טיק טוק מיני: בני הנוער בסרטונים שחוצים את הגבול. צילום: adobestock

טיק טוק מיני: בני הנוער בסרטונים שחוצים את הגבול

הרשת החברתית טיק טוק כובשת במהרה את לבם של הצעירים ובני הנוער. אבל האם הסיבה לעלייה המטאורית היא התוכן הטוב והמיוחד או שמא הפרסום המהיר והתכנים המיניים? על אף יתרונותיה של הרשת החברתית החדשה, לאחרונה אנו נתקלים ביותר ויותר סרטונים בוטים בעלי אופי מיני שלעיתים חוצים את גבול הטעם הטוב

טיק טוק. אין אחד שלא מכיר את האפליקציה, הגלגול המחודש של "מיוזיקלי", שבשבועות האחרונים הפכה לאחת מהרשתות החברתיות הפופולאריות ביותר אצל הצעירים, אפליקציית חובה אצל כל בן ובת נוער. מדובר בלהיט החדש בקרב צעירים ועל פניו אין שום סיבה שזה לא יהיה כך - האפליקציה מבוססת על סרטונים מוזיקלים חמודים ומצחיקים בני 15 שניות שמשלבים אתגרים, ריקודים מוכרים, ליפסינג, אפקטים מיוחדים של עריכה וצילום ועוד ועוד.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

האפליקציה הפכה לדבר החם בקרב בני נוער, כיום אין אחד שאין לו טיק טוק וכמו כל רשת חברתית חדשה שצצה ועולה בקרב הצעירים, כך איתה עולות גם השאלות וחששות ההורים - האם האפליקציה מסוכנת? האם היא מדרדרת את בני הנוער? לאילו תכנים הם נחשפים שם? ועוד ועוד. כמובן שלכל מטבע יש שני צדדים ולצד היתרונות, יש גם חסרונות. 

© צילום: fotolia
 
שיטוט מהיר באפליקציה, מגלה לנו שלצד הסרטונים האומנותיים, המצחיקים והחמודים, יש גם כאלו בעלי אופי מיני. ולא סתם, אלא מדובר בסרטונים בעלי קונוטציות מיניות ברורות וחזקות, המשלבות בדיחות גסות בצורה וויזואלית. לא מדובר בעוד תמונה עם בגדים חשופים, אלא ממש בתוכן מיני, פרובוקטיבי ובוטה. מדוע התופעה הזאת צצה פתאום ומה באפליקציה מעודד או גורם לעליית התופעה שלא הייתה נפוצה כלל וכלל ברשתות החברתיות האחרות?

כדי לענות על השאלה הזאת, חשוב להבין קודם את האפליקציה עצמה ואת הכללים המנחים שלה. אחרי הפייסבוק, סנאפצ'אט, אינסטגרם וסטורי - כמה עוד אפשר לחדש? ולמה דווקא אפליקצייה שמבוססת על סרטוני וידיאו קצרים זוכה להצלחה רבה? הסיבה פשוטה מאוד - טיק טוק "פיצחה" למעשה את השיטה, זאת שאינסטגרם עוד לא הצליחה לפצח. הקלות שבה מתפרסמים בטיק טוק, בניגוד לרשתות החברתיות האחרות, היא באמת בלתי נתפסת.

 

© adobestock
 
אם פעם היינו צריכים להשקיע בפוסטים מעוררי השראה, תמונות ופיד מושקע וסטורי מעודכן, היום זה הרבה יותר קל בטיק טוק. כל אחד יכול להתפרסם בעיקר אם יש לו פנים יפות או שהוא מצחיק, וזהו, הוא ויראלי. בגלל הקלות שבה ניתן להתפרסם באפליקציה, כך גם הקלות שניתן לאבד בה את הפרסום, לכן אם באינסטגרם לרוב יש קהל עוקבים שהוא יחסית קבוע, אם אתה לא נשאר מעודכן בטרנדים של טיק טוק, אתה פשוט הולך לאיבוד והופך שוב לאנונימי. 

חלק ניכר מאוד מהטרנדים והאתגרים ששולטים באפליקציה, מוכתבים על ידי כוכבים מחו"ל, בעיקר מארצות הברית, שם התרבות היא אחרת ודברים פרובוקטיביים ומיניים מתקבלים שם יותר בקלות ברשת החברתית. למשתמשי הטיק טוק יש מטרה אחת - להגיע ל"for you" - האזור שמראה את כל הסרטונים המומלצים עבור בגולש. בגלל הרצון הזה - סרטונים מיניים שכיחים מאוד, כיוון שגם הדור של היום הבין את מה שקודמיו כבר הבינו, עשו ואפילו שכחו - סקס מוכר.

 

נקודה נוספת שיש לשים עליה דגש היא שטיק טוק נתפסת כאפליקציה קלילה ומצחיקה ואפילו ילדותית (למרות הגבלת הגיל ל-13). היא לא נתפסת כרצינית על ידי המשתמשים והם מתנהגים בהתאם שכן אם הם לא לוקחים ברצינות את האפליקציה, הם לא חושבים שייקחו גם אותם ברצינות ובגלל שהשימוש באפליקציה פועל באופן כזה שהסיכוי שתיתקלו בסרטון שכבר ראית פשוט שואף לאפס, אז הם פועלים מהמחשבה שבכל מקרה שנייה אחרי שמישהו יצפה בסרטון שלהם, הוא ימצא משהו חדש וישכח ממה שכבר ראה.

