ספיישל זיכרון בסלון לילדים: "כל ילד צריך לדעת מה עברנו". באדיבות ניקלודיאון

ספיישל זיכרון בסלון לילדים: "כל ילד צריך לדעת מה עברנו"

מור עזריה תשתתף בערב ב"זכרון בסלון" מיוחד לילדים שישודר בערוץ טין ניק (הערב, 18:00) ובמסגרתו תיחשף לסיפורה המיוחד של חנה גופרית. רגע לפני השידור סיפרה לנו על שמיעת הסיפורים, החשיבות שיש בהנגשת השואה לילדים בגילה ומהי קיבלה על עצמה בעקבות המשדר

מור עזריה, בת ה-13, שמוכרת לרבים מכם בתור שקד מ"אבא מטפלת" ו"מסיבת יצירה" בניקלודיאון, נבחרה להשתתף בספיישל "זיכרון בסלון בניקלודיאון" (בבימויו של אור סיט) שישודר בערוץ טין ניק בשעה 18:00 (ב-HOT וב-yes). גם הזמרת רוני דלומי תתארח במפגש ותבצע את השירים "אפר ואבק" ו"לראות את האור". לקראת השידור, עזריה שוחחה איתנו על מה שהיא לקחה איתה מהשיחה עם שורדת השואה המרגשת.

"ישר כשאמרו לי שרוצים שאנחה את הספיישל שמחתי והתרגשתי. אני נורא מחוברת לכל השואה, גם סבא שלי עבר את השואה, אז בכלל זה נוגע לי ללב. חשבתי לעצמי שכך אני אוכל להכיר סיפורים של ניצולים אחרים וזה כבוד".

עזריה השתתפה במפגש עם חנה גופריתש עברה בזמן השואה ממסתור למסתור: בתחילה התחבאה בבור תפוחי אדמה של משפחה פולנית ולאחר מכן היא ואמה הוסתרו כשנתיים בוורשה בדירת משפחת סקוברונק, חסידי אומות העולם. בהמשך התחזתה לפולניה וכך ניצלה. לימים כתבה את הספר "רציתי לעוף כמו פרפר" על חייה כילדה בזמן השואה.

© באדיבות ניקלודיאון

איך היה המפגש עם חנה, ניצולת השואה?

"חנה הייתה ממש חמודה ומאוד לבבית וחמה. גם לפני השידור שוחחנו והיא סיפרה לי על החיים שלה והיא התעניינה בשלי. היא אישה מרגשת, קראתי גם לפני שהתחילו הצילומים את הספר שהיא כתבה: 'רציתי לעוף כמו פרפר', ממש עשיתי 'בינג'' על כל הספר וקראתי איזה 30-40 עמודים בערב אחד, שקעתי לזה והיה לי נורא מעניין לשמוע את הסיפור שלה".

איזה דבר התחדש לך בקשר לשואה לאחר שמיעת הסיפורים?

"קודם כל שמעתי סיפורים וצדדים אחרים שלא הכרתי כל כך. כלומר, כן הכרתי סיפורים פשוט לא כל כך הרבה. הבנתי יותר ולמדתי יותר לעומק על כל מה שהיה, כי אני חושבת שדברים בסיסיים כולנו יודעים. אני לא חושבת שיש איש בארץ שלא יודע מה זה שואה, אבל זה כן מרגש ומצמרר יותר לשמוע ממקור ראשון, זה יותר אמיתי, יותר מעניין וממש הרגשתי שאני נכנסת איתם למסע".

השואה הוא מאורע קשה וטראומתי, את חושבת שזה בסדר להעביר את הסיפורים הקשים הלאה לילדים כבר בגיל צעיר?

"קודם כל הסיפורים שהגיעו לתוכנית הם לא סיפורים זוועתיים, זה סיפורים נורא נורא קשים אבל אני חושבת שעדיין ילדים צריכים לדעת מה עברנו, וכן יש בזה איזשהו מוסר השכל. זאת ההיסטוריה של המדינה ושל העם. אני חושבת שכל ילד צריך לדעת את זה, זה נורא חשוב ומעבר לזה זה מעניין ומרגש ומלמד".

