יוני צ'ונה: "היום הרבה יותר קשה להיות ילד שמציקים לו". אילוסטרציה. צילום: Fotolia

יוני צ'ונה: "היום הרבה יותר קשה להיות ילד שמציקים לו"

יוני צ'ונה, מנכ"ל מרכז "מצמיחים", הוציא לאור את ספר הביכורים שלו – "מצמיחים ברשת". שוחחנו איתו על המטרה של המרכז, על השפעת העולם הטכנולוגי על ילדים ונוער, על השינוי שהוא שואף לחולל בחברה וכמובן על השיטה החדשנית שפיתח - שיטת מצמיחים!

יוני צ'ונה, מנכ"ל מרכז "מצמיחים", הוציא לאור את ספר הביכורים שלו – "מצמיחים ברשת". מרכז מצמיחים פועל למעלה מעשור במטרה לחנך נוער ומבוגרים להתמודדות עם מצבי אלימות, ולהפוך את הכיתות בישראל למקום בטוח ונעים יותר. המרכז פועל במוסדות החינוך, במודל התערבות ייחודי של סדנאות המכשירות מחנכים ותלמידים גם יחד בכלים להפחתת אלימות מילולית, אלימות ברשתות חברתיות, חרם כיתתי ועוד. כל זאת במטרה לקדם סביבה כיתתית בה יוכלו התלמידים לחוות שייכות, אכפתיות ותחושת ערך עצמי. המרכז פועל במוקדים רבים ברחבי הארץ, מתפרס על טווח גילאים רחב ובמגוון בתי ספר יהודיים וערביים, בישובים מבוססים ובפריפריה.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

"מרכז מצמיחים הוקם בשנת 2004. המטרה שלו הייתה להפחית כאב וסבל של ילדים בכיתות בישראל. אנחנו רוצים שהכיתות שלנו יהיו מצמיחות, ושכולם ירגישו שייכים. אנחנו מעבירים סדנאות באלפי כיתות, וגם הרצאות והכשרות להורים ומורים." 

"בשנים האחרונות אנחנו נתקלים יותר ויותר בהשפעה של הרשתות החברתיות על ילדים ונוער; באינטרנט יש הרבה דברים חיוביים, אבל הוא גם מגביר תוקפנות וגורם הרבה סבל לילדים. הספר עוסק בדיוק בזה - בהשפעה של הרשת על החיים של בני נוער, על הדינאמיקה החברתית ביניהם ועל התקשורת שלהם. הוא לא עוסק רק בבריונות רשת, אלא גם באיך הרשת משפיעה על ילדים ביום יום; על הדימוי העצמי שלהם, על המריבות שלהם בכיתה ועל נורמות ההתנהגות הכיתתיות." מסביר יוני.

שיימינג
שיימינג © fotolia


יוני צ'ונה, הוא אחד ממייסדי מרכז מצמיחים ומשמש כמנכ"ל הארגון מאז הקמתו. צ'ונה הוא מפתח השיטה החינוכית מצמיחים - שיטה חדשנית ומוכחת אשר פותחה במהלך הנחיית סדנאות וליווי של עשרות אלפי תלמידים, אנשי חינוך והורים, המספקת כלים וטכניקות מהשטח להפחתת תוקפנות יום-יומית בין ילדים, ויכולה לסייע לכלל האוכלוסייה; אנשי מקצוע בתחום החינוך וקרובי משפחה של ילדים החווים בריונות או שעשויים להפוך בעצמם לגורמים פוגעניים. בנוסף, אחראי צ'ונה על תכני הסדנאות, ההרצאות, ההכשרות והקורסים של המרכז, ואף מנחה בעצמו סדנאות לילדים ולנוער בסיכון, למורים, הורים ואנשי חינוך.

בחודש שעבר הוציא לאור צ'ונה את ספר הביכורים שלו – "מצמיחים ברשת". הספר נועד למלא מחסור קיים בכלי התמודדות ולהציע למורים ולהורים כלים איכותיים לדיון קבוצתי או אישי, שיסייע בהפחתת אלימות חברתית ברשת, וגם מחוץ לה. בספר אף ניתן למצוא כלים וטכניקות מה"שטח", להפחתת תוקפנות רשת יום-יומית בין ילדים. באמצעות שיטת מצמיחים המוצגת בספר, הקורא מבין את המנגנון שבבסיס התוקפנות החברתית של ילדים כלפי ילדים, לומד כיצד לעודד מתבגרים להפחית פגיעות ברשת באמצעות שיח פתוח ומקדם בבתי הספר, בבתים ובמסגרות החינוך המשלימות, וכיצד לייצר תמריצים שיציבו את ערך האכפתיות כמשפר מעמד חברתי.

