הבינג' השבועי: "מראה שחורה" - כשהטכנולוגיה עוקפת את האנושות. צילום: יחסי ציבור Netflix

הבינג' השבועי: "מראה שחורה" - כשהטכנולוגיה עוקפת את האנושות

בכל יום חמישי, כתב אחר של ערוץ הבידור ימליץ לכם את הבינג' המושלם לסוף השבוע הקרוב. הפעם: "מראה שחורה" של נטפליקס לוקחת את הביקורת על הדור של היום צעד אחד קדימה

כתבי ערוץ הבידור של פרוגי יוצאים בפינה שבועית חדשה, בכל שבוע כתבי האתר יציגו סדרה שעליה הם ממליצים לכם לעשות בינג' (מרתון פרקים) בסוף השבוע הקרוב. והשבוע, למה כדאי לכם לצפות ב"מראה שחורה"?

עוד בערוץ הבידור של פרוגי: 

הטכנולוגיה כבר מזמן הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו - אנחנו מתקשרים, מצ'וטטים, מעלים, מורידים וקוראים (כמו הכתבה הזו) כל דבר דרך האינטרנט. אך אי פעם חשבתם לעצמכם, מה עלול לקרות אם ניקח את הקדמה הטכנולוגית של ימינו צעד אחד יותר מדי? סדרת הדרמה הבריטית "מראה שחורה" עונה על השאלה הזו באלגנטיות רבה ומקוריות. לסדרה ארבע עונות ובכל עונה שישה פרקים, לכל פרק יש דמויות, עלילה ותפאורה שונות וכל אחד מהם מציג עולם עתידני (קרוב או רחוק) בו מוצג פיתוח טכנולוגי מרשים אך דומיננטי שמשפיע על חיי היום-יום המודרניים שלנו. אפשר להגיד שכל פרק הוא סרט קצר בפני עצמו המביא עימו חומר למחשבה על עתידנו וביקורת חריפה על שלל הרגלים טכנולוגים ועל ההשלכות שלהם על המוסר האנושי.

הטריילר לעונה השלישית של מראה שחורה. יוטיוב
 

כל פרק גם מעלה שאלה מסעירה ורלוונטית - על מנת להסביר ניתן לכם שתי דוגמאות. ניקח לדוגמא את הפרק בשם "תגובת שרשרת"- הפרק עוסק בעולם המנוהל באמצעות כמות האהדה שהסביבה רוחשת לאדם. כל אדם בחברה מדורג על ידי חברים, משפחה וזרים על פעילות חייו באמצעות הטלפון הסלולרי שלו. הוא מדורג על פי הנימוסים שהוא מפגין (במפגשים, בנהיגה), שירות אדיב ללקוח, פרסום תצלומים מרהיבים או מצחיקים, סיטואציות בחייו ועוד. כמות האהדה של אדם משתקפת כמעמד חברתי, ומספקת הטבה ויתרון כגון קבלה לשכונת מגורים, עמידה מועדפת בתורים, וכניסה למקומות המוגבלים לבעלי מעמד אהדה גבוה בלבד. לכאורה מדובר בעולם ורוד ויפה, אבל הקדמה הטכנולוגית הזו מאלצת אנשים להתנהג באופן נכון ואהוד 24/7, ומשחיתה ערכים אנושיים כמו עצב וכעס, מפני שבעולם ההוא מראות אלו יפגעו במעמד שלכם. אנחנו מגלים עולם אוטופי וצבוע בו כולם מחוייבים לחייך, בין אם החיוך אמיתי או מזויף, ועל הדרך הם שוכחים את הצד האנושי והרגיש בבני אדם. המציאות של הפרק "תגובת שרשרת" היא מציאות שאנחנו לא כל כך רחוקים ממנה, הרשת החברתית אינסטגרם היא דוגמא מצוינת שמוכיחה כמה אנחנו מתאמצים על מנת לשדר חינניות ויופי כדי להציג רק את הצדדים היפים בחיים שלנו - אלא שמאחורי התמונה זה לא תמיד כך.

לתעד את הצד הורוד של החיים, גם אם הוא לא כזה
לתעד את הצד הורוד של החיים, גם אם הוא לא כזה © צילום: יחסי ציבור Netflix

עוד דוגמא היא פרק מצויין בשם "ארקאנג'ל". פרק זה עוסק בדאגתם של ההורים בימינו לשלום ילדיהם מפני האינטרנט והצדדים הגסים והאלימים שלו - אך מציג מקרה בו הדאגה הופכת לכפייה בלתי רצויה. במהלך הפרק אנו נחשפים לאם שכל כך דואגת לביתה היחידה, שהיא בוחרת לשתול במוחה של ביתה שבב זעיר המאפשר לאם לראות בזמן אמת איפה הילדה נמצאת בשידור חי 24/7 ואפילו לטשטש את ראייתה מפני מראות לא ראויים. לאורך כל התפתחות הילדה האם יושבת מול אותו הטאבלט עם התוכנה וצופה בהתנהלות היומיום של בתה. מצד אחד התוכנה תורמת לביטחון של הילדה ולסובבים אותה, אבל מצד שני התוכנה מזיקה לבת שלה כאשר היא לא מתפתחת חברתית, לא נחשפת לדברים ששאר הילדים נחשפים והיא נהיית אטומה לסביבה. בפרק הזה השאלה היא "היכן עובר הגבול בין הורות דאגנית להורות אובססיבית", והפרק באופן דרמטי ומרגש מציג לנו את ההשלכות הטמונות ביתר דאגה לילדה עד כדי ריסון החיים החברתיים שלה.

הורות דאגנית או כפייה? שתילת שבב המעקב במוחה של הילדה
הורות דאגנית או כפייה? שתילת שבב המעקב במוחה של הילדה © צילום: יחסי ציבור Netflix

למעשה, בכל פרק תמצאו פיתוח טכנולוגי שמעוות את המציאות על מנת לייעל את אורך החיים המודרני שלנו, אלא שעל הדרך הוא גם דורס ערכים בסיסיים אנושיים. "מראה שחורה" היא למעשה תמרור אזהרה גדול לגבי העתיד שלנו, היא קוראת לנו להישאר ערניים ולשים לב שהטכנולוגיה תישאר בידיים הנכונות ושלא תחצה את הגבול שלאחריו היא תשלוט בחיינו מבלי היכולת שלנו להתנגד אלייה. מדובר בסדרה מרתקת ומעניינת, העוסקת בשלל נושאים שתוכלו להתחבר אליהם - החל מהיכולת להחזיר לחיים אדם שמת באמצעות שכפול וירטואלי שלו ועד לעולם בו כל רגע בחייכם מתועד ואתם יכולים לצפות בו בכל עת. 

לעיתים היא עלולה להיות מופרכת מדי בגלל בעיות תסריט והיא כוללת בתוכה לעיתים מראות קשים לצפייה. אך למרות זאת, כל פרק ב"מראה שחורה" מאופיין בעניין ובדמיון רחב שישאירו אתכם פעורי פה, מלאי מחשבות על עתיד האנושות ותציג לכם את הצדדים הפחות ורודים שיש לטכנולוגיה להציע.

איפה צופים? Netflix

 

 
תגובות