הקיץ של דנה: הסדרה שעוררה בי שאלות על החיים. צילום: עומר ליפשיץ

הקיץ של דנה: הסדרה שעוררה בי שאלות על החיים

הגיע הזמן ליומן קיץ נוצץ! והשנה גייסנו את כוכבת "כדברא", דנה לב, להביא לנו מדי שבוע את החוויות שלה ביומן מיוחד לפרוגי. והפעם: דנה משתפת בסדרה המרגשת שהביאה לה כמה תובנות ומסרים לחיים ולהתמודדות עם קשיים

היי לכם שוב! הפעם בחרתי לשתף אתכם במשהו מיוחד, משהו שלא קורה לכולם או לפחות לא קורה כל הזמן...כולנו מעבירים שעות רבות בכל יום מול חברתנו הטובה - הטלוויזיה (במיוחד בחופש הגדול). לכולנו יש העדפות לסדרות מסוימות, לסרטים מסוימים, לתכניות, לז'אנר מסויים, לעלילות קלילות (או מסובכות...), אבל באיזו מידה הן מצליחות להשפיע עלינו וגורמות לנו לחשוב מעבר? כמה פעמים קרה לכם שראיתם תוכן מסוים שהשאיר אצלכם חומר למחשבה במשך תקופה ארוכה? האמת שחשבתי רבות האם זה מקומי לדבר על זה וחשוב לי להבהיר למי שקורא שמדובר בהמלצה שלי בלבד.  

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

קראתי בעבר תכנים רבים שהשאירו בי חומר למחשבה ואני רוצה לשתף אתכם בסדרה המבוססת על ספר שנקרא "13 סיבות למה?". גם למי שראה וגם למי שטרם, מה שאני עומדת לכתוב כאן רלוונטי לכולנו. אני זוכרת שכתלמידת תיכון, הראו לנו פעמים רבות תכנים העוסקים בגיל התבגרות, סדנאות בנושא, ואפילו המליצו על ספרים שונים אבל משהו בסדרה הזאת משך אותי מעבר. אל תדאגו אני לא אעשה ספוילרים למי שעוד רוצה לראות בעתיד ולא אגלה שום פרט שלא מופיע כבר בסצנה הראשונה.

 

אבל קודם כל, אתחיל בהסבר קצר על הסדרה: מדובר על נערה (כמוני-כמוכם) בשם אנה שנאלצה לעבור דירה בעקבות מעבר העסק של הוריה (דבר שיכול לקרות לכולנו). מעבר הדירה הוביל גם מעבר לבית ספר חדש ולמסגרת חדשה, אליה אנה נאלצת להסתגל. כבר בשלב זה התחלתי להתחבר אליה כי בילדותי גם אני עברתי שתי מדינות עקב עבודתו של אבי ונאלצתי להתמודד לא רק עם מקום מגורים חדש, אלא עם תרבות חדשה, שפה שונה, מנהגים שונים וכדומה.

טריילר הסדרה
 

לאורך הסדרה ניתן לראות קשיים יומיומיים של בני נוער, קשיים שאני, את ואתה יכולים לעבור בעתיד או שכבר עברנו וכל זאת מעיניים של ילדה בת 16.אנה התאבדה והחליטה לחלק את הסיבות לכך ל-13 קלטות בהן היא מסבירה למה עשתה את מה שעשתה. אנה החליטה שעל 13 הקלטות לעבור אצל מספר אנשים וכעת הקלטות נמצאות אצל קליי גבסון. קליי הוא תלמיד שלמד לצידה של אנה ועבד איתה אחר הצהרים בקולנוע השכונתי.

