גיורא חמיצר: "זה לא סתם רצח - מישהו אחד שינה את ההיסטוריה". ענת מוסברג

גיורא חמיצר: "זה לא סתם רצח - מישהו אחד שינה את ההיסטוריה"

"אני מרגיש שזה אחד הדברים הכי חשובים שעשיתי" • גיורא חמיצר בראיון מיוחד לכבוד הסרט הקצר שעשה על רצח רבין ועל חשיבות של מעורבות הדור הצעיר במה שקורה

25 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, ועיריית תל אביב-יפו יוצאת במיזם חוויתי חינוכי בשיתוף מרכז יצחק רבין, אשר מטרתו לשדרג ולחדש את חוויית הביקור באנדרטה, תוך הנגשת תוכן שיעסוק ברצח רבין והשלכותיו על הדמוקרטיה הישראלית.  במסגרת הפרויקט יגיעו מאות כיתות וקבוצות לאתר הרצח בכניסה לעירייה. בין השאר, המבקרים יפגשו במקום עם מתנדבים שהרצח השפיע על חייהם, שיסייעו למבקרים להבין את השבר שיצר הרצח והשלכותיו על הדמוקרטיה הישראלית. 

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

ברחבת האנדרטה הותקן מסך ענק שעליו יהיה ניתן לצפות בשני סרטים, המתורגמים לשמונה שפות. האחד – סרט על כיכר רבין ככיכר הדמוקרטיה של ישראל והסרט השני הוא על הלילה האחרון של יצחק רבין ז"ל והוא מגולל את הרגעים שהובילו למותו תוך איזכור תחנות חשובות בחייו. הסרט נכתב ובויים בידי היוצר והתסריטאי גיורא חמיצר.

© באדיבות עיריית תל אביב יפו

חמיצר, שאחראי על מרבית מהתוכניות האהובות על הנוער לאורך השנים, השתמש בניסיונו העשיר בהבנת קהל הילדים והנוער, עבור היצירה החשובה. הסרט, בקריינותו של חמיצר, מציג כמה שברירית היא ההיסטוריה ואיך מעשה אחד, נורא ולא צפוי, שינה את פני הדמוקרטיה ואת פני מדינת ישראל. תפסנו אותו לראיון מיוחד על רבין, היצירה ועל המסר שהיה חשוב לו להעביר.

"לפני כחודשיים פנו אליי מעיריית תל אביב-יפו כדי לחשוב על דרך לעזור להעביר לדור שלא נולד בזמן שרבין נרצח, מה בדיוק קרה כאן. ניסינו הרבה לחשוב איך לעשות את זה ובסוף התוצאה שיצאה זה סרט קצר של תשע וחצי דקות שכתבתי ואני גם מקריין אותו. הסרט מספר את הסיפור הדרמטי של הלילה האחרון של רבין. אני מקווה שכל מי שיראה אותוף יצליח לקלוט ולהפנים אפילו פרט אחד קטן מהמאורע החשוב הזה. זה מה שעשינו, הסרט הזה גם מופץ ביוטיוב ובאינסטגרם, אבל הוא גם יוקרן מדי יום באנדרטה עצמה של העירייה, במקום בו נרצח רבין, עבור קהל של תלמידים. אני מניח שבסוף תקופת הקורונה יבואו עוד ועוד תלמידים לשם".

 

מדוע לדעתך חשוב כל כך לשמר את זכר פעילותיו של רבין והסיבות לרצח שלו?

"קודם כל, אם מסתכלים עכשיו על ההיסטוריה של 72 שנות המדינה שלנו, אז רצח רבין הוא בטח אחד משלושת הדברים הכי דרמטיים ומשמעותיים שקרו. לכל הדור שלי שחי שם, זה עד היום בטח אחד האירועים הכי טראומטיים ומשמעותיים שקרו. בשביל הדור שלי, זה משהו שממש שינה את החיים וקשה לנו לחשוב על אירועים יותר טראומטיים שקרו. בשביל הדור שלך ולדור שיותר צעיר ממך, רבין נהיה עוד מושג בהיסטוריה. מה ש'מייחד' את רצח רבין זה שהרצח היה רצח פוליטי והצד הפוליטי שרבין ייצג בעצם הובס. הצד שהחליף אותו, שהוא הצד שנמצא בשלטון כבר הרבה מאוד שנים, לא עושה הרבה, אם בכלל, בשביל בכלל שמישהו ידבר על זה. הרגשתי שהחובה שלי היא להשתמש ביכולת שלי לספר סיפור וליצור את הסרט הזה. אגב, הוא לא סרט פוליטי או לוקח שום צד, אבל הוא פשוט מספר את הסיפורים איך שהם קרו, בכנות. כמו שאני כותב את הסדרות שלי, שאני מנסה שהן יהיו מעניינות ובאות ממקום אמיתי, כך גם עשיתי את הסרט".

