לא פוטושופ: איך באמת עושים אפקטים בסרטים?. צילום: צילום מסך מyoutube

לא פוטושופ: איך באמת עושים אפקטים בסרטים?

אפקטים קולנועיים, בין אם זולים או מושקעים הם אלה שהופכים צילום קולנועי פשוט למרהיב ומסקרן, אך האם אי פעם חשבתם לעצמכם איך עושים אותם? לא, זה לא פוטושופ ולא מסך ירוק, אלא הרבה מעבר

רובנו אוהבים לצפות בסרטים ולדעת שהם נגמרים עם סוף טוב, אך מה קורה בין ההתחלה לסוף? מרוב ריתוק למסך לא יוצא לנו להבין מה מושך אותנו בסרט. אלה כמובן האפקטים המיוחדים שאותם מתאימים אנשי המקצוע, ובכך נוצר סרט מרתק ומסקרן. כיצד הם נוצרים ומה עושה אותם כה מיוחדים? 

איברי גוף

לא לבעלי לב חלש! בכתבת תחקיר די מלחיצה אודות איפור קולנועי מקצועי וריאיון עם מת'יו מאנגל של ערוץ "CBS", מדובר על אמנות האיפור. האיפור הקולנועי אינו רק משמש כאיפור פנים ו/או גוף, אלא משמש כאיברי גוף המפתחים אווירה. אמנם הדבר עולה הרבה, אך אין ספק שהוא אחד מהיצירות המרהיבות ביותר שהקולנוע מציג לנו. מומלץ להעביר לסוף הריאיון ולראות כיצד נעשים האנשים הפלסטיים. ככל הנראה, החומר בו משתמש מאנגל הוא ג'לטין מסוים או מוצר פלסטי אחר, אך ניתן לבצע זאת גם עם פימו.

מלחיץ!
 

את איברי הגוף ניתן למצוא בכל מיני סרטים, למשל ב"ברוכים הבאים לזומבילנד" אשר בוים על ידי רובן פליישר. לאורך סרט זה זומבים לועסים ויורקים איברי בני אדם, גופות ודם. לא באמת חשבתם שהאיברים אמיתיים, נכון?

 

קרח יבש

חם לכם? זה בסדר, גם לנו! קרח יבש אמנם לא יקרר אותנו, אבל יוסיף הרבה לבניית האווירה המסתורית של הסרט. אם כל חייכם שאלתם איך עושים קרח יבש בסרטים, הנה התשובה: הקרח היבש בשילוב מכונת פיזור עשן יוצר מקום המפוזר בעשן לבן/ אפרפר המדמה עשן של סרט מדע-בדיוני. מכונת פיזור העשן אמנם לא נפוצה אך ניתן להחליפה במאוורר חזק או על ידי נפנוף עם שטיח. בנוגע לקרח היבש תצטרכו להתאמץ בהשגתו, וכמובן אל תשכחו ללבוש כפפות קור על מנת להישאר חמים ומוגנים מכוויות. 

אז ככה עושים קרח יבש!
 

את העשן ניתן למצוא בסרטים רבים, כמו "האשליה", אשר בוים על ידי לואי לטרייה ובו מככבים ג'סי אייזנברג, מארק רופאלו, וודי הארלסון איילה פישר, מורגן פרימן ומייקל קיין. בסרט זה הקוסמים צריכים לעשות משימה שבה ישנו אפקט מיוחד של עשן שיוצר אווירת מסתורין. אפרופו עשן, ידעתם שיש לו שימושים רבים בתחום הקולנוע? השימוש מתבצע מרצפה מעורפלת של סרט מדע-בדיוני ועד חימום יתר של מנוע מכונית ביום קיץ לוהט במיוחד. אז תחממו את המכונית (אבל לא יותר מידי) ויאללה, לקולנוע! 

 

אפקט עמוס באנשים

אז נכון, ההפקה לא תמיד יכולה למצוא מאות או אלפי ניצבים על מנת לצלם מסיבה או מצב כלשהו בו יצטרכו להראות כמות עצומה של אנשים, אבל תתפלאו, ההפקה מצליחה להתגבר על הבעיה. מדובר בכמה ניצבים הקרובים זה לזה ומרוחקים משמעותית מהדמויות. הצלם מקרב את המצלמה כמה שיותר כך שהחלל ייראה כמה שיותר מלא, ומובן שאנשים שעוברים ושבים מלפני הדמות ומאחוריה גורמים לאשליה הזאת שבה יש צפיפות וכן שהמקום מאוכלס יותר.  

ללא ספק האפקט הכי טוב בתחום הקולנוע
 

את הצפיפות הרבה ניתן למצוא בסרטים כמו "מהיר ועצבני 6", אשר בוים על ידי ג'סטין לין ובו מככבים וין דיזל, המנוח פול ווקר, דוויין ג'ונסון, גל גדות, מישל רודריגז וג'ורדנה ברוסטר. בחלק בו ריטה אורה מזניקה את השניים להתחרות, האזור מוצף כולו באנשים ובמכוניות על מנת להמחיש את המציאות ואת האווירה האורבנית. 

 

תעופה

אין אחד שלא חלם בתור ילד קטן על הרגע בו יוכל לעוף. אל תדאגו, זה יקרה ככל הנראה אם תחליטו להיות שחקני קולנוע. אחד האפקטים המגניבים ביותר שיצא לראות בחדרי עריכות של סרטי מדע בדיוני הוא תעופה. אמנם צריך מסך ירוק ותוכנת עריכה מקצועית, אך בעזרת כמה מדריכים ניתן לעוף די בקלות. כמובן שנזדקק גם לכמה שעות עריכה מלאות ציפייה ובסופו של דבר לא ניתן לשמיים להיות הגבול.

אז אפשר להגשים את החלום הזה!
 

את האפקט הזה ניתן למצוא בסרטי מדע בדיוני רבים, למשל "סופרמן חוזר", אשר בוים על ידי בריאן סינגר ובו מככבים ברנדון ראות', קייט בוסוורת' וקווין ספייסי. ב"סופרמן חוזר" רואים את סופרמן עף כמובן, בעזרת לא מעט עריכות. הרי לא באמתם חשבתם שהוא עף, נכון?

 

 

עוד במדור הבידור של פרוגי:

 

 

תגובות