הסיפור של הפסטיגל: מה השפיע על מופע חנוכה הגדול?. צילום מסך מיוטיוב

הסיפור של הפסטיגל: מה השפיע על מופע חנוכה הגדול?

הופעות הפסטיגל מתקיימות מדי חנוכה כבר 37 שנה והיוצרים מצליחים כל פעם להביא משהו שונה לגמרי. אך האם מדובר ברעיון מקורי? הנה כמה דברים שהשפיעו על הפסטיגל בשנים האחרונות

אומנם מדובר במופע החנוכה הכי גדול ומצליח בקרב הילדים אשר נתפס כמקורי ושונה, אך זה לא אומר שהפסטיגל לא מקבל השפעה והשראה חיצונית. יכולנו למצוא בפסטיגלים עלילות המושפעות מסיפורים וסרטים ידועים וכמובן מאלמנטים מתרבות הפופ בשנים האחרונות. בין אם מדובר באפליקציות, שירים או חיקויים - הנה כמה השפעות על הפסטיגל מתרבות הפופ.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

לילה מטורף בפסטיגל 

פסטיגל 2010 ("לילה מטורף בפסטיגל") נפתח בסיור של כיתה במוזיאון ההיסטוריה. אחד התלמידים לי (לי בירן) מבחין בתערוכת המוזיקה המסיחה את דעתו מהסיור ונשאב אליה בזמן שחברתו מאיה (מאיה שואף) יוצאת לחיפושים אחריו. השניים מוצאים את עצמם נעולים במוזיאון ובתרמית של מנהל המוזיאון נשלחים לקחת פריטים בעלי כוח ממוצגי המוזיאון הקמים לתחייה לאחר סגירת דלתותיו.

 

העלילה היא אכן מקורית אך הרעיון עצמו (וגם שם הפסטיגל) בעצם שאוב מהסרט "לילה מטורף במוזיאון". הסרט מספר על שומר לילה (בן סטילר) במוזיאון ניו יורקי שמגלה שהתפקיד שלו לא מסתכם בללכת מצד לצד בהיכלים הגדולים. מוצגי המוזיאון מתעוררים בלילות ועל סטילר להשליט בהם סדר - זאת באופן דומה לדמויות המתועררות בפסטיגל.

משחקי הפסטיגל

פסטיגל 2014 ("משחקי הפסטיגל") מגולל את סיפורו של כוכב בו חיים תושבים שניחנו בכוחות של בעלי חיים. מדי שנה תושבי הכוכב מתאספים ל"משחקים הקדושים" - אירוע היסטורי של תחרויות ספורטיביות בין שבטי הכוכב. יום אחד שני האחים השליטים (אלי פיניש ומריאנו אידלמן) מחליטים לצאת למלחמה אחד בשני ומפצלים את הכוכב לשניים - הצד הכחול והצד האדום. הצדדים מיועדים להילחם זה בזה והפעם במסגרת הישרדותית ולא ידידותית - המפסיד מבין האחים יזרק ל"כוכב הזבל".

 

הסיפור מאוד מוכר ודומה לסרט שכולם אוהבים - "משחקי הרעב". בסרט מתחרים נציגיהם של שניים עשר מחוזות "פאנם" אחד בשני מידי שנה עד המוות, זאת כעונש על מרד כנגד השלטון האכזרי. אומנם בפסטיגל הם לא שיחקו עד המוות ולא הביסו אחד את השני עם נשקים קטלניים אבל אי אפשר לומר שסדרת הסרטים שהייתה כה פופולארית באותה תקופה לא השפיעה על עלילת הפסטיגל (וכמו בפסטיגל 2010 גם על השם).

פסטיגל פנטזיה

פסטיגל פנטזיה (2006) מספר על שלוש בנות (עדי הימלבלוי, דון לני גבאי ושירה וילנסקי) ומוכר ספרים (ישראל קטורזה) אשר נשאבים לספר "הממלכה האבודה". בתוך עולם האגדה הם נתקלים בדמויות רבות ועוזרים להם לנצח את המלכה הקרה (לירז צ'רכי). בפסטיגל היו קוסמים, לוחמים, נסיכות, מלכות ואפילו דרקון יורק אש! אם לומר זאת בקיצור, הוא היה פסטיגל מעולם הפנטזיה.

 

הפסטיגל האהוב הגיע בתקופה בה סיפורי פנטזיה היו הלהיטים של הילדים והנוער. הפסטיגל שאב רעיונות מהסרטים עליהם גדלנו כמו "שר הטבעות" ו"נרניה" ומהמודל הכללי של הפנטזיה. כמובן שאי אפשר לשכוח את ההשראה מהאגדות כמו ההשראה הכי ברורה - "מלכת השלג" של הנס כריסטיאן אנדרסן ודמותו של רן דנקר באותו הפסטיגל קיבלה השראה מדמות הסרט "לב אמיץ" (שזה גם שם השיר שלו במופע).