בתור מי שיצר לא מעט סדרות נוער, איך מנגישים את הסיפור ואת המאורעות לקהל הצעיר?

"קודם כל תמיד המטרה שלי היא לספר סיפור מעניין ולא לשעמם. רצח רבין הוא סיפור דרמטי יותר מכל דבר שאני יכול לחשוב עליו שקורה בסדרות שלי, לצורך העניין. מעבר לזה שהוא קרה באמת, היה משהו בערב שבו הוא נרצח. זה לא היה סתם ערב בחיים של רבין, זה היה הערב שבו אחרי שנתיים איומות, לא רק לו, גם לכל המדינה, היה לו פתאום איזה רגע אחד של הקלה ואושר והלב שלו היה גאה מול כל האנשים שבאו לתמוך בו. בזמן שהוא בעצם עומד על הבמה ומרגיש מאושר, כמו שהוא לא היה הרבה מאוד זמן, הרוצח ממתין 20 מטרים במורד המדרגות".

© פרוגי

"זה לא כל כך קשה להפוך את הסיפור למעניין, בגלל שהסיפור עצמו הוא מצמרר. המטרה שלי באמת הייתה שידעו מה היה ולספר בכנות למה הוא נרצח, למה התנגדו לו כל כך, למה הפגינו נגדו ומה הוא עשה שכל כך הרתיח חצי מהעם. לתת למי שיראה את הסרט הזה השראה לחקור עוד קצת בנושא, לחשוב על זה ובעיקר לזכור שהדבר הזה קרה. זה משהו שאסור שיקרה שוב ולא משנה מי ראש הממשלה. ההבדל בין מה שהיה אז למה שיש היום, זה שאז לא חשבנו שזה יכול לקרות, אף אחד לא חשב שזה באמת יכול לקרות, שיהודי ירצח ראש ממשלה. היום, לצערי זה נראה פחות מופרך, לכן על אחת כמה וכמה חשוב שכמה שיותר אנשים ובעיקר אנשים צעירים יראו את הסרט הזה ויבינו כמה זה מסוכן. כל אחד ייקח את זה כמובן למקום שלו ולמה שהוא מאמין, אבל בתקווה שהמסר הוא שהאלימות זה משהו שצריך לזהות אותו בזמן. כי אם לא, אז הלך עלינו".

איך היה לכתוב משהו שמתאר משהו שקרה ולא על סתם מהדמיון כמו בסדרות שלך?

"זאת באמת הייתה חוויה שונה, בגלל שהייתי צריך להקפיד על כל משפט, על כל פסיק ועל כל אות. גם לא להגיד דברים שאחר כך התבררו כלא נכונים. אלו תשע וחצי דקות שעל כל משפט בתוכן עבדתי הרבה, בגלל שהאחריות היא הרבה יותר גדולה. האחריות היא לספר את הסיפור כמו שהוא היה, מכל הצדדים שלו. אני מקווה שהצלחתי, הסרט הזה יצא וביום שישי התחלתי להפיץ אותו ואני חושב שבאף סדרה שלי לא קיבלתי ביומיים כל כך הרבה תגובות נרגשות. מכל מיני אנשים, גם מילדים בני 14 וגם מאנשים בני 70. יש משהו בסיפור הזה שלא סופר מספיק, בטח לא בשנים האחרונות. אני שמח שיש לי את היכולת לספר סיפור שיכול להגיע להרבה קהלים ולהשתמש בו כדי לעשות משהו שאני מאוד מאוד מאמין בו. כל אחד בישראל חייב לדעת מה היה, בלי קשר למה הוא חושב על הדבר הזה". 

© מתוך נבחרי פרוגי 2017

הרבה אנשים נוהגים לספר איך שינה אותם הרצח של רבין והביא אותם לקבל החלטות אחרות בחיים, חלקם אפילו פנו לפעילות של תרומה לקהילה, אתה חושב שהסרט שלך יכול להפיץ אפילו חלק קטן מההשפעה הזו?

"אני לא יודע מה ההשפעות שיכולות להיות. אני חושב שהדבר שאני הייתי רוצה שיקרה זה שאנשים צעירים יהיו יותר מעורבים. שוב, אני לא אומר להם איפה להיות מעורבים, אבל בסופו של דבר המדינה הזאת עוברת לידיים של הדור הבא תוך כמה שנים. מי שהיום בתיכון בעוד 10-20 שנה יהיה זה שינהיג את המדינה. בעיניי להשקיע בדור הזה, שזה בעצם מה שאני עושה כל הקריירה שלי, זה הדבר שנראה לי הכי חשוב. זה כמו שבסדרות שלי אני נורא משתדל שהגיבורים יהיו סקרניים ואנשים שאכפת להם ממה וממי שסביבם, כמו נגיד בסדרה "החממה", אז ככה גם פה בסרט הזה. בעצם המסר שלי הוא שהמדינה הזאת הולכת להיות שלכם, אז כדאי שתתחילו לדאוג לה מעכשיו. לא לסמוך יותר מידי על הדור של ההורים שלכם, שאני שייך אליו. אני לא חושב שאנחנו עשינו עבודה יותר מידי טובה בלשמור על המדינה בשלווה. התקווה היא רק יכולה להגיע מהדור הצעיר, אין תקווה אחרת".

