גל אמיתי על התפקיד ב'פלמח': "לא לקחתי את רבין למקום של חיקוי". טין ניק, gettyimages

גל אמיתי על התפקיד ב'פלמח': "לא לקחתי את רבין למקום של חיקוי"

ההיסטוריה חוזרת: השחקן והמנחה גל אמיתי מגלם את יצחק רבין ז"ל בסדרת הנוער "פלמח", בראיון מיוחד בנושא משתף אותנו בהכנות המיוחדות לתפקיד, על מציאת רימון אמיתי מתקופת הבריטים ועל האחריות שהוא מרגיש כלפי הנוער

גל אמיתי הוא אחד מהשחקנים האהובים והמצליחים בישראל. בין אם תפקידים בתיאטרון או על המסך, אמיתי הפך לפרצוף מוכר בכל בית והוא לא מתכוון לעצור. לנוער הוא מוכר בעיקר בזכות התפקיד ב"גאליס" כמדריך, אך בימים אלו הוא כבר מזוהה עם תפקיד אחר ומפתיע במיוחד - יצחק רבין ז"ל בסדרת הנוער "פלמח" (טין ניק ב-yes). אמיתי מגלם את רבין בתקופתו כמפקד בארגון לפני הקמת המדינה. בראיון מיוחד על התפקיד מספר על ההכנה, על ליל הרצח של רבין, על האחריות שהוא מרגיש כלפי הדור הצעיר וגם על השאיפות לקריירה בחו"ל. 

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

בדרך כלל נהוג לבקש בראיונות כאלה לספר קצת על הדמות שלך, אך המקרה שלך הוא קצת אחר.

"כשאני מקבל לשחק דמות מציאותית, זה קצת עוזר לשחקן כי יש לך עוד מקורות לחקור אותם מלבד היצירה עצמה, ראיתי הרבה סרטי דוקו על רבין, קראתי עליו הרבה מאוד. היה ברור לי מההתחלה שלא הולכים למקום של חיקוי, אלא מחפש תכונות אופי ייחודיות כדי להכניס למשחק שלי ובעצם לספר את הסיפור הנכון של הדמות". 

רבין ב-67'© Gettyimages.IL/ Hulton Archive

למדת על רבין משהו חדש מהתחקיר וההכנה שעשית?

"קודם כל גיליתי שרבין היה ביישן, שם את טובת האחר על פני טובתו האישית. עם החוק הזה עבדתי בדמות - שכולם יותר חשובים ממני, מתוך זה יצאתי לתוך כל הפעולות המשחקיות שהוא תמיד גורם לך להרגיש טוב ולאהוב אותו, זאת הדרך של המנהיג הזה. יש מנהיגים שעובדים ועסוקים בלהפחיד ולהשתמש בפחד ויש כאלו שגורמים לך לאהוב אותם ואתה אחריהם באש ובמים. בסדרה אני תמיד מרכך ונותן כוח, מוציא את הפרטנר בחיוך, גם כשרבין כועס ומתעצבן הוא עושה זאת בדרך שלו כדי לגרום לבן אדם להרגיש טוב עם עצמו".

 

הזכרת קודם את זה שלא לקחת את רבין למקום של חיקוי, אבל למשל חתך דיבור, תנועות מסוימות שאפיינו אותו - זה משהו שכן נעשה?

"לא לקחתי את חתך הדיבור שלו אלא לקחתי את הקול שלי לכיוון יותר עמוק ונמוך. בגלל שרבין בעצם מפקד ומנהיג אז אוטומטית הוא בסטטוס גבוה. כשאתה משחק דמות שהיא סמכותית אתה משחק יותר חלש, אתה לא מתאמץ להשיג מה שאתה רוצה כי אתה מפקד, הם אמורים להקשיב לך. כמובן שהכנסתי גם את הביישנות שלו פנימה".

אמיתי מספר שלשחק את רבין הצעיר היה יותר קל כי הוא לא ידע מה יהיה הסוף הטראגי שלו והוא לכל אורך חייו היה עסוק בלהפיץ מסרים טובים. "יש לרבין משפט בסדרה שמעבירה את התורה שלו כולה. כשהוא אומר ליעל - 'האצ"ל והלח"י הם האחים שלנו, גם אם אנחנו לא מסכימים איתם, כולנו פועלים למען מטרה אחת משותפת - הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. אנחנו לא נפלג, לא נקלל ולא נשנא את מי שהוא אחר מאיתנו".

 

זאת סדרת נוער שלא נעשתה קודם בארץ ומתבססת הרבה מאוד על היסטוריה וגם בעזרת הצגת דמויות היסטוריות. כל החומר מועבר לנוער שצורכים את הסדרה ולומדים ממנה גם פרטים על אותן הדמויות, דברים שלפעמים אולי לא יקשיבו להם בשיעור היסטוריה וכאן כן. הרגשת איזו אחריות בלהציג את הדמות בצורה מסויימת?