הסדרה כתובה בצורה אותנטית ובכל פרק חששתי לראות מה יתרחש בהמשך. לא כל הדברים קלים לעיכול וישנם נושאים עליהם התעכבתי יותר. כמובן שעלילת הסדרה מוצגת בקיצוניות ובאופן הכי גס שאפשר (ובצדק. מטרת הסדרה היא לזעזע אותנו - הצופים), אך אין זה מבטל את העובדה שבכל יום ביומו בני נוער עוברים דברים דומים. חוץ מזה, אני לא יכולה שלא להתייחס ולהביע את דעתי לגבי בחירתה של אנה להתאבד. שללא כל ספק אני חושבת שזו בחירה שגויה.

כיום, כשאני בת 22 וחוויתי לא מעט קשיים כילדה מתבגרת, כל קושי שעברתי עיצב את מי שאני היום. אני בטוחה שאם אנה הייתה חזקה יותר, לא מוותרת ולא עושה את המעשה ומגיעה לגילי (22) אז היא הייתה רואה את הדברים מפרספקטיבה מעט שונה. בגיל 16 אני זוכרת את הקושי להסתכל מקרוב על הסיטואציה, על השלכות של מעשים, של מילים... שנאתי את המשפט "כשתגדלי תביני" ואני בטוחה שגם אתם. דברים שנראו לי סוף העולם בגיל 12, נראו טיפשיים בגיל 16, ודברים שנראו לי קריטיים בגיל 16 התגלו כשוליים בגיל 18. אני בטוחה שדברים כיום שנראים לי משמעותיים, ייראו לי בגיל 30 שוליים לגמרי. נסו לחשוב לרגע עם עצמכם, לא משנה בני כמה אתם, על רגע בעברכם שבו חשתם ייאוש... האם היום הייתם מתנהלים באותה הדרך?

© עומר ליפשיץ

כמה פעמים בחיים הצטערתם? על משהו שלא הספקתם להגיד? על משהו שלא סיפרתם או שיתפתם? שהיה מאוחר מדי? קיוויתם שמשהו ישתנה? רציתם משהו אחד ועשיתם משהו אחר? הגיע הזמן להתעורר ולהבין שלכל דבר שאנחנו עשינו, נעשה או עושים - יש השלכות על היקום, על הזולת, על הסביבה, על המשפחה, על הטבע ועל החיים. וזו לא בושה לבקש עזרה לפעמים מאנשים אחרים.

הגיע הזמן לכל אחד ואחת מאיתנו לעשות חשבון נפש עם עצמו. האם הייתי חייב להגיד את מה שאמרתי? האם יש דרך אחרת להגיד אותו? האם מה שעשיתי או אמרתי יכול לפגוע באדם אחר? האם משהו שאני אעשה יכול לגרום למישהו אחר לחייך? כמה אנרגיה זה גוזל ממני והאם אני מסוגל להכיל את זה? איזה מן אדם אני בוחר להיות?

לעבר שלנו יש השפעה גדולה מאוד למי שאנחנו בהווה וכל אחד עובר, עבר, או יעבור קשיים, אך מי אתם באמת רוצים להיות?

איזה אדם תבחרו להיות?
איזה אדם תבחרו להיות? © צילום: עומר ליפשיץ

הסדרה הזאת גרמה לי להבין שיש כל מיני סוגים של אנשים. חזקים וחזקים פחות, ומה שנראה לעין לאו דווקא מה שמסתתר אצלנו פנימה. מילה קטנה שלי יכולה לפצוע אדם אחד, ומילה קטנה שלי יכולה להרים אדם אחר. מעשה טוב שלי יכול להיות דבר הגורם לי ולחבריי הנאה פנימית ואילו מעשה שלילי שלי יכול לגרום לי הנאה, אך לסובבי פחות. לכן במה עליי לבחור?

מקווה שהצלחתי להעביר מסר ולו הקטן ביותר וכמובן שאשמח שתגיבו למטה מה דעתכם והאם יש סדרה שהשפיעה עליכם ומדוע.

שלכם באהבה, 
#דנה♥

>> ליומן הקודם של דנה / לחצו כאן

תגובות