ציפינו ליותר: ארץ נהדרת מאכזבת. צילום: פיני סיילוק

ציפינו ליותר: ארץ נהדרת מאכזבת

פרק הפתיחה של העונה החדשה של "ארץ נהדרת" בעיקר אכזב אותנו. המערכונים גרמו לנו לגחך, ונראה שהכותבים לא ממשים את מלוא הפוטנציאל. ביקורת

בשבועות האחרונים הוצף מסך הטלוויזיה בפרומואים קצרים ומשעשעים לעונה החדשה של "ארץ נהדרת". פרק הפתיחה לעונה ה/12 של תוכנית המערכונים האקטואלית ששודר אמש, נפתח במערכון שחיקה את מותג הטלוויזיה המצליח "מסע בין כוכבים", ובמקום הדמויות הקבועות הופיעו כמובן הפוליטיקאים המככבים במערכת הבחירות הנוכחית וכנראה, הולכים גם לככב בעונה הזו של ארץ נהדרת.  לאחר מכן, התקיים באולפן דיון בין הפוליטיקאים: בוז'י הרצוג וציפי לבני, יאיר לפיד, ביבי נתניהו, ליברמן, נפתלי בנט ומשה כחלון.

השחקנים המוכשרים © פיני סילוק

כל ההתעסקות במערכת הבחירות הייתה מדויקת. הכתיבה הייתה חדה וביקורתית כלפי הפוליטיקאים, יחד עם התייחסות ללא מעט פרשיות פוליטיות שזכו לסיקור תקשורתי נרחב בשבועות האחרונים, כמו: השחיתויות במפלגת ליברמן, ההתבטאויות הבעייתיות של בנט ועוד.  הכותבים לא חסכו בביקורת כלפי אף צד במחנה הפוליטי, ולקחו את המצב המדיני הרעוע והפכו אותו לאתנחתא קומית קלה.

 

למזלם של יוצרי התוכנית, אסי כהן, כישרון נדיר בתחום, החליט לחזור לתוכנית לאחר שעזב לפני כשלוש שנים.
חזרתו של כהן עזרה למערכונים הפוליטיים להתרומם ולהפוך ממצחיקים למדהימים. כשכהן גילם את ליברמן, אחד הפוליטיקאים עליהם אנחנו הכי אוהבים לצחוק, היה כל כך מדויק שפשוט נתקפנו געגועים לשחקן האהוב.

עוד במדור הבידור של פרוגי:

אסי כהן לפני כמה עונות, התגעגענו!
אסי כהן לפני כמה עונות, התגעגענו! © צילום מסך

ערן זרחוביץ' שגילם את בנט, לעומת זאת, לא הצליח לתת ביצוע אמין וקולע כמו קודמו בתפקיד, טל פרידמן, שעזב את התוכנית בשנה שעברה לטובת "הכל הולך" של רשת. חסרונו של פרידמן, היה מאוד בולט ואין ספק שהיינו שמחים לקצת יותר טירוף חסר גבולות ולא מתנצל. זרחוביץ' הוא שחקן נהדר, כך שנסתפק בטענה שפרידמן הוותיק פשוט הציב רף גבוה מדי שקשה לחצות.

שאר הקאסט היה נהדר כהרגלו, בעיקר ליאת הרלב שממשיכה להפתיע לטובה, שני כהן ואלי פיניש עשו מצוינת ולא הראו סימן אחד של שחיקה.

 

ככל שהפרק התקדם, התאכזבנו אותנו יותר ויותר. פינת המבזקים החדשותיים בהגשתם של אייל קיציס ועלמה זק לא מצליחה למלא את תפקידה הבסיסי – להצחיק.  הכימיה בין שני המגישים מעולה וגרמה לנו להרגיש בנוח בצפייה בהם, אך הבדיחות עצמן לא העלו בנו יותר מגיחוך קל.

קיווינו, באמת שקיווינו שהמערכון שהגיע אחרי פינת המבזקים יחדש ולא יגרום לנו לנוע באי נוחות בכיסאנו – אבל ידענו שהסיכויים לכך הם נמוכים. המערכון התמקד בחייל חילוני המגיע ליחידה בה משרתים דתיים בלבד, והראה את הקשיים של אותו חייל להשתלב בקהילת המאמינים בצבא. אין ספק שזה היה החלק החלש ביותר בפרק. חוץ מהעובדה שהיה פחות מבינוני, המערכון הציג את האנשים המאמינים באור שלילי ובאופן מכליל.
אנחנו כמובן יודעים שמדובר בתוכנית סאטירה, ויכול להיות שהיינו מחליקים את העניין, אם רק היינו צוחקים לפחות פעם אחת מהמערכון.

 

לאחר מכן הגיע מערכון שנתן לנו קצת נחת, כי היה בכיכובו של אסי כהן כמובן. בקטע ריאיינו אזרחים שונים בקניון בנושא הבחירות. המערכון נפתח עם אסי שגילם מוכר בדוכן מזון וענה באופן הכי מגוחך שיש על שאלות רציניות הנוגעות לפוליטיקה. עוד מרואיינים שאהבנו היו שומר שפשוט חייב להיכנס לתוכנית כדמות קבועה, ואם שגולמה ע"י עלמה זק החיננית ונאמה בפני המצלמה על כך שאל לנו להיכנע לטרור ולאחר מכן נראית נכנעת לבנה שהשתטח על רצפת הקניון ובכה – אירוניה במיטבה.

גם הכתיבה וגם המשחק במערכון היו נהדרים והצליחו להעלות חיוך על פנינו, מה שתלה בנו תקווה לגבי מערכון האנימציה שסגר את הפרק, אך לשווא. קטע הסיום שהתמקד ביוקר המחייה לצעירים בישראל הסתמן כרעיון נחמד, אך לא הצליח למנף את עצמו מעבר לרמת האנימציות שהוצגו בעונה הקודמת. 

 

לאחר מספר דקות של צפייה בשיחה בין הצעיר המתגורר לבד בדירתו לבין מוצרי החשמל שהקיפו אותו, הרגשנו משועממים ומבטנו החל לזלוג אל עבר השלט, שיכול להביא לנו כל כך הרבה תכנים עליהם לא נצטרך להתפשר.

לסיכום, הכותבים מסוגלים הרבה יותר. בשחקנים טמון פוטנציאל נהדר שיוכל לבוא לידי ביטוי אם רק התסריטאים יפרצו את גבולות הטקסט הישן והמוכר. היום התוודענו לכך שכותבי התוכנית מתמצאים בהומור פוליטי חד, ובגזרה הזו קשה לצופים להתאכזב. למרות זאת, פרק הפתיחה היה חלש וציפינו להרבה יותר.
חזרתו של אסי כהן עשויה להעיר את הכותבים מהתרדמת ולהציל את המצב, אנחנו מקווים שזה מה שיקרה בהמשך.

תגובות