לא יאומן כי פסטיגל

"לא יאומן כי פסטיגל" (2004) הוא בעצם אגדה אחת שמכילה את כל האגדות. טוביה צפיר מנסה לשמח את נכדתו אשר חולה דווקא בחג החנוכה. לשם כך הוא מספר לה על הארץ "איפה זה?". הוא מבטיח לה סיפור על נסיכות ונסיכים, גיבורים, שדונים ויצורים קסומים. רובין הוד (רן דנקר) מאוהב בנסיכה (אגם רודברג) ורוצה לשאת אותה לאישה, אך דודה הרשע (עודד מנשה) מונע מזה לקרות וכולא את שניהם. שלושת המוסקטרים (שלישיית פרוזק) עושים הכל כדי לשחרר אותם ולתת להם לממש את אהבתם.

 

במהלך המופע שהיה האגדה המודרנית הראשונה על במת הפסטיגל (סורי סטורי של..) אנחנו נחשפים לדמויות אגדתיות נוספות כמו פיטר פן, שלגיה, פינוקיו וזורו. מעבר לדמויות הספציפיות הפסטיגל הושפע מהאווירה האגדתית הכללית ומקווי עלילה ידועים כמו הדוד הרשע. מישהו אמר "עד עצם היום הזה" שהקדימה את זמנה?

קונג פו פסטיגל

עוד פסטיגל שהיה מושפע מסרט קאלט הוא "קונג פו פסטיגל" (2009). הפסטיגל מספר על נסיכה שרוצה להתגייס לצבא הנלחם במלחמה. לשם כך היא מתחפשת לגבר ותוך כדי מתאהבת בלוחם אחר. אותו הפסטיגל לקח השראה ממוטיבים רבים מהמזרח הרחוק ואף הביא ממנו קבוצת לוחמי קונג פו.

 

ההשפעה המרכזית לאותו הפסטיגל היא כמובן הסרט "מולאן" המספר על נערה המתחפשת לגבר ומתנדבת לצבא במקום אביה החולה. האווירה הכללית של הפסטיגל לא הגיעה משום מקום - המופע הגיע בתקופה שאומנויות הלחימה המזרחיות היו להיט - הסרטים "קונג פו פנדה" ו"קראטה קיד" יצאו בסמיכות יחסית לפסטיגל.

שירי הנושא

הקשר הכי הדוק של הפסטיגל לעולם החיצון היה דרך שירי הנושא. החל מפסטיגל 2004 ועד לפסטיגל 2015 היה שימוש מודע בלחן לועזי ידוע. בין השירים הבולטים היו "The Final Countdown" ששימש את "פסטיגל פנטזיה", "Holding Out For A Hero" ששימש את "פסטיגל גיבורי על "(2005), "I'm So Excited" ששימש את "קונג פו פסטיגל" וזוכה אירוויזיון 2012 - "Euphoria" שהיה שיר הנושא של "X פסטיגל" (2013)

מבוסס על Euphoria
 

התייחסויות לטלפונים, למציאות ולריאליטי

בשנים האחרונות הופיעו בפסטיגל התייחסויות דומיננטיות לעולם הסמארטפונים. הדוגמה החזקה ביותר הייתה "I פסטיגל" (2011) שדיבר על עולם המחשב והפגיש אותנו עם אפליקציות שונות כמו אנגרי בירדס, טום החתול, פייסבוק ויוטיוב. ב"משחקי הפסטיגל" היה "שיר הסלפי" שכשמו הוא דיבר על סלפי, הציף דיון סוער בקרב העם ואף העמיד את הפסטיגל באיומי החרמה. התופעה לא התחילה רק עם בריאת האייפון, בעלי הזיכרון החזק בטח יזכרו שב"פסטיגל על הזמן" טלפון המקשים של מירב פלדמן היה שיא הטכנולוגיה שהלהיב את המצרים הקדמונים.

 

מעבר להתייחסות לטלפונים הייתה קיימת התייחסות לאקטואליה, לריאליטי ולתקשורת. ב"תפוס ת'פסטיגל" (2008) דון לני גבאי הייתה עיתונאית ואודי ואביעד שיחקו שדרנים גם באותו הפסטיגל וגם ב"משחקי הפסטיגל". בעלילה של "היי סקול פסטיגל" (2015) הייתה התעסקות בפרסום בקרב בני הנוער וב"סטורי של פסטיגל" אשר רץ בימים אלה קיימת תחרות שירה. כמו כן, קיימות בדיחות אקטואליה ואף חיקויים של אישים מפורסמים כמו אריאל שרון ודוד בן גוריון.

 מכירים עוד השפעות? שתפו אותנו בתגובות!

 

תגובות