מלאת היסטוריה ופחד: פלמח היא אחת מסדרות הנוער הטובות שראינו. יא כושי ויריב פיין, באדיבות yes

מלאת היסטוריה ופחד: פלמח היא אחת מסדרות הנוער הטובות שראינו

סדרת הנוער על תקופת הפלמח הגיעה אל המסך ואיתה גם הציפיות שלנו לסדרת נוער תקופתית ראשונה - מה שהתברר כהצלחה • ביקורת פתיחת עונה

"פלמח" שהחלה היום (טין ניק ב-yes, -yes VOD kids ו-STINGTV) סדרת הרפתקאות תקופתית המתרחשת בשנת 1946, שנתיים גורליות לפני הקמת המדינה, בחוות הכשרה תמימה לכאורה, שלמעשה משמשת כמחנה אימונים סודי לגיוס נוער לפלמ"ח ובסיס ליציאה לפעולות מיוחדות נגד הבריטים  גיבורי הסדרה הם אמיל ואלינור (אברהם ארנסון ונאיה בינשטוק) - אח ואחות שזה עתה הגיעו לארץ כמעפילים בלתי לגאליים ונאלצים להתחבא במקום שהם מגלים שהוא חוות הכשרה סמויה של הפלמח. הם יפגשו חבורת צברים מגובשת, שבתחילה לועגים לזרותם ולעברית הספרותית שלהם, אך בהמשך יתחברו, יתאמנו וילחמו יחד להקמת המדינה מול סכנות משותפות ומול סוד מפתיע שמתגלה בהמשך.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

סדרת נוער על פרה-קום המדינה? מתגלה כגאונות! משהו באווירת הנוסטלגיה, עצם העובדה שמדובר על תקופה אמיתית שהתרחשה ממש כאן, מביאה את הסיפור ואת עולם הפלמ"ח שלנוער קשה לצרוך היום בשיעורי היסטוריה - ומתסיסה אותו באקשן, מתח ועיבוד מעולה. כל אלו רק גורמים לצופים הצעירים להתחבר יותר וגם לרצות לדעת יותר על התקופה. מסוג הסדרת שכשאתה שומע בהן מושג מסויים או שם של משהו או מישהו שהיה קיים - אתה רץ לחפש אותו בגוגל כדי לגלות עליו יותר (כמו "מעפילים", "ליל הגשרים", "השבת השחורה" ועוד) וזו עוד נקודת זכות היסטרית (והיסטורית) לסדרה. 

עם פתיחת הפרק עולה שקופית המזהירה כי היא העלילה עלולה להפחיד את הצופה לפעמים ולכן אולי כדי לצפות בה עם אדם נוסף - האמת שזה אכן עשוי להפחיד ובלא מעט סצינות. אומנם נעשה פה עידון למאורעות לטובת הגיל הזה, אך עם כל עידון, זה עדיין סיפור שאי אפשר לספר אותו ולהעביר אותו בלי ליצור את הרגעים המבעיתים עם הבריטים, הצעקות שלהם (שקצת הזכירו לנו גרמנית של חיילים נאצים) והסכנות האמיתיות לחיים שעברו על הפלמחניקים. זה טוב שלא מהססים להפחיד למרות הכל ולספר כמה שאפשר את המציאות, שאין מה לעשות, היא מבעיתה יותר מסדרת נוער.

© מתוך הסדרה

בדרך כלל בסדרות לקהל הזה, הגיבורים הם חבורת צעירים שמנסה להציל את העולם או איזה משבר מסויים שהוא לאו בהכרח הגיוני, כאן זה גם קורה אך עם משהו אמיתי שבהחלט התרחש כאן וזה מטורף. בני נוער רבים השתייכו למחתרות ונלחמו כדי להקים את המדינה - זה בהחלט מדגיש עד כמה זו סדרה שעוד לא הייתה וחשוב שתהיה. על אף התעסוקתה בעבר, היא בהחלט פורצת דרך והלוואי שנראה עוד סדרות מהסוג הזה בז'אנר. מי יודע? אולי לא נצטרך באמת את שיעורי ההיסטוריה ונלמד על אירועים חשובים ככה לא? האמת - זו אחלה דרך ללמוד היסטוריה כשכולם בהסגר או לפחות מעוררת סקרנות להיסטוריה בדיוק בתקופה בה צריך את זה.

 

הציונות, הקמת המדינה, הזיקה למולדת, התקופה התמימה שהתעסקה בקשרים בין אנשים ובעבודת כפיים - ללא עיסוק בטכנולוגיה מאסיבית, מכשירים והסחות דעת שכאלה - כל אלו משתלבים בצורה קסומה עם ז'אנר סדרות הנוער וזה מעביר גם את המסר המאזן טכנולוגית מבלי שבכלל צריך לדחוף אותו בכוח לקהל, כי כאמור - בעבר זה פשוט לא היה קיים. 

© צילום: מתוך פלמח

קאסט השחקנים הצעירים (והחדש ברובו) עושה עבודה מדהימה ואמינה - רבים מהם נראים כאילו באמת נלקחו מהתקופה ההיא. אברהם ארנסון ונאיה בינשטוק המצויינים מתגלים כאן בענק, כך גם שאר הקאסט הצעיר הכולל את: טל גרושקה, אלונה סער, נטע רוט וגל פרנק, וכמובן כאלו שכבר התוודענו לכשרונם ולא אכזבו גם הפעם: עומר חזן (והשפם), אביב פנקס ודולב מסיקה. מי שעוד הפתיעה לטובה היא יעל שלביה שמתגלה כשחקנית מוכשרת בתפקיד משחק ראשון. אנו מודים שקצת חששנו מהליהוק הזה - אך לחינם, היא לגמרי מצאה מקצוע נוסף. כמו כן ראוי לציין את הלוקשיינים, הארט, צבע הצילום והתלבושות שבהחלט מכניסים לאווירה ומעולים גם הם.

 

העיסוק בהיסטוריה הופך את הסדרה לאחת מסדרות הנוער הטובות שראינו, זאת על סמך הפרקים הראשונים בלבד והלוואי אם הסיפתח המרשים יימשך לאורך העונה כולה. אנו כמובן לא שוכחים שכיאה לסדרת נוער גם כאן יהיו משולשי אהבה צפויים למיניהם, ששם מן הסתם, כן יפלו לקלישאות, וגם עניין 'החייל הבריטי הדביל' אומנם מספק רגעים קומיים אך לא אמינים לסיפור שכזה (אבל 'צריך' בז'אנר). עם זאת, כל אלו מתגמדים לצד הנושא העיקרי והחשוב שהופך אותה לכה ייחודית בנוף. חווית הצפייה הזכירה לנו את אותן התחושות שעברו אצלנו בצפייה ב"האי" (גם שם הייתה עונה תקופתית) ואפילו קצת ב"שכונה 2" (כשרחלי חזרה בזמן בערך לאותה התקופה) - הסדרות הללו הצליחו מאוד, כך שההצלחה כאן תבוא די בקלות. יתרה מכך, יש כאן תחושה של איזה ספר עלילתי מז'אנר ההרפקאות שעובד לכדי צילום, מעין חסמב"ה מציאותית. בקיצור, סדרת נוער ראויה, אמיתית ועשויה היטב. מומלצת בחום!

תגובות