הנאה מובטחת: "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה". צילום: רפי דלויה

הנאה מובטחת: "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה"

את הספר "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" כולם מכירים, אך האם צפיתם במחזה שמבוסס עליו? אנחנו כבר הספקנו לראות אותו ולהתרשם משחקן אחד. במי מדובר? ומה אנחנו חושבים על המחזה? ביקורת

כולם מכירים או ששמעו על הספר המטלטל "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה", אך האם צפיתם במחזה שמבוססת עליו? אם לא, זה הזמן לצפות בו ואנחנו די בטוחים שהדבר הראשון שתזכרו ממנו הוא השם נדב נייטס.

© צילום מסך מיוטיוב

נדב נייטס זהו שמו של השחקן שנשא על כתפיו את הצגת התיאטרון המטלטלת "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה". ההצגה מבוססת על רב המכר מאת מארק האדון, ומגוללת את סיפורו של כריסטופר בון בן ה-15 שלקה באוטיזם והופך לחשוד העיקרי ברצח הכלב של השכנה, לאחר שהוא נרצח על ידי זר מסתורי עם קלשון. בנחישותו לגלות מי הרג את וולינגטון הכלב הוא מחליט לפעול נגד דעתו של אביו. כריסטופר מתחיל לשאול שאלות ולתאר במחברת את ממצאיו, ולמרות שהוא מעולם לא התרחק מעבר לקצה הרחוב בו הוא גר, חקירתו לוקחת אותו להרפתקה שתשנה עבורו את העולם בו הוא חי.

© צילום מסך מיוטיוב

כבר לפני שהשחקנים עלו על הבמה הייתי מרותקת מצפייה בתפאורה יוצאת הדופן בעיצובו של ערן עצמון, המעניקה הצצה לעולמו הפנימי, הרועש והגועש של כריסטופר. צוות השחקנים לא יהיה מוכר לחובבי התיאטרון המתחיל, אך זה כמובן לא גורע מאיכויותיהם. כל השחקנים עושים עבודה מצוינת בגילום דמויותיהם ברגישות מופלאה, אך אין ספק שבין כולם בלט נדב נייטס שגילם את הדמות הראשית הלוקה באוטיזם. דמותו של כריסטופר מאתגרת ודורשת יכולות משחק נדירות, ונייטס עושה זאת באופן מושלם. תצוגת המשחק שלו כה מרשימה ואמינה, עד שקשה לצופה לעכל כי מדובר במשחק בלבד. העלילה עצמה מצוינת והסוף מפתיע ומרגש, אבל השבחים הללו מגיעים כמובן לסופר, מארק האדון, שכתב את הסיפור המקורי.

© צילום מסך מיוטיוב

אם נשאלת השאלה מה יותר טוב, הספר או ההצגה, התשובה לא קלה. מי שקרא את הספר יהנה מההצגה אף יותר משום שכותבי המחזה נצמדו לציטוטים נבחרים ולפרטים קטנים מהספר, מעשה חכם ומבורך שכן הפרטים השוליים כביכול הם אלו שעושים את העלילה כה נהדרת, מאחר שהיא עולה בקנה אחד עם אופיו המדוקדק של כריסטופר. במאי המחזה גלעד קמחי, שחתום על הצגות מעולות נוספות, כמו "משאלה אחת ימינה", מצליח לשאוב את הקהל אל עולמו הפנימי הטהור של כריסטופר.

© צילום מסך מיוטיוב

ההצגה מלאה בתובנות מקסימות שמשתפת אותנו הדמות הראשית, ולאורך כל ההצגה, שעתיים בסך הכול, הצופה יחווה בוודאי מערבולת של רגשות בעיקר בשל הזדהות עם חוסר האונים והבלבול של כריסטופר שפשוט "לא מצליח להבין אנשים". לסיכום, ההצגה עוסקת בנושא רגיש כמו הלבטים הכרוכים באוטיזם ומצליחה להצחיק ולרגש. היא מקורית במיוחד, נבדלת ונוגעת ללב. זהו מיצג אומנותי שנשאר במחשבותיו של הצופה גם שעות לאחר מכן.
"המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" היא היצירה המקסימה, הכנה והאנושית ביותר בה תיתקלו בזמן הקרוב. הצפייה במחזה היא הנאה מובטחת, רוצו לראות.

  


הצטרפתם כבר לאינסטגרם של פרוגי? 

ולפייסבוק שלנו?

תגובות