© Gettyimages.IL

השאלה שתמיד נשאלת בהקשר הזה היא - איפה אתה היית ברצח רבין?

"אני בדיוק גרתי אז בארצות הברית ועליתי על מטוס משהו כמו שלוש שעות אחרי הרצח. המטוס שלי נחת בארץ בדיוק בזמן הלוויה ואת כל השבוע ביליתי בכיכר עם כל האנשים שהכרתי. זה היה שבוע כאילו מחוץ לחיים, שבוע שלא קשור לכלום. זו הייתה תערובת של הלם, עצב, כעס וגם הפתעה, כי לא חשבנו שדבר כזה אי פעם יכול לקרות. אגב, גם אנשים מהצד הימני של המפה לא האמינו שזה יכול לקרות. שאני אומר שמדינה שלמה הייתה בהלם, זה באמת קשה להסביר את זה. אנשים הלכו כמו זומבים. עוד דבר שחשוב להגיד אותו, זה שהרוצח של רבין, הייתה לו מטרה והוא הצליח בה. המזימה שהייתה לרוצח, להפיל את רבין כדי לקטוע את תהליך השלום ולהחליף את השלטון - התממשה. אז יש משהו גם בזה שהופך את העניין הזה לעוד יותר חזק. כי זה לא סתם רצח של מנהיג, זה מישהו אחד שפשוט שינה את ההיסטוריה. ככה מתחיל הסרט שלי וזו בעצם הפואנטה גם".

בסרט אתה מציין שתהליך השלום גווע והחזון של רבין הפך לחזונו של מיעוט. אתה חושב שהחזון לשלום ותהליך השלום עוד עשויים להתממש או להפוך למרכזיים במדינה?

"קודם כל נחתמו השנה הסכמי שלום מאוד משמחים, אבל השלום האמיתי בעיניי וזה שחשוב לחיים שלנו פה בישראל, הוא פחות שלום עם מדינות שאנחנו בקושי בקשר איתן ושאין לנו שום סכסוך איתן. בסופו של דבר השלום יצטרך לבוא עם מיליוני הפלסטינים שחיים פה. הם לא הולכים לשום מקום ואנחנו לא הולכים לשום מקום. החיים שלנו בגדול מאוד נוחים ביחס למה שקורה עם הפלסטינים, כבר שנים שאין כמעט פיגועים ונשיא כמו טראמפ לגמרי בצד שלנו. אבל לדעתי זה לא יוכל להימשך לנצח".

פרס, ערפאת ורבין
פרס, ערפאת ורבין © gettyimges.IL

"אני חושב שגם אנשים בצד הימני של המפה מסכימים, בתוך תוכם, שלנצח זה לא יוכל להמשיך. אני לא יודע איך עושים את זה, אני לא מתיימר לדעת. אבל אני יודע שאי אפשר להדחיק את זה, כי זאת בדיוק הטעות של הדור שלי, הדור של המדחיקים. התקווה שלי שהדור הצעיר יבין שיש בעיות בעולם שאי אפשר להדחיק אותן. זה כמו שיש צעירים שנלחמים על עתיד כדור הארץ, אפקט החממה ודברים כאלה. יש המון דברים שצריך לשים אליהם לב והם לא הולכים לשום מקום. בסופו של דבר אם הדור הצעיר הוא לא יהיה זה שייקח את המושכות האלה לידיים שלו, אז מצבנו יהיה קשה".

אתה מרגיש שהסרטון הוא סוג של תרומה שלך לעניין?

"אני נפעם מכמות התגובות שאני מקבל ומהמון הורים שכותבים שהם יושבים עם הילדים שלהם ובוכים ליד הסרט הזה, זה משהו שאני לא מקבל כל יום. אני מרגיש שהיה צריך לעשות סרט כזה. אני מרגיש גאווה שהייתה לי את הזכות לעשות משהו כזה. באמת מקווה שזה יגיע לכמה שיותר אנשים".

יש סיכוי שבעתיד נראה אותך יוצר סדרה עלילתית על רבין?

"לא. סדרות היסטוריות זה לא משהו שמעניין אותי לעשות. אני מעדיף להמציא את העלילות המשונות שלי, בלי שאני צריך להיות נאמן למשהו שקרה או לא קרה. אני מעדיף להמציא דברים. אבל כן, הפרויקט הזה הוא משהו מאוד חשוב מבין כל הדברים שעשיתי בשנים האחרונות. אני מרגיש שזה אחד הדברים הכי חשובים שעשיתי".

© באדיבות עיריית תל אביב יפו
תגובות