"זאת הפעם הראשונה שבני נוער פוגשים את רבין על המסך בסדרה וכן הייתה לי אחריות בנושא. הבמאי, יהונתן בר אילן, ביים אותי בצורה מאוד רגישה ונכונה. באיזו סצינה למשל יצאה לי צעקה גדולה, הוא עצר אותי ואמר: 'זה מקסים, אבל זה לא רבין', אז הוא שמר עליי כדי לספר את סיפורה של הדמות הזאת בכבוד".

© צילום מסך מאינסטגרם

תמיד בנוגע לרבין יש את השאלה שחוזרת על עצמה והפכה לקבועה וכל כך מזוהה עם הנושא - איפה אתה היית בליל הרצח?

"היית בן תשע. אני זוכר את עצמי צופה בטלוויזיה בחדר של ההורים, פתאום היה מבזק מיוחד ואת ההצהרה על מותו שנפתחה ב'ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה', רצתי לאמא שלי וסיפרתי לה שרבין נרצח, היא הייתה בהלם! רצה לטלוויזיה והתחילה לבכות". 

© צילום: GettyImages

"זה גרם לי עצב מאוד גדול. הוא האמין שאפשר לפתור את המצב כאן והקיצוניים משני הצדדים גרמו לעצירת התהליך הזה. היו עליו תגובות נאצה והפגנות, אך הוא היה אמיץ והמשיך עם הדרך שלו כדי שלכולם יהיה פה יותר טוב. רבין עשה דברים מדהימים בקרבות שלו ובפיקודיות שלו בכל הנוגע למלחמות וצבא וכשהוא ראה שיש פתרון אחר חוץ ממלחמה, הוא הלך על זה בכל הכוח. אי אפשר לקרוא לו שמאלן, הוא הבין שמלחמה היא לא הפתרון אז הוא הפך ללוחם שלום".

בחזרה ל"פלמח" - אתה היית מסוגל לחיות בתקופה?

"אני חושב שכן ואני חייב לשתף בסיפור שקרה לי בשבוע שעבר. הייתי בקיבוץ ניר דוד, שנקרא בעבר 'תל עמל' (הראשון ל'חומה ומגדל'). באמצע השחייה בנחל, ילד הרים אבן ומצא רימון אמיתי. הגיעה משטרה ושאלנו מה הפשר של זה - הסבירו לנו שהמחתרות החביאו שם סליק נשק וציוד לחימה שהסתירו מהבריטים ומדי פעם מוצאים באזור דברים כאלו. הייתי בשוק כי זה באמת היה לראות את ההיסטוריה מול העיניים כשאני 'כולה' שוחה בנחל".

היה מעניין אותך להיות שחקן בתקופה ההיא?

"גילמתי את אורי במחזה 'הוא הלך בשדות', הוא גם התגייס לפלמח ומדבר על התקופה. זה בעצם היה המחזה הישראלי הראשון, אז אני מרגיש שיש לי סוג של חלק בדבר הזה. בתקופה ההיא מי שגילם את הדמות במקור, היה כוכב ענק בארץ ורץ עם הצגה בכל הארץ. לתיאטרון תפקיד חשוב  - לחנך את העם מה זה להיות צבר. אחרי שהתחיל קיבוץ הגלויות בישראל לא היה טלוויזיה, התיאטרון היה הפריים טיים. מבחינתם צבר זה לעבוד את האדמה, להילחם, להתגייס כשצריך וללמד ש'טוב למות בעד עצמנו'. הגרסה החדשה שונתה במעט, אז לקחנו את זה לכיוון אחר". 

לצד הקריירה כשחקן ומנחה, גל הוא מהבעלים של "הסטודיו", בית הספר למשחק יחד עם שותפתו לעסק, השחקנית אפרת בן יעקב-פלג ("האי") המנכל"ית ומורה בסטודיו. עם הזמן הפך המקום לחממה עבור כוכבי נוער חדשים שפורצים על המסך.

"אני חושב שאנחנו (אני ואפרת - מ.א) עושים משהו מאוד נכון בסטודיו, אנחנו מלמדים את הנוער משחק ריאליסטי. המורים בבית הספר הם שחקנים מוכרים מאוד בישראל. אני מאמין שמשחק צריך ללמוד משחקנים מצליחים, כי לא סתם למשל מגי אזרזר נהייתה היא כך גם לגבי משה אשכנזי או עוז זהבי. אל כל שיעור מגיע שחקן חזק אז אתה באמת לומד מה המשחק שדרוש ממך היום בישראל כדי להצליח,. ברגע שאתה לומד מהם יש לך סיכויים להיות שחקן מצליח ולהבין מה צריך היום ב-2020 במקצוע".

