מחאת הפסטיגל: ילדים נגד ההורים. צילום: אלון אלבכרי

מחאת הפסטיגל: ילדים נגד ההורים

השבוע עלה ליוטיוב סרטון שבו ישנה השוואה בין שיר הפסטיגל הנוכחי לשיר פסטיגל מן העבר, דבר שגרם להרבה הכפשות על הפסטיגל העכשווי. מה חשבנו על השיר החדש ועל מי דניאל מורשת חטף את הג'ננה? טור דעה

השבוע עלה ליוטיוב סרטון חדש בו ישנה השוואה בין הפסטיגל של שנת 1984 לפסטיגל הנוכחי אשר העלה הרבה דעות חיוביות ושליליות על שיר הסלפי מתוך הפסטיגל המתקרב. ההשוואה בין הפסטיגל שהיה לפני 30 שנה ובין פסטיגל 2014 היא כמובן לא אפקטיבית. נתחיל בכך שככל שהזמן עובר כך גם המנטליות משתנה, הטכנולוגיה מתפתחת וככה הדברים שמעניינים את הנוער משתנים. הדור הצעיר של שנות האלפיים לא יתעניין בשירים שהיו שרים פעם, לעומת שיר הסלפי שדווקא יתחבר יותר לילדים ויגע בהם.

ההשוואה הפחות נחוצה.
 

עוד במדור הבידור של פרוגי:

ההשוואה הציגה את שיר הסלפי כשיר שמדבר על סמארטפונים ומעודד את הילדים להתמכר לטכנולוגיה, דבר שהוא לא בהכרח נכון. השיר מדבר על תופעת הרשת הכי חזקה בשנה האחרונה, תופעת הסלפי. מה שעוד לא הציגו לכם זה שבסוף השיר אומרים לזרוק את כל הסמארטפונים, להפסיק עם הסלפי ולהתחיל לרקוד. אז לכל ההורים שרצו לצאת נגד הפסטיגל, תקראו את הכתבה הזאת.

שיר הסלפי במלואו.
 

תגובה מאוד לא רציונאלית התקבלה מההורים, שהעלו עצומה נגד הפסטיגל בגלל שיר אחד שלא היה לרוחם. הדבר קצת מוגזם וחסר פרופורציות. ההורים חייבים להבין שהזמנים השתנו וכך גם הילדים של היום שונים מהילדים של פעם. הילדים לא יהנו בפסטיגל עם שירים שקטים או עם אילנה אביטל, כמו שהם יהנו כשאליאנה תדהר תשיר להם שיר על התופעה הכי גדולה היום. תכלס, כל אחד עושה סלפי היום.

"וואלק אחי, אני מת על עצמי!" © אלון אלבכרי

אם ההורים רוצים לחפש אשמים, הם צריכים לעשות בדק בית. כל ילד מתנהג על פי הערכים עליהם הוא גדל ומתחנך. הפקת הפסטיגל לא החליטה לעשות את שיר הסלפי "הנוראי" ככה סתם, הכל בא בעקבות הטרנדים של הילדים והנוער. הילדים שלהם מכורים לסמארטפון וכל היום נמצאים מול המסך, וזאת בדיוק הסיבה למה השיר הזה הוא השיר שגרף הכי הרבה תגובות - שליליות וחיוביות.

פסטיגל 1984, מישהו יראה עד הסוף?
 

כמובן שהילדים לא נשארים חייבים, ובתגובה לעצומת ההורים הילדים הוציאו עצומה משלהם נגד ההורים ונגד ביטול הפסטיגל, הם נלחמים למען המופעים והכוכבים שהם אוהבים. לדעתם, אין שוב סיבה לבטל את הפסטיגל או אפילו את השיר הספציפי הזה. הטכנולוגיה החדשנית ותופעת הסלפי הם חלק בלתי נפרד מחיינו, אי אפשר להתעלם מזה ולהראות מציאות אחרת. 

"תודה רבה למאמי שלימדה אותי ת'סלפי!" © אלון אלבכרי 

בנוסף אלינו, גם דניאל מורשת החליט לצאת נגד ההורים והעלה סטטוס ציני ועוקצני לעבר ההורים. הצעה שלנו, תשימו עליכם קסדות ושחפ"צים כי הוא עצבני: "פשוט נורא מה שקורה עם הפסטיגל היום!! הפקת הפסטיגל מוכיחה כל שנה איך היא נעמדת במקום ולא מוכנה להתקדם. שנה שעברה עשר דקות שלמות שהוקדשו כמחווה לגשש החיוור, לפני שנתיים מחווה לשירי חיים חפר ולפני שלוש לאריק איינשטיין. אבל השנה נחצה פה כל גבול - מחווה לשירי הלהקות הצבאיות ולחילות צה"ל. עשר דקות שלמות!!!! ולא רק זה אלא גם בסופה ירדנה ארזי מצטרפת. למה פשוט לא העליתם באוב את עפרה ונגמור את זה באיזה סולחה?!?! מתי ההפקה של הפסטיגל תבין שהגיע הזמן להתקדם הלאה, הגיע הזמן לעשות שירים מקפיצים, כיפיים, פארודיים שמתכתבים עם הילדים של היום. די כבר לעשר הדקות המתישות האלה כל שנה של המחוות האלה!! די!!!! ההפקה הזאת צריכה להבין שהתפקיד שלה הוא לעשות כיף לילדים בחופשת חנוכה ולא להיות גורם מחנך. בשביל זה יש בית ספר והורים שיעשו את העבודה הזאת".

