אבולוציה: מה השתנה בבימת הפסטיגל עד היום?. צילומים: יחסי ציבור

אבולוציה: מה השתנה בבימת הפסטיגל עד היום?

בסדרת הכתבות הזאת נציג לכם את השינויים שעברו בתחום מסויים בבידור והפעם – פסטיגלים. אז איך השתנו המופעים ואיך הם היו לפני 20 ו - 30 שנה?

פסטיגלים הם חלק גדול מהילדות של הרבה ילדים במדינה כבר יותר מ- 30 שנה. המופע המרהיב והצבעוני שחוזר כל חנוכה גורם לנו להתרגש ולספור את הימים אחורה להופעה. אבל האם הפסטיגל תמיד היה ככה? ומה גורם לו להיות מופע החנוכה הכי מבוקש בישראל?

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

קונספט

עד שנת 2003 הפסטיגל היה מופע שירים שמוצג על ידי זמרים, שחקנים וכוכבים אחרים המורכב ממערכה ראשונה הכוללת תחרות שירים ומערכה שנייה בה יש מחרוזות ומחוות לאומנים. בשנות ה-2000 הראשונות היה שינוי קונספט קטן והפסטיגל נשאר תחרות שירים אך נתן יותר פוקוס על העלילה. מאז אותם פסטיגלים, העלילה הייתה יותר מנושא קישור בין השירים ולהפך, השירים הפכו להיות קטעי קישור בין חלקי העלילה.

שרית חדד בפסטיגל 98, יהודה לוי כפיראט בפסטיגל 2003
שרית חדד בפסטיגל 98, יהודה לוי כפיראט בפסטיגל 2003 © צילום מסך

כחלק מהעלילה כל משתתף בפסטיגל קיבל דמות עם אופי ותלבושת התואמים לנושא השנתי של הפסטיגל. דוגמה לכך היא פסטיגל 2003 בו כוכבי הפסטיגל הוצגו כדמויות מסביב לעולם שעופר וגיא פוגשים במהלך ההפלגה בספינה של רועי בר נתן. אך החל מ – 2004 מעמד הדמויות היה יותר גבוה, היה יותר יחס אליהן והעלילה הייתה יותר חזקה ביחס לפסטיגלים הקודמים.

מרכיבים אלה יצרו קשר יותר חזק בעלילת הפסטיגל וגרמו למערכה הראשונה להיות יותר סיפור מאשר תחרות שירים כאשר המערכה השנייה היא המוזיקלית יותר.

פסטיגל 2004
פסטיגל 2004 © יחסי ציבור

ב – 2015 היה שינוי הקונספט המשמעותי ביותר כאשר התבטלה תחרות השירים בפסטיגל שכאמור הייתה הקונספט הראשוני שלו ונוסף דגש על העלילה. זה היה השינוי הדומיננטי אך לא היחיד שקרה לפסטיגל באותה שנה. הפסטיגל השתנה בכל התחומים ואפילו נוצר פסטיגל בהמשכים בין 2015 ל- 2016.   

פסטיגל 2015 - עוד נקודת שינוי
 

משתתפים

בכל פסטיגל יש כ- 15 משתתפים (שחקנים, זמרים וכוכבנים אחרים) אשר שרים, רוקדים ומגוללים את הסיפור. בעבר משתתפי הפסטיגל היו בעיקר זמרים, אך יחד עם עליית הדומיננטיות של העלילה, מספר השחקנים המשתתפים בפסטיגל גבר על מספר הזמרים. השחקנים המלוהקים הם בעיקר כוכבי נוער וילדים והזמרים בפסטיגל הם לרוב אומנים אורחים או שעושים גם הם תפקיד יותר גדול כשחקנים.

