מה עושים המעריצים באינסטגרם כדי להגן על הכוכב שלהם?   . shutterstock

מה עושים המעריצים באינסטגרם כדי להגן על הכוכב שלהם?

תופעה שרק הולכת וצומחת בזמן האחרון מתקיימת בחשבונות האינסטגרם של הסלבס - שיימינג, קללות וריבים בין ילדים. עד כמה רחוק מוכנים המעריצים ללכת כדי להגן על שמו הטוב של הכוכב שלהם, ומה המחיר שהם משלמים?

מאז ומתמיד מעריצים עטפו את הסלבס, אך השנה נחשפנו לכמות גדולה יותר של "צבאות מעריצים" -  בעיקר בזכות הבאז והעניין מ"צבא האמת של שי חי" שהיה הסיפור העיקרי והמדובר של השנה וכזה שסיפק לא מעט כותרות והגדיר לנו מחדש בישראל - מה זאת הערצה כלפי ידוענים. בעקבות זאת החלטנו לבדוק עד כמה רחוק מוכנים המעריצים ללכת עבור הכוכב האהוב עליהם ברשתות החברתיות בהם הם משתמשים.

עוד במדור הבידור של פרוגי:

כיום, ההערצה מתבטאת בכמה דרכים - בין אם זה בלהגן על הכוכב בכל מחיר להיות מוכן לספוג את הקללות והביקורות שנוצרות במהלך הריבים האלו ואף להגיע למקרים קיצוניים. נתקלנו בתופעה שבה מעריצים מוכנים לעשות הכל כדי לקבל תשומת לב מהכוכב האהוב עליהם, גם אם זה כרוך בהצגת כוונות אובדניות. בנוסף, המעריצים מוכנים לספר שקרים על בעיות בבריאות ובמצב החברתי רק כדי לקבל את התייחסות הכוכב שהם אוהבים. 

בעידן האינסטגרם שבו הכל חופשי וציבורי, בני הנוער לא מפחדים מתגובות, שיימינג, וריבים, ואת כל זה הם סופגים על מנת להגן על השם הטוב של הכוכבים אותם הם מעריצים. עבור מעריצים רבים תופעה זו מהווה חלק עיקרי מהשגרה היומיומית.

הכיר לנו את המושג "צבא האמת"© צילום מסך מהתכנית

איך זה עובד?

המעריצים קוראים את התגובות באינסטגרם של הסלבס האהובים עליהם וכשהם מגלים שיש תגובות כנגד הכוכב שלהם באינסטגרם הם 'לובשים את המדים' ומתחילים "לעבוד" ולהילחם בתגובות השליליות.

יש כאלו שמסתפקים ולו בתגובה בודדת, אך לעיתים אלו חוטפים אש מהמגיבים שיצאו נגד הכוכב ובעצם כאן מוכרזת מלחמה, ספק פרטית, ספק כחלק מההגנות כנגד מושא הערצתם.

התופעה ממשיכה להסתבך כשהכוכב או חבריו למקצוע מחליטים גם הם להתערב בסכסוכים, ואז הבלגן הולך ומתעצם ונראה כאילו לא יסתיים לעולם.

© shutterstock


מה התוצאות של התופעה הזאת?

מלבד קללות וגידופים אחד כלפי השני שלא מביאים לשום תועלת לאף אחד מהצדדים, אותם נערים (ולרוב נערות) מכניסים את עצמם לתוך הלב הבוער של אותו השיח וחושפים את עצמם לפגיעות אישיות שמובילות לתוצאות בעייתיות. כחלק מהתוצאות נתקלנו בילדים שפרסמו בחשבונות האינסטגרם שלהם הודעות על כך שהם בקלות יכולים להתאבד אם הכוכב שלהם לא יצור איתם קשר או לחילופין - יגיב להם או יעשה להם לייק על הפוסט כחלק מרצון לקבלת תשומת הלב מאותו הכוכב.

בין הסיטואציות המוגזמות מצאנו מקרים שקרו לכוכבים כמו: ניר שטראוס, דר זוזובסקי, ענבל ביבי, בר רפאלי ובשבוע האחרון גם השחקנית שיר מורנו - כל אלו נמנים ככאלו שזכו לחוות את הצבאות.