אחד ממשתמשי הטיק טוק הבולטים בישראל הוא לאון שניידרובסקי, שבחנוכה הקרוב אף יככב במופע שכולו על טהרת הטיק טוק. לטענתו, הוא כלל לא נחשף לסרטונים מהסוג הזה: "אני גולש ב'for you' מלא ואני לא נתקלתי בסרטונים בסגנון הזה. אני חווה תוכן מצחיק, מגניב, סרטונים מאוד מוזיקליים, כיפיים, ילדים שממש עושים מערכונים ועושים דברים יצירתיים. אני חווה סרטונים עם מחשבה על עריכה, צילום, אפקטים, סאונד. מבחינתי זה כמו קורס צילום ועריכה לכל ילד".

ליאון שניידרובסקי, לא נתקל בסרטונים מיניים
ליאון שניידרובסקי, לא נתקל בסרטונים מיניים © ענת מוסברג

גם כוכב הטיק טוק שי בר, לו יש למעלה ממיליון עוקבים באפליקציה, טוען שלא נתקל בסרטונים בסגנון הזה: "בתקופת האפליקציה כ'מיוזיקלי' זה לא היה ככה, אצלי ב-'for you' אין תכנים כאלו כל כך, אני לא חווה את זה. אבל ממה שאני כן רואה לפעמים אני חושב שזה פשוט נמצא שם כי זה מצחיק אותם. לא חושב שצריך לייחס לזה כזאת חשיבות".

שי בר, בעל מיליון עוקבים בטיק טוק
שי בר, בעל מיליון עוקבים בטיק טוק © צילום מסך מטיק טוק

"צעירים בכללי ובמיוחד בגיל ההתבגרות מתבדחים על דברים מיניים. זה ההומור שלהם, זה העולם שלהם", אומר שניידרובסי, "גם כשאני הייתי נער התבדחנו על דברים וצחקקנו סביב בדיחה גסה. ככה הם מביעים את עצמם ומבחינתם זה הומור. בסופו של דבר ילד נחשף למספיק מידע ותכנים בעייתים גם דרך היוטיוב, הטלוויזיה וגם בגלישה ברשת עם חברים שפתאום נכנסים לאתר פורנו ועוד המון תכנים שהם הרבה יותר חמורים ומזעזעים מהאפליקציה הזאת. ההורים כן צריכים להיות באפליקציה ולעקוב אחרי התוכן של הילדים שלהם. האלטרנטיבה היא לא לחסום, אלא מעבר להכל זה חינוך, ערכים שאנחנו מגיעים איתם מהבית, האופי שלנו". 

 
אומנם שני כוכבי הטיק טוק האלו טוענים שהם לא נחשפו בכלל או בצורה בולטת לתכנים מהסוג הזה, אבל  אנחנו חווים משהו אחר לגמרי אצלנו בסמרטפונים. יש כאן מגמה ברורה של צעירים ובני נוער שעושים סרטונים מיניים ובוטים. אומנם המטרה היא להצחיק ולהתפרסם, אבל עד כמה אנחנו מוכנים כחברה ללכת רחוק למען עוד לייק או עוקב? איפה עובר הגבול בין תוכן משעשע ומעודן לבין תוכן לא ראוי ומטריד? 
 
אורנה היילינגר, מנהלת הקו החם של נטיקה באיגוד האינטרנט הישראלי, המטפל בפגיעות באינטרנט ומייעץ בכל הקשור להתנהלות חברתית ברשת: "טיק טוק היא אפליקציה כמו כל אפליקציה אחרת, והתוכן בה הוא כמו כרטיס פתוח למתחם קולנוע עם אין ספור אולמות. הבחירה לאיזה אולם/סרטון להכנס ולצפות -היא שלנו. ולכן, ככל שהתוכן בה הפך עם הזמן למורכב יותר, וכמשתמשים - האחריות שלנו לבחור נכון לאן להכנס ולאן לא, היא גדולה יותר כי התוכן המוצג - לא תמיד מתאים לכל גיל. גם כאן, כמו בכל אפליקציה, ניתן להגדיר מי יכול לצפות בתוכן שאני מעלה ומה אני רוצה לצפות".

כך תגבירו את ההגנה והשמירה על הפרטיות בטיקטוק:

1. הטיפ הכי חשוב: פשוט להגדיר: גם כאן, כמו בכל אפליקציה ניתן להגדיר מי יכול לצפות בתוכן שאני מעלה ובמה אני רוצה לצפות.

2. כך תעשו זאת:  
א. בחרו בחשבון שלכם (ME)
ב. לחצו על שלוש הנקודות
ג. בחרו בפרטיות (PRAIVECY AND SAFETY)

ד. הגדירו:

1. מי יכול לצפות בכם (כולם/חברים/אף אחד)
2. אחרי מי אתם עוקבים (כולם/חברים/אף אחד)
3. מי יכול לכתוב תגובה (כולם/חברים/אף אחד)
4. מי יכול להגיב לוידאו שלי (כולם/חברים/אף אחד)
5. מי יכול לשלוח לי הודעה (כולם/חברים/אף אחד)
וכן הלאה...

רוצים עוד מידע או מרגישים צורך להתייעץ איתנו? פנו אלינו לצוות נטיקה - ננסה לעזור לכם ככל האפשר. ניתן לפנות בוואטסאפ או טלפונית: 054-8-858911 או netica.org.il
 
 
תגובות