חוץ מהמשתתפים המוכרים וה"פנים של הפסטיגל", ישנם זמרים אורחים אשר אינם מופיעים במערכה הראשונה, אלא רק בחלקו השני של המופע. למרות שהם אינם חלק מהסיפור הם מוצגים בהצצות יחד עם כוכבי החלק הראשון ומ- 2005 אפשר לראותם בקליפים ובכרזות כאילו היו דמות נוספת בסיפור, למרות שדמות זו אינה באה לידי ביטוי ונוצרה רק לצורך השיווק (מלבד מוקי ורמי קלינשטיין בשנתיים האחרונות).

ריטה - אמנית אורחת של פסטיגל 2010
ריטה - אמנית אורחת של פסטיגל 2010 © יחסי ציבור

ילדי הפסטיגל

בעבר, חלק ניכר מהפסטיגל היה ילדי הפסטיגל – חבורת ילדים שליוותה את הפסטיגל בתפקידים שונים. עד 1998 תפקידם היה להציג בתחילת המערכה השנייה את מחרוזת שירי הפסטיגל, כלומר להזכיר לצופי הפסטיגל את השירים מהם הם יכולים לבחור מנצח. בתחילת שנות ה – 2000 תפקיד זה בוטל, אך הילדים עדיין הופיעו בחלק השני ואף בחלק הראשון כזמרים ורקדנים נלווים.

ילדי פסטיגל 2005
 

בחלק מהשנים הילדו אף קיבלו שיר משל עצמם בחלק הראשון כמו בפסטיגל פנטזיה ב – 2006. בכמה מהפסטיגלים הופיעו ילדים בודדים בתפקידים ראשיים כמו שאר השחקנים הבוגרים וביניהם היו תום אבני, בן אל תבורי, לין אשרוב, שירי מימון, לירון כרקוקלי ומאיה קורן (רותם מ"השמיניה"). 2008 הייתה השנה האחרונה בה הופיעו ילדים בפסטיגל ובאותו פסטיגל הופיעו זוגות ילדים שזכו בתחרות בערוץ הילדים במקום חבורה גדולה של ילדים.

מופיעים אחרים

החל מ–2003 הופיעו להקות אורחות של רקדנים ומופיעים מהארץ ומהעולם. להקות אלה היו מופעי רקע בחלק הראשון ובחלק השני הופיעו בדרך כלל עם קטע משלהם. בין המופיעים היו להקות סטפס, אקרובטים, רקדני ברייקדאנס והיפ הופ, מופיעי קרקס, רקדנים סלוניים ואפילו להקת לוחמי קונג פו שאף קיבלו חלק מרכזי בפסטיגל 2009.

 

מנחים

את הפסטיגל הנחו לאורך השנים מנחים אשר הציגו את האומנים והשירים. בתחילת שנות ה-2000 תפקיד זה בוטל ומי שהציג את השירים היה קריין ובהמשך גם השחקנים עצמם. לפעמים השחקנים עושים תפקיד של הנחייה בחלק השני, אך תפקיד ההנחייה ירד מחשיבותו יחד עם התחרות ומתחלק בשנים האחרונות בין השחקנים ואינו מורגש.

מופיעים לא אנושיים

בפסטיגלים מסויימים השתתפו גם גורמים לא אנושיים כמו דמויות מסדרות אנימציה כמו בובספוג ודרגון בול ב-2005, בובו וזץ מהוט וי או די יאנג ב- 2009 וטום החתול המדבר ב-2011. לפסטיגל נוצרו גם דמויות ייחודיות שקיבלו תפקיד גדול כמו הדרקון ב-2006 ושרקי הכריש ב-2008 שאפילו הונפש והציל את כולם מבראבא הרשע.

הבמה והתלבושות

בשנותיו הראשונות של הפסטיגל כשעוד התקיימה תחרות שירים, לא היה דגש על הנראות. היו תלבושות מיוחדות ומעט פרופס על הבמה אך לא הייתה איזו נראות כללית שיצרה אווירה על הבמה. בשנות ה-90 הבמה החלה לקבל צורה אך השתלטות התלבושות והפרופס הגיעה רק בשנות ה- 2000.

