מפחיד: הסרט שחזה את התפשטות וירוס הקורונה. צילום: באדיבות Yes press

מפחיד: הסרט שחזה את התפשטות וירוס הקורונה

המותחן "התפשטות" משנת 2011 תיאר התפשטות של מגפה קטלנית דמיונית שגובה את חייהם של מיליונים. על אף היותו בדיוני, הוא מזכיר באופן מציאותי להחריד את התפרצות נגיף הקורונה שהולך ומתפשט ברחבי העולם בימים אלה. כיצד אנחנו יכולים ללמוד ממנו?

האם סרט שנוצר לפני תשע שנים הצליח באמת לחזות את מה שקורה עכשיו עם וירוס הקורונה? הסרט מציג לנו מגפה בדיונית שמזכירה לא מעט את וירוס הקורונה, שהתפרץ בזמן האחרון. אז מה אפשר ללמוד מהסרט על הוירוס העכשווי? והאם הכל מדויק? הנה כל מה שצריך לדעת על הסרט ואיך הוא קשור לוירוס הקורונה.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

הסרט נפתח בקול שיעול טורדני של השחקנית גוונית' פאלטרו המגלמת אישה חיוורת בשם בת' אמהוף - זו חזרה מטיול בסין ונראה שהיא מפתחת תסמינים של שפעת. הסצנה מתרחשת ביום השני להתפרצות הנגיף, בה אנחנו נחשפים לבת' ולעוד מספר אנשים, לכאורה רנדומלים לחלוטין, כולם מפתחים תסמיני שפעת מחשידים ובאי מודע נושאים וירוס קטלני. אך גרוע מכך הם מפיצים את המחלה לעוד מאות אחרים - באי מודעות מוחלטת. אתם שואלים איך? מוזמנים לצפות בקטע הבא של הסצנה המדוברת ולנסות לנחש. (הקטע מתחיל בדקה 0:19)

 

כל אותם אנשים שנושאים את הנגיף הקטלני, מסתובבים במרחב הציבורי, נוגעים בחפצים שאנשים אחרים נוגעים בהם ושומרים על חוסר היגיינה מוחלט (לא שהיה להם משהו לעשות עם זה). המושג "חוסר היגיינה" הוא מילת המפתח בסרט הזה וגם בעולמנו שלנו שסובל בשבועות האחרונים מנגיף הקורונה הקטלני. 

הסרט שיצא לפני תשע שנים ומלא בכוכבי קולנוע אמריקאים (מאט דיימון, קייט וינסלט, ג'וד לאו) צבר פופולריות מחדש בחודש האחרון. הוא הגיע לעשרת הסרטים הנצפים ביותר בחנות ה-iTunes של אפל ומשתמשים באינטרנט מפיצים קטעים ממנו בפורומים שונים בטענה שהוא מזכיר להם את מה שקורה בימים אלה. מעבר להיותו מותחן וסרט אסונות שמספק בידור מעולה, עלייתו מחדש לשיח האינטרנטי היא בגלל קווי הדמיון בינו לבין מה שקורה בעולם בחודש האחרון - התפשטות נגיף הקורונה.

אדם חולה נוגע במעקה במקום ציבורי.
אדם חולה נוגע במעקה במקום ציבורי. © צילום: באדיבות Yes press

בדיוק כמו עם נגיף הקורונה, גם הוירוס הבדיוני MEV -1 בסרט מגיע ממשפחת נגיפי ה-SARS. מקור התפרצותם של MEV - 1 והקורונה הוא בסין והועבר לבני אדם דרך עטלפים בתנאי היגיינה נחותים. בסרט ובמציאות הנגיף מועבר בין בני אדם בשיעול ומגע, והתסמינים לנגיף די זהים - קשיי נשימה וחום. כל אלה, ועוד דברים שמפאת ספויילרים לא יפורטו פה, הזכירו לגולשים באינטרנט את מה שקורה בעולם בחודש וחצי עם התפרצות נגיף הקורונה. מדובר בסרט שממחיש בצורה מדויקת בחלקו הראשון את מה שקורה עכשיו בסין וגם במדינות מחוצה לה.

אמנם, קיימים גם כמה הבדלים בין שני המקרים - נגיף הקורונה קטלני הרבה פחות מאשר הוירוס בסרט, עפ"י פרסומי הממשל בסין אחוז התמותה מהנגיף עומד על 2% מכלל הנדבקים. נוסף על כך, וזה אולי עובד לרעתנו, אדם עלול להיות נשא של וירוס הקורונה במשך שבועיים מבלי אפילו לדעת שהוא אכן חולה, זאת בשל 'תקופת הדגירה' של הוירוס - הזמן שלוקח מרגע ההדבקות ועד רגע פיתוח התסמינים. ועל אף שהסרט מתאר מגפה שקוטלת את חייהם של מיליונים ומשתקת את העולם, נראה שבמציאות התרחיש רחוק מלהיות מציאותי בזכות המאמצים הבינלאומיים בטיפול הנגיף.

© צילום: באדיבות Yes press

הסרט "התפשטות" מציב מראה לאנושות עם תרחיש חצי קיצוני אך חצי אפשרי. הוא מתאר את הקלות בה הנגיף מתפשט דרך מגע פשוט בעמוד אחיזה ברכבת או אפילו בלחיצה על כפתור במעלית. הוא מהווה תמרור אזהרה וקורא לנו בעיקר בימים אלה לשמור על היגיינה נכונה.

אז נכון, נגיף הקורונה לא קטלני ואינו מביא לתוצאות קיצוניות כמו הוירוס שבסרט - ולכן אין שום סיבה להיסגר בבתים, לענוד מסכות או להיכנס לפאניקה. ובשעה שמעבדות חוקרים ברחבי העולם החלו לעבוד במרץ על  פיתוח חיסון לנגיף, הסרט מזכיר מה כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לעשות כדי למנוע הידבקות במחלות כאלו ואחרות, והכל מתחיל בשטיפת ידיים עם סבון.

 
 

"התפשטות" זמין לצפייה ב-yes VOD ובנטפליקס

שימו לב -הסרט מוגבל לגילאי 14+



תגובות