© באדיבות יחסי ציבור

אתה מרגיש אחריות על הבוגרים שלך גם אחר כך?

"אני מלווה אותם גם לאחר סיום הקורס. יש לי בוגרים שעושים תפקידים ראשיים בסדרות אם זה עידו טאקו ("הקיבוצניקים") שמצטלם ל'סקיי' - הסדרה חדשה של גיורא חמיצר ויהודה בוחבוט שמככב בימים אלו ב'ספיידרז'. אני עובד איתם על האודישנים שלהם, בתקופת הצילומים אני גם עוזר להם, אם יש להם עניין על הסט הם משתפים ואני מייעץ, מגיע לפרמיירות כמו אבא גאה. בימים אלו אני עובד גם עם אגם בוחבוט על התפקיד שלה ב"כפולה". זה לא רק לימודי משחק וזהו, זה גם אחר כך כי הם כמו הילדים שלי, אני כמו המאמן שלהם ואיתם לאורך הדרך".

© צילום מאינסטגרם

לפני כחצי שנה פרסמת פוסט זועם על סוכנויות שמרמות בני נוער ולקחת את ההובלה להילחם על זה בפומבי ולהזהיר.

"זה כי מגיעים אלינו לא מעט ילדים שרוצים ללמוד, אני שומע מהם סיפורים יומיומיים על סוכנויות שהבטיחו דברים ולקחו כספים שלא בצדק. זה ברמה שאני נאלץ לעשות טלפון לסוכנויות שמרמים ואני אומר להם 'תשחררו אותם'. פעם אחת הלכתי עם תלמידה שלי לאודישן, דיברתי עם המלהקת והסברתי לה על סוכנות המרמה והיא הבטיחה יותר לא יזמינו משם. תמיד יהיו כאלו שיצליחו לרמות, אני ממליץ לבדוק טוב טוב לפני שאתם משלמים למישהו כסף. זה מאוד מפתה כל הפרסומים, אף אחד לא יכול להבטיח לך לשחק בסרטים בסדרות, רק מלהקים וגם לא קורס משחק. זאת הסיבה שאני לא סוכן, הרי יכולתי לקחת על עצמי לייצג את בוגרי הקורס בכיף אבל זה לא נכון לעשות את זה, אני המורה שלהם נקודה לא צריך לערבב בין הדברים".

למרות הקריירה הענפה והרזומה העשיר בישראל, אמיתי מודה שהוא עדיין עובד על קריירה בחו"ל. מאחוריו יש טבילה קטנה בנושא כשהשתתף בתפקיד אורח בסדרה "הומלנד", הגרסה האמריקאית של "חטופים" הישראלית.

"יש לי שיתוף פעולה עם סוכנות בלונדון, אז אני עושה אודישנים לחו"ל עכשיו ויש לי אנגלית שפת אם אז זה עוזר. ג'ף ווילבוש מ"המורדת" הוא חבר טוב שלי ולמד איתי בכיתת משחק, אז הוא עוזר לי מאוד ואני עוזר לו. החלום הוא לשחק בסדרה כמו 'משחקי הכס', אבל אני לא באמת יכול לבחור. כרגע, עובד על השואו ריל ועל האנגלית ומנסה לצלוח את החלום הזה".

השבוע חזרת לצלם את הסרט "פול ספיד", אחרי שהצילומים הופסקו בשל הקורונה. איך אתה מסכם את השהות בבית?

"נשארתי בבית חודשיים וזה נתן לי יכולת להיות יותר יצירתי, לא נחתי לרגע. פיתחתי יותר את 'הסטודיו' ומצאנו פתרון וירטואלי של סדנאות זום עם השחקנים החזקים שמעבירים שיעורים ומלמדים מהבית שזה גם לגילאים צעירים יותר מגיל 13 לעומת 15 בקורס הרגיל. זאת בנוסף לסטודיו דיגיטלי שיעלה בהמשך - בקיצור, באמת עבדנו יותר קשה בתקופה ויצא מזה טוב ובקרוב גם נחזור לקורס הרגיל והפיזי".

אני חושב שהשאלה המסכמת המתבקשת לאור התפקיד ב'פלמח' היא, אם  יום אחד יעשו עליך סרט או סדרה. מי יגלם אותך?

"אם אני הולך על חו"ל הכי הייתי רוצה שג'ים קארי ישחק אותי, זה אפשרי? אני מאוד אוהב אותו וגם כל פעם אומרים לי שאני קצת דומה לו. זה חלום". 

ג'ים קארי
ג'ים קארי © Nicole Wilder/SHOWTIME באדיבות yes

 

תגובות