ב-2002 היה ניתן לראות התקדמות בנראות וב-2003 הבמה קיבלה שינוי מסיבי כאשר בנו ספינת פיראטים על הבמה. ב-2004 עם התחזקות העלילה ונושא הפסטיגל והרצון להביע את ה"SHOW", גם הבמה וגם השחקנים קיבלו מראה משלים המותאם לקונספט וכך זה נמשך עד היום.

שירן, עומר, שיר ודניאל ב
שירן, עומר, שיר ודניאל ב"משחקי הפסטיגל" © רפי דלויה

עיצוב התלבושות לפסטיגל המשיך לעבוד כיד הדמיון והביא תחפושות מרהיבות וממסובכות לשחקנים. עיצוב התלבושות לא נגמר בנצנצים ופייאטים וכלל שנושא הפסטיגל היה דמיוני ופנטזיוני כך גם התלבושות היו מיוחדות וכללו גם זנבות, זרועות, חצים, נוצות, פרנזים והרבה הרבה – תוספות שיער.

השתלטות המסכים והפירוטכניקה

עוד דבר שתרם ל"SHOW" היה האפקטים. בפסטיגל גיבורי העל נעשה שימוש רחב באפקטים ואביזרים. משנה זו אפשר לראות פירוטכניקה (אומנות האש) רבה על הבמה שכוללת מזרקות אש, נפצים ועוד. חוץ מאש נעשה שימוש גם במים, רוח ואלמנטים ואפקטים אחרים וכמו כן, גם בקסמים.

עוד דבר שהתחיל להופיע בפסטיגל החל מ-2005 הוא המסכים. המסכים הנמצאים ברום הבמה מציגים לעיתים חלק נרחב מהסיפור וגם תורמים לעיצוב והעניין על הבמה. בעצם, הם משמשים גם כפתרון תפאורה ויוצרים את האווירה במקום התפאורה הכבדה והלא בהכרח ניידת שלא מתאימה למופע לייב שקורים בו הרבה דברים. המסכים עברו גם לבמה ויצרו רצפה מתפוררת, כביש מירוצים ומגרש בית ספר.

על המעבר לאפקטים נמתחה ביקורת שאמרה כי הפירוטכניקה והצבעוניות המוגזמת באים על חשבון איכות ההצגה ומשתתפיה. אנשים טענו כי הפסטיגל הפך ממופע איכות עם זמרים מוכשרים למופע בידור זול עם כוכבנים שאינם בעלי כישרון שירה, שירים רדודים ואפקטים שנוצרו על מנת להסתיר את כל אלה.

מערכה שנייה

החלק הסיפורי הוא החלק הגדול יותר בפסטיגל אבל החלק המלווה אותו לא פחות מהנה והוא המערכה השנייה. המערכה השנייה, תמיד הייתה מורכבת ממחרוזת שירים של אומני הפסטיגל, מופע החוץ, שירים נוספים שבוצעו על ידי כוכבי הפסטיגל, מחרוזת הצדעה לזמר או יוצר ולפעמים גם מחרוזת או שיר בעקבות אירוע שקרה כמו השיר "תנו לגדול בשקט" בעקבות ירי הטילים לדרום ב-2008.  

 

ב-2014 החלק השני כלל את "שיר הסלפי" שעורר ביקורות רבות ונאמר עליו שהוא מציג תופעה רקובה, למרות שבכלל התכוון להיות שיר ביקורת. מ-2015 הפסטיגל מנסה להעביר מסרים חינוכיים באמצעות שיר. תחילה זה היה בעזרת "מילים פוגעות" שגינה את תופעת השיימינג והשנה מעבירים את המסר של לצאת מהמסך ולהנות יותר מהחיים האמיתיים עם השיר "לייק לעולם" וכן השיר שקורא לילדים והנוער לשתף יותר את האחר בשיר "דבר דבר".