© צילום מסך מהפייסבוק

כמובן שמורשת כתב את הפוסט בציניות. הוא בעד הלהקות הצבאיות, עפרה חזה, אריק איינשטיין וכל הגדולים למיניהם שעשו להם עד עכשיו מחוות כאלה ואחרות בפסטיגל. מורשת יוצא בפוסט נגד האנשים שמוחים על כך שהפסטיגל התדרדר ברמה השנה הזאת, ומקווה שכל העניין הזה יסתיים ברוח טובה.

ומה הנוער חושב?

ערכנו ראיון עם נופר יעקוב, מעריצה של אליאנה תדהר, על מנת לברר איך זה נראה מצידם של בני הנוער.

למה את כל כך בעד הפסטיגל?

"פסטיגל הוא לא פרויקט שעשו רק בשביל ילדים.  יש את החלק הראשון שהוא בשביל הגילים היותר קטנים, אבל יש גם את החלק השני, החלק המוזיקלי, שבו נותנים כבוד השנה לירדנה ארזי וללהקות הצבאיות, דבר שמביא פן יותר בוגר. אז מצד אחד יש את החלק הכיפי בהתחלה ומצד שני יש את החלק שמעביר מסר לילדים ומראה להם את התרבות הישראלית".

את בתור נערה של שנות האלפיים היית הולכת לפסטיגלים של פעם?

"זה תלוי כי אני פחות מכירה את הפסטיגלים של פעם, אבל לפי מה שראיתי אני פחות אתחבר".

היית משלמת כרטיס על פסטיגלים של פעם?

"לא".

בהצצה לפסטיגל
 

מה הבנת משיר הסלפי?

"קודם כל עשו מהשיר הזה כל כך הרבה רעש וזה על שטות, באמת. בוא נתחיל מהעובדה ששיר הסלפי הוא שיר כיפי והומוריסטי. הוא בא לצחוק על הדור הזה של כל הטכנולוגיה הזאת, הוא לא בא בכוונה לתמרן ילדים להיות מחוברים לסמארטפונים. הוא גם רק חלק קטן מתוך הפסטיגל, הוא לא השיר היחידי".

איך ההורים שלך הגיבו לכל העניין?

"אמא שלי שמעה על זה והיא מאוד מאוד תמכה בהורים שעשו את העצומה. התגובה הראשונה שלה הייתה 'מה זה השיר המטומטם הזה?' אבל הסברתי לה מאיפה זה בא ושזה אשמתם של ההורים שהילדים שלהם נמצאים רוב הזמן מול המסך הקטן של הסמארטפון. הם לא יכולים להאשים את ההפקה של הפסטיגל בדבר הזה, זה הרבה מאוד באחריות ההורים שלהם".

האם את עכשיו מדברת באובייקטיביות לגבי כל העניין הזה, או שבגלל שאת מעריצה של כוכבי הנוער את נוטה לטובתם?

"ברור, אני ממש אובייקטיבית ושמה את כל עניין ההערצה בצד. אם הייתי נגד זה וחושבת שזה באמת יכול לדרדר את הנוער בכלל והילדים הקטנים בפרט, לא הייתי לוקחת את אחיותיי הקטנות לשם, הייתי הולכת לבד".

גם שירן סנדל הגיבה
גם שירן סנדל הגיבה © צילום מסך מהפייסבוק

למה כל כך מעצבן אותך מה שנאמר על השיר והפסטיגל?

"זה מרגיז אותי כי להורים אין מושג בכלל על מה הם מדברים. הם כל כך מרוכזים בלנקות מעצמם את האשמה על כל המצב הזה ולהעביר אותה להפקה של הפסטיגל, שוב, על שיר אחד ספציפי. הם לא שמים לב שיש להם חלק ענק מזה והם גם נותנים במה כל כך גדולה לשיר הזה, שהם פשוט מתעלמים מהעובדה שמצדיעים ללהקות הצבאיות ועושים מחווה ענקית לזמרת העבר, ירדנה ארזי. הם שוללים את כל הפסטיגל בגלל שיר אחד והם לא יכולים לשלול את הפרויקט הזה, שהוא פרויקט עם תקציב של מיליוני שקלים ורץ כבר 30 שנה, בגלל שיר אחד. זה לא הגיוני".

תגובות