כריכת הספר
כריכת הספר "מצמיחים ברשת"


"הרבה יותר קשה ומורכב לילדים ובני נוער להתמודד היום עם בריונות..."

כיצד מרכז מצמיחים השפיע על הספר ועל תוכנו?
"הספר הוא ברוח ובשפה של מצמיחים; הוא מיועד בעיקר להורים ואנשי חינוך, ונותן להם הרבה עצות וכלים שאנחנו משתמשים בהם בסדנאות שלנו. הרעיון של הספר היה להעביר את הידע והניסיון שצברנו בשיחות עם עשרות אלפי תלמידים, כדי שיותר ויותר מורים יוכלו להשתמש בו, גם אם הם לא עברו את הסדנה שלנו."

מה דעתך על ה"דור של היום" - בני הנוער שנולדו אל העידן הטכנולוגי וחשופים להשפעת העולם הווירטואלי?
"אני בטוח שזה הרבה יותר קשה ומורכב לילדים ובני נוער להתמודד היום עם בריונות. היום הרבה יותר קשה להיות ילד שמציקים לו; הילד אפילו לא יכול "לברוח" רחוק מההצקות, כי הן מלוות אותו לאורך כל שעות היממה וממשיכות גם כאשר הילד בבית. מצד שני, היום, בניגוד לעבר, ילדים יכולים לתקשר עם החברים שלהם גם כשהם בבית וכך גם לקבל תמיכה וקשר לא רק כשהם נפגשים עם חברים בבית הספר, ואני חושב שזה יותר טוב לילדים."

האם לשיטת מצמיחים יש תוצאות מוכחות?
"לשמחתי כן! חצי שנה אחרי הסדנאות שאנחנו מעבירים במרכז מצמיחים, אנחנו בודקים מול המחנכים מה הייתה השפעת הסדנה - וכמעט 90% מדווחים שהם מרוצים ושהאווירה בכיתה השתפרה בעקבות הסדנה! בסדנאות שלנו, שעוסקות באלימות ברשת, ילדים מדווחים על יותר נכונות להתערב ולהגן על ילד מותקף."

יוני צ'ונה
יוני צ'ונה © צילום: רביד בירן


"בסדנאות שלנו, שעוסקות באלימות ברשת, ילדים מדווחים על יותר נכונות להתערב ולהגן על ילד מותקף..."

האם אתה מאמין ששיטת מצמיחים יכולה להביא לשינוי משמעותי במצב האלימות בקרב בני הנוער, ולצמצם כמעט לחלוטין אלימות, שיימינג ובריונות ברשתות החברתיות, ואף מחוץ להן?
"אני חושב שזו עבודה בלתי נגמרת – בדיוק כמו שלתת כלים לילדים ולעזור להם זו עבודה בלתי נגמרת, אבל אין לי ספק ששיטת מצמיחים יכולה לעשות שינוי משמעותי בחייהם של ילדים, בעיקר כשהם בקבוצה. במקומות בהם היא פועלת, היא כבר עושה זאת ואנחנו רואים שהחיים בכיתה השתפרו! זה נותן לכולנו הרגשה טובה ומחמם את הלב, כך אנחנו מבינים ששווה להמשיך להשקיע."

האם אתה חושב שגם הספר יוכל להביא לאותן תוצאות, אליהם הגעתם באמצעות עבודה של "פנים-מול-פנים" עם הורים ומורים?
"אני חושב שמורה או הורה שיקרא את הספר וייקח ממנו אפילו דבר אחד או שניים - כבר ייעשה שינוי! למשל, עצם זה שמורה יתחיל לדבר באופן פתוח עם התלמידים שלו על הרשת וידע לעשות זאת בלי לשפוט אותם, להטיף ולחפור – כבר יגרום להם להרגיש קרבה אליו, ושיש להם למי לספר ועם מי להתייעץ. הרבה ילדים בכלל לא משתפים מבוגרים כשקורה להם משהו ברשתות, כי הם מרגישים שאין להם למי לספר, או שהמבוגרים לא יבינו אותם."

מה הייתה המטרה שלך כשהחלטת להוציא לאור את הספר הזה ולשתף את הידע שצברת במהלך השנים עם הציבור?
"המטרה היא אותה מטרה של הארגון עצמו, שהוקם לאחר שקבוצת אנשים התארגנה יחד מתוך דאגה ורצון לסייע לילדים. אנחנו רוצים להפחית כאב וסבל של ילדים ונוער, וזו גם המטרה של הספר."