ניר שטראוס

שטראוס שיחק את דמותו של דוד בסדרת הנוער גאליס. דוד פגע בדמות הראשית בסדרה (תובל שפיר) מה שהביא את מעריצי הסדרה להטיח בשחקן קללות.

בין התגובות מצאנו גם מעריצים שבחרו להגיב כנגד אותה הילדים שהגיבו תגובות קשות והגנו ופירגנו על יכולת המשחק שלו. כמו כן, היו גם מעטים שחשבו שוב על צורת ההתבטאות הפוגענית שלהם, וחזרו בדבריהם והתנצלו.

 

דר זוזובסקי

השחקנית והדוגמנית, דר זוזובסקי, העלתה לחשבון האינסטגרם תמונה שלה מדגמנת לחברת הלבשה תחתונה. מבין התגובות מצאנו התבטאויות בוטות, פוגעניות ומיניות כלפי זוזובסקי. מיד מעריציה התאגדו ויצאו כנגד אותם אלו שפגעו בה, ואף קיללו חזרה.

ענבל ביבי

כוכבת נעלמים, ענבל ביבי, הותקפה ברשת, רק שהפעם זה לא קרה בחשבון הפרטי שלה אלא בחשבון האינסטגרם הרישמי של הסדרה בה היא משחקת. ענבל, שהסתפרה מספר ימים לפני אירוע של הסדרה, צולמה בתספורת החדשה. אך היו מי שלא אהבו את המראה החדש של הכוכבת, ואת העובדה שהדמות שהיא משחקת בסדרה רעה, ואלו החלו להטיח בה קללות ועלבונות.

במהרה מעריציה התאחדו ויצאו כנגד אותם המגיבים שפגעו בביבי במטרה להגן עליה ולחזק אותה. הריב התעצם ומי שספגו הפעם את הקללות וההשפלות היו מעריצה של ביבי שהיו מוכנים לעשות הכל כדי להגן על הכוכבת שלהם.

נוסף לים המעריצים, חבריה של ענבל מהסדרה לקחו חלק גם הם באותו המקרה, והראו את תמיכתם ואהבתם כלפיה.

והכוכבת - גם היא השיבה לחלק מהילדים שתקפו אותה ואמרה "קטע נורא… אתם יודעים להעליב ממש. חבל שאתם לא יודעים לאהוב. אוהבת לא משנה מה תגידו. פשוט ממש עצוב מאיך שאתם מביעים את השנאה שלכם. אני לא יובל ולעולם לא אהיה. לעומת זאת אתם קצת דומים…"

בר רפאלי

הכוכבת הבינלאומית שרק אתמול הביאה לעולם את בתה הבכורה, בר רפאלי, העלתה לחשבון האינסטגרם תמונה שלה לבושה במעיל דמוי פרווה. מיד החל ריב ענק בתגובות לאותה התמונה, כשהשאלה המרכזית היא האם מדובר במעיל פרווה אמיתית?

הדוגמנית ספגה קללות רבות והאשמות כי היא מעודדת התעללות בבעלי חיים, אך היו כאלו שמיהרו לגנות את ה'טיפשות' ויצאו להגן על שמה הטוב של בר. רפאלי לא נשארה אדישה לטוקבקים והשיבה בחומרה: "הקלות הבלתי נסבלת בה אנשים מנבלים את הפה. זה לא מעליב אותי, זה מצער אותי. מאיפה אתם יודעים שהפרווה אמיתית?!? וגם אם יש לכם מה להגיד, אפשר לדבר יפה. אני אקבל כל תגובה, דיעה ומחשבה. אבל קללות ודיבור מעליב כמו כמה מהתגובות שנתקלתי בהן כאן... אני לא יכולה שלא לתהות - האם ההורים שלכם רואים את צורת ההתבטאות הזאת? האם ככה הם חינכו אתכם? זו הבושה האמיתית כאן".