שיר הסלפי
 

מה כולל הפסטיגל חוץ מההופעה עצמה?

החל מאמצע שנות ה-2000 מתקיימת הצצה לפני הפסטיגל. בהצצה הבמאי – חנוך רוזן, מספר את סיפור העלילה הכללי של הפסטיגל תוך חשיפת הדמויות. כל שחקן או קבוצת שחקנים מקבלים קטע הצגה בו הם בדרך שרים את שיר הפסטיגל שלהם או שיר שמזוהה איתם. ההצגה גם מציגה את קליפ הפסטיגל ומחרוזות מהחלק השני ולעיתים גם את הפריט השיווקי של הפסטיגל.

החל משנת 2001 כל פסטיגל לווה בשיר נושא ובקליפ. פרט לפסטיגל 2016, המנגינה אינה מקורית אלא שייכת לשיר לועזי פופולארי או שהיא חידוש לשיר עברי ישן. ברוב הפסטיגלים הקליפ היה ההצצה הראשונה לפסטיגל ולכן גם היה צבעוני, מושקע ומושך. בהרבה מהקליפים אפשר היה לראות עולמות דימיוניים, אפקטים והשקעה בנראות הדמויות שהייתה שונה מנראותם במופע עצמו (מטעמים של נוחות בהופעה).  

 

נוהג קבוע שנוסף לפסטיגל באמצע שנות ה-2000 הוא פריט שיווקי המלווה את הפסטיגל. מטבעות הזמן ב- 2007, שעונים, צמידי כוח ששולבו בעלילה ובנדנת קונג פו. כל אלה הופיעו בהצגה ושווקו בדוכנים מחוץ להופעה או בדרכים אחרות. בנוסף לאלה נמכרו גם חוברות הפסטיגל, כלי משרד והחל מ-2007 גם תחפושות ובגדים.

אליאנה והכפילה הצעירה שלובשת את קולקציית הפסטיגל
אליאנה והכפילה הצעירה שלובשת את קולקציית הפסטיגל © שוקה כהן

חוזרים אחורה

אנחנו מדברים על הפסטיגל בעיקר בעשור האחרון אבל הוא בעצם קיים כבר 35 שנה! הפסטיגל בכלל התחיל כתחרות שירים מקומית בחיפה ורק לאחר כמה שנים יוצא לכל הארץ. משתתפי הפסטיגל הראשונים היו זמרים ולאט לאט רוב המשתתפים הפכו להיות שחקנים וכוכבים אחרים. הפסטיגל יצר שירים ידועים כמו "לעוף", "ארץ הצבר", ו"חברים בכל מיני צבעים". וכמובן השיר שהושמע ביותר מ- 10 פסטיגלים – "יד ביד".

 

ובקיצור..

הפסטיגל היה וממשיך להיות המופע המוביל בחנוכה ודורות שלמים גדלו עליו. הוא עבר מתחרות שירים נטו למופע גרנדיוזי עם נוכחות חזקה של עלילה. בעתם, בשנתיים האחרונות הוא בכלל לא תחרות. עוד לא ידוע אל הקונספט החדש של הפסטיגל ייקח אותנו אבל שווה לבדוק ועד אז לעשות בינג' רציני לכללל הפסטיגלים.

 

כמה עובדות מעניינות:

# טל מוסרי הוא האומן שהשתתף הכי הרבה פעמים בפסטיגל (9 פעמים)

# בכל הפסטיגלים בהם כיכבה שירי מימון היא גילמה דמות של זמרת.

# וונדרוומן - גל גדות עשתה פסטיגל!

# דנה פרידר הכירה שני בני זוג בפסטיגל - קובי פרג' ואלי פיניש.

# אליאנה תדהר והזמר אדם הם שיאני הזכיות בפסטיגל. שניהם זכו ארבע פעמים בתחרות - ברציפות.

# הפתעה: ממש בקרוב פעילות נעם פרסים שווים מהפסטיגל!

 

תגובות