מעורר הזדהות עמוקה עד כאב: הספר "כמעט אני". צילום: הוצאת סטימצקי

מעורר הזדהות עמוקה עד כאב: הספר "כמעט אני"

"כמעט אני" של אופיר שרמן הוא ספר פרוזה-שירה מקורי המכיל אוסף סיפורים קצרים ושירים על תחושות שכולנו חווינו בעבר, חווים בהווה ועוד נחווה בעתיד. הספר מכיל בתוכו עשרות סיפורים ושירים בהם מתוארים תהליכים רבים; אהבה והתבגרות, התאהבות, קושי, פרידה, אכזבה והתגברות.

אופיר שרמן (18) נולדה וגדלה כל חייה בכפר סבא. היא תלמידת תיכון, אך בין כל המבחנים, הבגרויות, הטיולים ונשפי הסיום, היא גם מוצאת זמן לתסריטאות, משחק והפקה. אופיר היא אחת מהכותבות המובילות באתר "MyPen", ולאחר מימון שגייס כמעט 30 אלף ש"ח ב"הדסטארט", אופיר הוציאה, לפני כחודשיים בלבד, את ספר הביכורים המבטיח שלה - "כמעט אני".

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

"כמעט אני" הוא ספר פרוזה-שירה מקורי המכיל אוסף סיפורים קצרים ושירים מדויקים ומעוררי הזדהות על תחושות שכולנו חווינו בעבר, חווים בהווה ועוד נחווה בעתיד. הספר מכיל בתוכו עשרות סיפורים ושירים בהם מתוארים תהליכים רבים; אהבה והתבגרות, התאהבות, קושי, פרידה, אכזבה והתגברות.

"בגיל 16 חשבתי שאני מיוחדת ושכבר חוויתי הכל, אבל כשהתחלתי לכתוב גיליתי שהסיפור שלי יכול לגעת בלב של כל אחד. לאחר שכתבתי מעל 100 סיפורים לקחתי את הטובים ביותר לתוך הספר הזה, שמתאר תהליך של אהבה והתבגרות. הספר הזה הוא הסיפור שלי, שיכול בקלות להפוך גם לשלכם..." - כך מספרת שרמן בגב כריכת הספר אשר זכה לשמו בשל הסיפור המופיע בפרקו הראשון, הקרוי גם הוא- "כמעט אני".

 

אופן הכתיבה הייחודי לספר זה, ולכתיבתה של שרמן בכלל, הוא כה כנה ובה בעת גם מטלטל עד כאב, כזה שמצליח להעמיד אותך בפני רגשות שבדרך כלל רוב האנשים נוהגים להסתיר, לטשטש, לדחוף עמוק למגירה ולהתעלם מהם. בספר הזה לא תצליחו להחזיק את המגירה סגורה ולו לרגע אחד נוסף, והיא תיפתח וכל תוכנה ייצא החוצה בשטף של רגשות שיתעוררו בכם. זה אמנם נשמע מפחיד ומרתיע - הרי מי רוצה באמת להתמודד עם המחשבות והתחושות הללו? אך תאמינו לי כי ההתמודדות, העמידה פנים-אל-פנים מול האני הפנימי שלכם, מול עצמיכם, היא כה משחררת ומרגישה ואפילו יוצרת מן תחושה כזו של הורדת נטל כבד מן הלב.

הספר עצמו אינו כולל אך ורק סיפור אחד ויחיד, עלילה אחת שנמרחת על גבי 100 ויותר עמודים עד סיום הספר. לא, הספר הזה שונה לחלוטין. הספר מכיל כ- 66 סיפורים, כל אחד עומד בפני עצמו כפרק נוסף בספר, כך שאם לא הצלחתם להתחבר לסיפור הראשון, השני או אפילו השלישי - בטוח תמצאו סיפור אחר שיעורר בכם הזדהות וימלא אתכם התרגשות טהורה. מה גם שלא חייב לקרוא את כל הפרקים לפי הסדר בו הם נמצאים בספר - תמיד ניתן לעיין בתוכן העניינים הנמצא בעמוד הספר הראשון ולבחור מתוך רשימת הסיפורים השונים את האחד ש"מושך לכם את העין" רק לפי הכותרת הראשית של הפרק.

אופיר שרמן, מחברת הספר
אופיר שרמן, מחברת הספר © חן דוד

אף על פי אופן הכתיבה היפהפה והנוגע וסגנונו הייחודי של הספר ומבנהו, אני חושבת שהדבר העיקרי שעורר בי רצון עז לקרוא את הספר, עוד לפני שידעתי בכלל על מה מדובר ובמה הוא עוסק, הוא העובדה שאופיר היא נערה צעירה בת 18, ממש כמוני. אני מאמינה כי מי שיכול להבין בני נוער בדרך הטובה והמדויקת ביותר הוא -איך לא?- בן נוער נוסף!

העובדה ששרמן כתבה את הספר בעודה נערה מתבגרת, בתקופת לימודיה בתיכון עם כל הלחץ של מבחנים ובגרויות, צילומי ספר מחזור, מסיבות ונשפי סיום, היא זו שגרמה לי להרגיש הזדהות איתה ועם הספר שלה עוד לפני שבכלל קראתי אותו. ידעתי, עוד מההתחלה, שכתיבתה של נערה בגילי "תדבר אליי" ו"תיגע בי" הרבה יותר טוב מכתיבתם של הסופרים המבוגרים, שמנסים ומשתדלים כל כך "להיכנס" אל תוך ראשנו - בני הנוער, אך לא תמיד הדבר צולח להם. אופיר לא הייתה צריכה להתאמץ כלל וכלל על מנת להיכנס לראש קהל היעד שלה - בני נוער, משום שהיא בעצמה כזו.

© הוצאת סטימצקי

אמנם הספר מתאר את התהליך של אופיר; תהליך שעברה וחוותה על בשרה, אך אף על פי שמדובר ב"סיפור שלה", הרגשתי כיצד תוך כדי הקריאה והמעבר מסיפור אחד למשנהו, סיפורה הפרטי הופך לסיפור הפרטי שלי. בתוך הספר ניתן למצוא סיטואציות שונות ורגעים מוכרים של כאב ואושר, שמחה ואכזבה, קושי, עצב ותסכול, שהצליחו בדרך מופלאה לחדור אל לבי ולעורר בי רגש של הזדהות רבה ועמוקה עם מילותיה וחוויותיה של שרמן בכל סיפור וסיפור. אני מאמינה כי כולם יצליחו למצוא את מקומם בתוך הספר, בדיוק כפי שמצאתי אני את מקומי, ולהתחבר אל דבריה של אופיר.

תגובות