 

אחד המקרים היותר חמורים שקרו, אירע לשחקנית המתחילה, ספיר בן רובי, שבשנה הזו החלה את עולמה אצל עולם הנוער והילדים בסדרה "נעלמים". ספיר נתקלה יום אחד בעמוד שנאה שפתח לה ילד באינסטגרם, עמוד שספג במהירות תגובות מהמעריצים האדוקים של הכוכבת שיצאו להגן על שמה הטוב ולנסות להעיף מקרים דומים. אלא שזה לא נגמר פה ועמוד מעריצים של ספיר נאלץ לחוות באופן פרטי מאותו עמוד שנאה שלל השפלות, קללות והטרדות ברשת החברתית, עד כדי כך (לטענתה של הילדה) שהיא נאלצה להגיע לאשפוז עקב ניסיון וכוונה אובדנית בעקבות מה שאירע. לאחר המקרה ולאחר פוסט בחשבון המעריצים שנפגע, בן רובי מיהרה להגיב ולהודות, אך לא ציפתה שכל זה יוביל למקום הזה.

בשיחה עם פרוגי סיפרה לנו ספיר על התופעה: "אני מאוד מאמינה בתרבות בדיון, גם אם זה באינסטגרם. אני חושבת שכל מי שמאבד את זה - לא צריך לתת לו במה, יחס ותשומת לב. אני מאמינה שכל אלו שלפעמים מגיבים לי 'איכס, את מכוערת' למשל, אז עמודי מעריצים שלי ישר מגיבים חזרה ואומרים להם 'איך אתם מעזים? תתביישו י'סתומים' ואני במחשבה של - אתם לא עשיתם משהו יותר טוב מהם! אם אתם מתחילים לרדת על מי שירד והשפיל אז סימן שיש פה משהו שהוא לא נכון מאף צד".

המעירצים רבים ביניהם
המעריצים רבים ביניהם © מתוך יוטיוב

עוד היא מוסיפה ומבהירה "אני מאוד מעריכה שהן מגנות עליי, אבל כמובן שיש דרכים לעשות את זה. גם עם עמוד השנאה שפתחו לי. איך שראיתי את אותו העמוד אני ביקשתי מכולם פשוט להתעלם ולא לתת לעמוד הזה במה, לא להתייחס אליו, לחסום ואין צורך בכלל להמשיך בדיון ביניכם שכולל גם קללות, תמונות לא הולמות ואיומים", מספרת ומוסיפה, "נוצר פה כדור שלג שמתחיל מאנשים שאמיצים מול המקלדת, אני פשוט חוסמת דברים שהם ממש לא הולמים ולא מתאימים. היו מקרים שקרו בתגובות דברים קיצוניים בהם הייתי צריכה אפילו לערב משטרה בדברים מסויימים".

את חושבת שאלו שמגנים עושים את זה בשביל למשוך את תשומת הלב שלך ולקבל ממך יחס?

"יכול להיות שיש קצת משהו מזה, ההערצה בגיל הזה לכוכבי נוער היא די עיוורת וטהורה, ועצם זה שאומרים מילה לא במקום וישר הם קמים ומתעצבנים זה כי הם מאוד מעריצים. אז יכול להיות שזה כדי להגן עליי ויכול להיות שזה כדי שאני באמת אענה ואתן את תשומת הלב, אבל אני לא רוצה שזה ייצא מפרופורציות". 

ובכן, התופעה רחוקה מלהסתיים, ונדמה על פניו שאין באמת דרך לברוח ממנה כיוון שזו חלק מתופעת השיימינג העולמית שאופפת את הרשתות החברתיות אף יותר בשנתיים האחרונות. נדמה כי מצד אחד, מעורבותם של הידוענים בפוסטים שלהם היא הכרחית ותורמת לשיפור המצב, אך לא מנדפת אותו לגמרי. מצד שני, גם "צבאות האמת" הלא רשמיות אשמות במצב שכן היא מעורה בתוך המלחמה שהופכת לרדיפה אישית ולסכנות רשתיות לטובת כבוד בפוסט אינסטגרמי.

-----------------------------------------------------------
בהכנת הכתבה השתתפו: נוי אראל ודינה גלוכמן.

תגובות