חי בסרט: לא תאמינו כמה רחוק הלך הוולוגר הזה. צילום: אייל מלכה

חי בסרט: לא תאמינו כמה רחוק הלך הוולוגר הזה

סרט ישראלי קצר בכיכובו של דין גרבר, מראה כמה וולוגרים עשויים ללכת רחוק כדי לשמור על הצלחתם ברשת.

יש לא מעט כוכבי רשת שיעדיפו לתת לוולוגים ולסרטונים שלהם כותרות מוגזמות במיוחד המכונות "קליק-בייט", דבר הנועד כדי למשוך צופים ולגרות אותם להיכנס לסרטון גם אם לא תמיד הכותרת המפציצה משקפת במדוייק את מה שיש בסרטון. סרט ישראלי קצר שיוצא בימים אלו עוסק בוולוגר אחד (בכיכובו של דין גרבר) שהלך קצת רחוק מדי עם הקליק בייט כשהבין שהוא מאבד צפיות.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

מעבר לכך שכמות הצפיות של וולוגרים ויוטיוברים מהווים סמל סטטוס להצלחתם ברשת, הם גם מהווים כמקור ההכנסה שלהם. יותר צפיות = יותר כסף. ולכן, הלחץ לשמור ולשבור את הרף של עצמם הוא גדול ורובם ינסו לעשות זאת גם על ידי ניפוח כותרות. בכל פעם שעולה סרטון חדש, הוולוגרים ירפרשו כמעט בכל פעם להתעדכן כמה צפיות יש להם, אך מה יקרה אם יום אחד הם יתעוררו ויגלו שכבר בקושי יש להם צפיות? בדיוק בזה עוסק "קליק בייט" המספר את סיפורו (הדמיוני אך הריאליסטי) של וולוגר בשם יואב ומנסה להציג את הסיטואציות שקורות לו בין וולוג כושל לאחר. 

clickbait - short film from Ran Finkelstein on Vimeo.

"מבחינה עלילתית הסרט מספר על וולוגר מצליח שמאבד את הרלוונטיות שלו ברשת ומתחיל להילחץ מזה שהוא יצטרך כנראה להתחיל לחפש את עצמו ולהתפרנס בעולם האמיתי. מעבר לזה אני לא רוצה לתת פרשונות משלי לסיפור כי אני מעדיף שכל אחד יקח ממנו את מה שהוא רוצה לקחת. מספר לנו רן פינקלשטיין - יוצר ובמאי הסרט.

פינקלטיין וגרבר מאחורי הקלעים
פינקלטיין וגרבר מאחורי הקלעים © פרטי

למה דווקא בחרת בנושא הזה?

"אמנם הסרט יוצא רק עכשיו, אבל העבודה עליו התחילה כבר לפני שנתיים. באותו זמן תרבות הקליקבייטים ביוטיוב עוד הייתה בתחילת דרכה וניסיתי לחשוב מה יקרה אם מישהו יקח את זה לקצה".

© צילום: אייל מלכה

אתה חושב שיש מקרים שבהן כותרות קליק בייט חוצות את הגבול?

"זה מאוד תלוי מי הוולוגר ומה קהל היעד שלו. בגדול כל עוד יש בקליקבייט צל של אמת אז לא רואה בזה בעיה, אם התוכן שיבוא בתוך הסרטון יהיה איכותי ורלוונטי הקהל ישאר, אם לא - הוא יפרוש מהר מאוד".

איפה לדעתך צריך לשים את הגבול בין וולוגים מגניבים ומיוחדים לבין משהו מוגזם?

"כל אחד יכול להגדיר 'מוגזם' באופן שונה. יש כאלה שיראו מישהו שובר ביצה ויגיד שזה מוגזם ויש כאלה שמבחינתם גם באנג'י לתוך בריכה עם כרישים יעבור בשלום. אגב, מוגזם גם לא חייב להיות שלילי".

בתור אחד שמתעסק ועובד עם כוכבי רשת (בימוי הריווניד הישראלי הרשמי), האם שאבת השראה ממקרים מסויימים או דפוסי התנהגות של כוכבי רשת שאתה מכיר?

"כמו שאמרתי, הסרט התחיל את דרכו לפני הרבה מאוד זמן והוא רחוק מאוד מהמקום שבו אני נמצא היום. אבל גם אז הכרתי כוכבי רשת וברור שהדמות הראשית שם שואבת השראה מכמה מהם. רק חשוב לי לציין שהסרט הזה הוא לא על אף אחד ולא בא להעביר ביקורת על אף אחד. הוא עומד בפני עצמו עם דמות שיש לה חיים משל עצמה".

בריווניד 2017
בריווניד 2017 © אמרי אגמון


מה היה לך חשוב להעביר בסרט?
"אני לא יודע אם זה מה שחשוב לי להעביר אבל אני חושב שיש מן מסר בסאבטקסט שאומר שאי אפשר להסתמך רק על הרשת".

לא להסתמך רק על הרשת
לא להסתמך רק על הרשת © אייל מלכה

"בשנים האחרונות יש יותר ויותר התעסקות בקולנוע ועל המסך הקטן בעולם הרשת ואני חושב שנמשיך ללכת לכיוון הזה. זה מסקרן את היוצרים כי זה עולם ומלואו שיכול לספק מיליון סיפורים שונים עם בלי סוף דמויות". מסכם פינקלשטיין.

רן פינקלשטיין
רן פינקלשטיין © ביאנה ויטקין
תגובות