"ככה ילדות לא צריכה להתנהל": בני הנוער בהצגה על עוטף עזה. צילום: באדיבות יחסי ציבור

"ככה ילדות לא צריכה להתנהל": בני הנוער בהצגה על עוטף עזה

במסגרת פסטיבל עכו המתקיים בחול המועד סוכות, בחרו "בימת הנוער" בכפר סבא להעלות הצגה העוסקת בחייהם של ילדי עוטף עזה ובמציאות הלא קלה שנכפתה עליהם

"בימת הנוער" בכפר סבא במשך השנים האחרונות מעלים הצגות ב"פסטיבל עכו", והשנה ההצגה שעולה הינה "קירות מדברים" שנכתבה על המצב הקשה בדרום. ההצגה לא נכנסת אל הנושאים הפוליטיים כלל, אלא מתמקדת בשגרת החיים בתור ילדים הגדלים בעוטף עזה. תפסנו את אחת השחקניות בהצגה, ירדן טל בת ה-13, לשיחה קצרה על ההצגה ועל המסר החשוב שעומד מאחוריה.
ירדן טל הינה אחת מהשחקניות "בימת הנוער" בכפר סבא. כחלק ממסגרת זו, טל עברה לאורך השנה סדנאות העשרה בתחום המשחק וזוהי השנה הראשונה בה נפגשו היא ושאר השחקנים עם בני נוער מעוטף עזה. עבור רובם זו הפעם הראשונה בה שמעו ממקור ראשון על חוויית המגורים בצל המלחמה. השחקנית סיפרה לנו על ההצגה, התהליך שעברו והתפקיד שלה.
 
"ההצגה היא פרויקט משותף בין 'בימת הנוער כפר סבא - סטודיו למשחק לילדים ולנוער', לבין התלמידים בעוטף עזה, והיא מספרת את הסיפור של שגרת החיים שלהם בקיבוץ כרם שלום שבעוטף. המופע שלנו מיועד לרחוב, כלומר אנחנו עובדים בתוך רחובות הפסטיבל עם הקהל. זה לא מחזה כתוב עם דמויות. זה מופע שיצרנו בהשראת מפגש משותף שהיה לנו לפני חצי שנה. במפגש התלמידים מהעוטף סיפרו לנו על החוויות שלהם תוך כדי סדנאות תיאטרון שעשינו יחד. אז אנחנו, התלמידים של בימת הנוער, יצרנו מופע יחד עם הבמאים שלנו שאותו נציג בפסטיבל".
 
 
את מרגישה שהמפגש עם ילדי העוטף גרם לך יותר להתחבר לנושא?
"מאוד. קודם כל הכרתי אנשים מדהימים, ממש כיף להיות איתם. פתאום גם ממש נקשרתי לנושא הזה. גם לחברים שלי אני מספרת את מה שקורה שם. אני באמת מודה ל'בימת הנוער' שחשפו את הנושא הזה בפניי. זה מאוד פיתח אצלי את המחשבה על עוטף עזה גם מעבר למופע".
 
תספרי לי קצת על החזרות להצגה, איזה כלים נתנו לכם ב"בימת הנוער" על מנת שתתחברו לנושא?
"עשינו סדנאות קלילות, לא ממש כבדות, שעזרו לנו לאט לאט להיכנס לנושא. חשפו אותנו לסרטונים, שמענו אזעקות, שמענו תדריכים על אזעקות. יש לנו קבוצת וואטצאפ משותפת עם ילדי העוטף שנפגשנו איתם, והם כל הזמן עדכנו אותנו מה קורה שם בדרום ואם היו אזעקות, וזה מאוד עודד אותנו להמשיך".
 
את לא גדלת בעוטף עזה, לך אישית יצא מתישהו בכל זאת לחוות מציאות כזו? 
"בצוק איתן הייתה אצלנו אזעקה ואני ואחותי היינו לבד בבית, היינו צריכות להחזיק את הדלת חזק וזה היה מאוד מלחיץ. גם מה שקרה בשנה האחרונה, לא מזמן, כשירו לכיוון המרכז והשרון, הייתי צריכה באמצע הלילה לרוץ למרחב מוגן. זה מאוד מלחיץ וזו בהלה מאוד גדולה".
 
מרחב מוגן בדרום
מרחב מוגן בדרום © Gettyimages.IL/Ilia Yefimovich
 
בתור נערה, היה לך קשה בהתחלה להתחבר להצגה עם נושא כל כך עמוק ומורכב?
"בתור נערה הנושא קצת הקשה עליי, כי כמו שאמרתי לי זה קרה רק מספר פעמים אבל לילדי העוטף זה משהו שקורה ביום יום. אני לא יכולה לדמיין את עצמי חווה דבר כזה הרבה פעמים ושזו תהיה המציאות שלי ביום יום".
 
את חושבת שגם אנשים שלא גדלו במציאות כזו ולא גרים באיזור עוטף עזה יוכלו להתחבר להצגה?
"כן. מדברים על זה בתקשורת. אם אני הייתי מהצד, אותי זה היה מאוד מעניין, במיוחד כשזה בא מנוער של היום ומנקודת מבט שונה".
אילוסטרציה
אילוסטרציה © צילום: Fotolia
 
איך החברות שלך מבית הספר מגיבות לזה שאת משחקת בהצגה עם נושא כזה?
"הן לא הכירו כל כך את הנושא. לא מדברים על זה בקרב בני נוער ולדעתי זה נורא. אם מדברים על זה אז זה ממש קצת ולא בהרחבה, ובשביל זה אנחנו עושים את ההצגה, כדי להעלות את המודעות".
© באדיבות יחצ
 
למה לדעתך זה חשוב להעלות הצגה בנושא הזה?
"זה משהו שילדים כמוני, בגיל שלי, גדולים או קטנים, חווים את זה. אני לא חושבת שככה ילדות צריכה להתנהל. ההצגה מעבירה מסר שאומר שצריך לראות גם את הילדים ששם, בעוטף עזה, ולא יגידו 'לי זה לא קורה' ויתעלמו".
 
יש לך טיפים לילדים ונערים שגרים בעוטף?
"רק שישמרו על עצמם ושיהנו ברגעים שבהם אין אזעקות ובומים. ההצגה הזו תראה להם שאכפת לאנשים, שרואים אותם והם לא שקופים, שיש ילדים בגילים שחושבים עליהם ועל המצב שלהם".
 
ההצגה תוצג בין ה-15-17/10 בפסטיבל עכו.
 
 
תגובות