© באדיבות ניקלודיאון

מה לדעתך הכי חשוב להעביר הלאה לדור הצעיר בכל הנוגע לשואה?

"קודם כל השואה הייתה נורא גזענית. שפטו אנשים רק על פי המראה והגזע שלהם והתנהגו אליהם מזעזע. לאף אחד לא מגיעה ההשפלה, הסיוט וכל הזוועות שהם עברו. זה מלמד לא לשפוט ופשוט להתייחס בכבוד לכל אחד גם לא במקרים קיצוניים ומזעזעים כאלו".

דור ניצולי השנה הולך ונעלם. איך לדעתך עוד אפשר להנציח ולהמחיש את זיכרון השואה באופן שישפיע על הדור הצעיר?

"אני חושבת שלראיין יותר ויותר ולכתוב ספרים על זה. אני מאוד אהבתי, גם בקשר לשאלה הקודמת, שאפילו מנגישים ספרים לילדים. כמו שציינת, לילדים של הדור הבא לא יהיה את המקור הראשון כנראה וכמו שחנה הנגישה את הספר שלה לילדים, היא לא הוסיפה פרטים, היא סיפרה בדיוק אותו דבר והיא מצאה לספר שלה שם שכל ילד יכול להבין. היה לה חשוב שילדים יבינו את הסיפור הזה, שחשוב להעביר שהשואה לא תחזור יותר, שלא יהיה יותר אנטישמיות וגזענות. זה שיש 'זיכרון בסלון לילדים' זה משהו שלא קרה הרבה או בצורה הזאת, מדהים בעיני שיש תוכנית שממש מתמקדת רק בזה".

באדיבות ערוץ ניקלודיאון
 

מה היתרון של הפרויקט לעומת טקסי בית ספר בנושא?

"אני חושבת שהיתרון של 'זיכרון בסלון' זה שזו תוכנית טלוויזיה שיכולה להגיע לכולם והשיחה בסלון גורמת לכולם ממש להיכנס לסוג של מסע כזה. בבית ספר יש לך את הטקס, יש שירים ויש דיקלומים ויש פה ושם קצת סיפורים וקטעים כאלה, אבל זה שהניצול שואה בעצמו מגיע ומספר את הסיפור שלו, ממש מספר לנו פרט ופרט ושומעים את זה ממקור ראשון - זה משהו שלא קורה כל יום וזה יותר נוגע ללב בעיניי".

המאורעות אותן שמעת הן מאורעות רחוקים אשר קרו לפני שנים רבות, האם בכל זאת הצלחת להרגיש הזדהות עם הסיפור למרות שמצבך שונה לחלוטין ממצב הילדים בשואה?

"כאמור, גם סבא שלי גם עבר שואה. הוא חי שנתיים ביערות עם הפרטיזנים, ברח ושרד את זה בסופו של דבר. להבין את התחושה שלהם אני לא אבין בחיים כי אני לא עברתי את זה. אי אפשר שלא להזדהות עם מה שהם הרגישו כי בסופו של דבר חנה למשל הייתה ילדה שמה בסך הכל היא רצתה? לצאת ולשחק קלאס עם הילדים וללכת לבית ספר? במקום זה היא חיה בבור, בדיר חזירים, היא איבדה את אבא שלה ואת הדודות שלה. אי אפשר שלא להזדהות עם סיפור כזה".

מה לקחת הלאה מההשתתפות בתכנית?

"לקבל יותר את השונה. כמובן, אני לא עשיתי רע לאף אחד ולא התנהגתי בצורה כזו מחרידה אבל אני חושבת שבקשר לכולם. די לגזענות ולאנטישמיות ולכל הדברים האלה וגם צריך להעביר את הנושא הזה הלאה.חשוב שגם הדורות הבאים יזכרו וינציחו את המאורעות, ושהשואה תהיה דבר שלא יחזור על עצמו, כך אני מקווה".

"זיכרון בסלון בניקלודיאון" ישודר הערב, ערב יום השואה, (רביעי, 7.4) בשעה 18:00-19:00 שידור נוסף (חמישי, 8.4) 19:00 -20:00 בערוץ טין ניק (אפיק 94 ב-yes ערוץ 81 ב- HOT).

תגובות