האם הספר הוא סוג של "מדריך" צמוד שעל הורים ומורים לשנן היטב ולמלא אחר הכתוב בו מילה במילה?
"אני חושב שהחיים הם דבר מורכב, כך שגם אם היינו רוצים, לא היינו יכולים לכתוב מדריך שיענה על כל האפשרויות. הספר נותן הרבה מידע, גורם להבנה טובה יותר של השפעת הרשת על החיים בקבוצה ודוגמאות לפעולה, אבל ברור שכל מורה והורה חייב להיות יצירתי ולהתאים את אופן הפעולה שלו לילד ולמצב ובהתאם למה שהילד אומר לו שהוא צריך."

"אנחנו רוצים להפחית כאב וסבל של ילדים ונוער..."

מדוע אתה חושב שהורים ומורים זקוקים להדרכה ולהכוונה בנושאים מסוג זה?
"הדור של היום נולד אל תוך האינטרנט, הם מהירים יותר מאיתנו, חווים ופועלים ברשת אחרת מאיתנו. הרבה הורים ומורים נרתעים ובכלל לא רוצים להבין מה קורה ברשת, או שהם חושבים שבגלל שהם לא "עומדים בקצב" אז אין להם מה לתרום לילדים בנושא. אבל בסופו של דבר הרשת היא חלק חשוב היום מחיי הילדים, ובנוסף - לא צריך "להבין ברשת" כדי להבין ביחסים בין אנשים וברגשות. כל אנשי המקצוע כמו בנאים, מתכנתים, שחקנים ועוד, שרוצים להיות טובים במה שהם עושים - ממשיכים ללמוד כל הזמן, והולכים לשיעורים (השתלמויות). כך גם מורים עושים, וכאשר הם הולכים לשיעורים האלה, אנחנו רוצים שיקבלו את הטיפים הכי טובים איך לעזור לילדים."

בספר כתבת כי הוא מיועד להורים, מורים ואנשי חינוך נוספים.אתה חושב שגם בני נוער יכולים לקרוא את הספר וללמוד ממנו?
"זו באמת שאלה מעניינת. אשמח לשמוע מבני נוער שקראו מה הם חושבים. אנחנו מזמינים אותם לכתוב לנו בדף הפייסבוק של מצמיחים!"

יוני צ'ונה
יוני צ'ונה © צילום: יוסי רבי



למה, לפי דעתך, רק הורים ומורים יכולים לגרום לשינוי בצמצום האלימות החברתית ברשת? אתה לא חושב שהרצון לשינוי צריך לבוא מהילדים ומבני הנוער עצמם?
"אנחנו לגמרי רואים שהרצון לשינוי כבר קיים אצל ילדים ונוער, אבל קשה מאוד להבין מה לעשות עם הרצון לשינוי ואיך לגרום לו לקרות. אחת הבעיות היא שמופעל על בני הנוער הרבה לחץ חברתי – למרות שמפריע להם לראות שתוקפים ילד ברשת, הם לא מתערבים, כי הם לא יודעים מה לעשות או כי הם פשוט פוחדים להתערב. בדיוק בגלל הסיבות האלה מבוגרים צריכים לעזור לילדים לגלות מה הדרך הכי טובה ומתאימה להתערב ולעצור בריונות ברשת ובכלל."

"אתם לא לבד; בטוח יש עוד ילדים סביבכם שאכפת להם. אתם רק צריכים למצוא אותם, ולפעול יחד..."

האם אתה חושב לכתוב ספר שיהיה מיועד דווקא לבני נוער, ולא להורים, מורים ושאר המבוגרים הסובבים אותם?
"זה רעיון שאכן מסתובב לי בראש, אולי עוד אוציא אותו לפועל. אחד הדברים הכי קשים בעולם הוא ליצור משהו שילדים אוהבים ולדבר בשפה שלהם. אם נרגיש במצמיחים יום אחד כשנהיה בטוחים שאנחנו יודעים איך לעשות זאת, אז נעשה זאת. מקווים שזה יקרה."

ולסיום- יש לך מסר לקוראי "פרוגי"?
"אל תשמרו בבטן. אם אתם רואים שפוגעים במישהו או שפוגעים בכם, תמיד עדיף שתספרו למישהו מאשר שתשמרו זאת בבטן. זה יכול להיות הורה או מורה שאתם מרגישים שהוא "מבין עניין", אבל זה יכול להיות גם בן דוד או בת דודה, מדריך בתנועת נוער או בחוג – בכל מקרה, תהיו בטוחים שהם ישמחו לשמוע. והכי חשוב- אם משהו מפריע לכם, אז תהיו בטוחים שאתם לא לבד; בטוח יש עוד ילדים סביבכם שאכפת להם. אתם רק צריכים למצוא אותם, ולפעול יחד!"

 את הספר "מצמיחים ברשת" ניתן לרכוש כאן, באתר האינטרנט של מרכז מצמיחים!

תגובות