום שולחים לך הודעה אישית ושואלים אם אתה רוצה פרסום תמורת פרסום".

ומאז אתה חייב לפרסם כל דבר שלהם, גם הוא כאמור מזוייף כמו אותן השיחות?
"אני לא מחוייב לפרסם דווקא דברים מפוברקים, אלא את מה שהם מבקשים שתעלה בתמורה למה שאתה מבקש מהם לעלות אצלם... זאת כנראה הדרך היחידה שלהם למשוך קהל לדף שלהם".

ואתה נותן יד לפרסומים האלו, למרות שהם לא נכונים?
"קרה לי מספר פעמים שהורדתי פוסטים שקריים כשגיליתי שהם היו מפוברקים, בעקבות פנייה של עוקבים שהפרסום שקרי. אישית אני לא מפרסם דברים שקריים בדף שלי אלא רק מה שאמיתי ואם מתגלה לי שלא, אני  מוריד את זה ישר. האמון עם העוקבים שלי שווה לי יותר מאשר אותם עוקבים חדשים שבאים בתרמית".

מה נותן לך שיתוף צילומי המסך המפוברקים?
"זה נטו דבר זמני שאתה עושה כדי לדחוף קצת את הדף שלך קדימה. המון סלבס עושים את זה מבלי ששמים לב ואותם משתמשים, וגם אני, הבנו שזו שיטה מעולה להיחשף ליותר אנשים".

הכל למען החשיפה © צילום מסך

ולעוקבים שלך זה לא מפריע? זה בגדר פרסום יומיומי בסגנון.
"הרבה עוקבים שולחים לי הודעות ושואלים אם הפרסום שקרי ואין כלום בדף השני ככה שכן מעצבן אותם מאוד ואני יכול להבין אותם זה תרמית לכל דבר... חוקי זה לא. אפילו שזה מפתה ויכול להיות שנפלו בזה הרבה קורא לכל מי שעושה את זה להפסיק בואו ניצור אמון ונפרסם רק דברים אמיתיים".

עו"ד עמית הורוביץ, ממשרד עמית הורוביץ ושות' המתמחה בדיני קניין רוחני וייצוג אומנים הסביר לנו כי אכן מדובר במהלך פלילי עם השלכות משפטיות, בעיקר כלפי הצד שזייף במקור את השיחות (בגין עבירות הפרת הגנת הפרטיות ופגיעה בערך כלכלי), אך גם חברת אינסטגרם וגם מי שמפיצים את אותם צילומי מסך המסתכנים בעבירת לשון הרע ועלולים להיחשב כ'מפר תורם'. 

התחזות לכל דבר. אילוסטרציה
התחזות לכל דבר. אילוסטרציה © Fotolia

"מעבר לעובדה שקיימים היבטים פליליים של התחזות, הונאה וכדומה שקשורים למשטרה ולהגשת תלונה, יש עניין לגבי ההיבטים האזרחיים ונזיקיים: כלפי הכותב שהעלה את הזיוף ניתן להגיש תביעת נזיקין בעוולות של הפרת 'הגנת הפרטיות' וכן עוולת לשון הרע וזאת לאור הניסיון לייצר שיחה כביכול אשר מעולם לא הייתה. אך מעבר לכך, הידוען יוכל לתבוע גם בגין עוולת פרסום כוזב ואשר בעקבותיה יכול ונגרם לו נזק של 'פגיעה בערכו הכלכלי'. זאת אומרת, עצם הפרסום הכוזב וההתחזות בשיחה שכביכול נערכת בשמו אך בפועל לא נערכה מעולם, יכול ותגרום לו בעיני הציבור פגיעה בערכו הכלכלי ואשר פגיעה זאת הינה ברת תביעה ובמיוחד לאור הזדוניות שבמעשה. 

אך לעיתים ניתן להגיע אף מעבר לכך ולהטיל אחריות בנזיקין מכוח דוקטרינת ההפרה התורמת וזאת גם לפלטפורמה עצמה שמאפשרת את העלאת הקבצים (לאתר האירוח או הפלטפורמה) שמאפשרת את העוולה. כך למשל במסגרת עקרון 'הנמל הבטוח' ניתן לתבוע את האתר וזאת ככל שהאתר לא פעל כדי להסיר את הפרסום הכוזב בתוך זמן סביר מרגע הפניה אליו.

הכלל הינו שבעל אתר לא יהיה אחראי לתביעה כספית אם אין לו ידע ממשי על ההפרה ו/או אין לו ידיעה בכוח על ההפרה (לא צריך היה לדעת) ו/או אין לו הנאה ישירה מההפרה ו/או  אם ידע, פעל להסרת ההפרה לפי נוהל מסודר - הודעה והסרה. ככל שתהיה פניה לאתר המארח להסרה והאתר המארח (לדוגמא אינסטגרם, יוטיוב או פייסבוק) לא פעל להסיר את ההפרה אז הוא יכול להיתפס כ"מפר תורם". 

עו
עו"ד עמית הורוביץ © יהושע יוסף

 

תגובות