זה העונש שניתן לאיסלנד בשל הנפת דגל פלסטין באירוויזיון. צילום מסך מהאירוויזיון

זה העונש שניתן לאיסלנד בשל הנפת דגל פלסטין באירוויזיון

כחצי שנה לאחר שמשלחת איסלנד לאירוויזיון 2019 בתל אביב החליטה להביע דעה פוליטית בשיא משדר האירוויזיון ולהניף את דגל פלסטין, כעת, איגוד השידור האירופי החליט להכריז על "העונש" לרשות השידור באיסלנד ולא מדובר בהשהיה מהתחרות. כל הפרטים

להקת "הטארי" הצליחו לבלוט באירוויזיון שהתקיים השנה בישראל ולאו דווקא בגין יכולות השירה שלהם. "הטארי", שהם למעשה היו נציגי איסלנד השנה בתחרות האירופאית, עמדו בהבטחתם, עברו על חוקי התחרות והביעו מחאה פוליטית במהלך משדר הגמר בישראל כאשר הניפו את דגל פלסטין בשלב הכרזת הניקוד - לאחריו קיבלו קריאות בוז. כעת, ה-EBU, איגוד השידור האירופי הממונה על התחרות, החליטו להכריז על העונש לרשות השידור באיסלנד והוא מפתיע למדי.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

למרות שבעבר הכריז המפקח הבכיר של האירוויזיון, יאן אולה סאנד (עוד כשמשלחת איסלנד רק הביעו את כוונתם לעשות מהלך שכזה), כי אם תתקיים הפרה של חוקי התחרות בנושאי הבעת פוליטיקה - איסלנד עלולים להיענש ולהיזרק מהתחרות לפחות למשך שנה - לא כך קרה ולמעשה המדינה כבר אישרה את השתתפותה באירוויזיון 2020 והחלה המועמדות להגשת השירים במדינה. מוקדם יותר דווח כי העונש שהוחלט בנושא הוא קנס כספי לרשות השידור האיסלנדית בסך 5,000 אירו (כ-20 אלף שקלים) בלבד. 

 

ב-"RUV" - תאגיד השידור הציבורי של איסלנד, הביעו את תגובתם על ההחלטה ומסרו: "לא מרוצים מהטיפול בתיק והתוצאה המוצעת של איגוד השידור האירופי", עוד טענו בתאגיד כי הם לא שאחראים לאקט המחאתי ולמעשה להקת הטארי הם אלו האשמים במקרה הזה ופעלו על פי רצונם האישי באמצע שידור חי - כך שלא היה ניתן למנוע את זה לטענתם. עם זאת, בהצהרה לתקשורת מסרו התאגיד כי הם גאים בתוצאה הסופית של הלהקה בתחרות (מקום עשירי) אשר הביאו את התוצאה הטובה ביותר למדינתם מזה עשור.

מנחי התחרות בישראל
מנחי התחרות בישראל © אורית פניני, כאן 11

כזכור, לאחר המקרה בישראל, מאבטחים עטו על המשלחת האיסלנדית ומיהרו להחרים את הדגלים, ולא רק זה, בעת המראתם חזרה למדינתם, פורסם בפייסבוק סיפורה של עובדת חברת התעופה שהחליטה להעניש בעצמה את המשלחת ולהושיב כל אחד במקום אחר במטוס ומיקומים לא טובים. לאחר שפורסם המקרה העובדת פוטרה אך לאחרונה הוחזרה למקום עבודתה.

על הבמה בישראל
על הבמה בישראל © אורית פניני, כאן 11

יממה לאחר המקרה בישראל, בראיון לערוץ מוזיקה איסלנדי, ענה סולן הלהקה, מתיאס האראלדסון, על הביקורת שקיבלו בעקבות הפרובוקציה הפוליטית. כשנשאל על התגובות שקיבלו ענה: "התגובות היו מרשימות, מפתיעות אבל בעיקר קשות", סיפר מתיאס והסביר: "שום דבר ממה שעשינו או אמרנו במהלך המסע הזה לא היה בעל כוונות רעות או זדוניות". "אנחנו רוצים שהאומה הישראלית תדע, אנחנו באים בתקווה - לא בשנאה" והדגיש: "תקווה לישראל ולפלסטין". שותפו, קלמנס האניגן, הוסיף והבהיר: "ברור שלא היינו בטוחים אם אנחנו רוצים להניף את הדגלים האלה, זה היה רעיון של חברת Svikamylla (חברת התקליטים של הלהקה)". קלמנס גם טוען שבמידה ולא היו מבצעים את פרובוקציית הדגלים, הם היו עלולים לאבד את עבודתם בשל המחויבות של חברי הלהקה לחברת התקליטים.

תגובות