זיכרון טרי: הסדרות והסרטים המומלצים ליום השואה. צילום: ברידג'יט פולמן כנופיית סרטים בע"מ , כאן חינוכית, Anika Molanr

זיכרון טרי: הסדרות והסרטים המומלצים ליום השואה

יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיחל מהערב (ב'), הוא זמן להתנתק מהתכנים הרגילים שאנחנו צופים בהם ביום-יום ולהפנות את תשומת ליבנו לתכנים שהוקדשו לשואה, בין אם אלו סרטים, סדרות ובין אם אלו מיזמים מיוחדים • השנה בחרנו לתת דגש ליצירות מהשנים האחרונות

יש לא מעט סרטים, סדרות ויצירות מוכרות וותיקות על יום השואה, אך עם השנים אנו נחשפים לעוד ועוד תכנים ויצירות על המסך בהם נותנים לנו זווית מיוחדת, מרגשת ומעניינת על המאורעות הקשים ליהודי אירופה. השנה, בחרנו לתת דגש דווקא על היצירות מהשנים האחרונות ואלו הן ההמלצות שלנו בנושא. 

"הסודות של אבא"

עולם הקולנוע מתייחד עם זיכרון השואה, כאשר ממש בימים אלו עולה לאקרנים הסרט 'הסודות "של אבא", אנימציה המבוססת על הרומן האוטוביוגרפי של הסופר-מישל קייקה, דור שני לשואה. הסרט חוזר אחורה לשנות ה-60 בבלגיה ונע סביב מישל ואחיו שארל שלהם יש אבא מסוגר, שאינו מדבר איתם על מה שעבר בתקופת השואה. הילדים מתארים אותו כהרפתקן וכפיראט, אך לא יודעים את סיפורו האמיתי. הסרט זכה בפסטיבל "קאן" בפרס, סרטים מיועדים לתלמידים ויצא לאקרנים ברביעי הקרוב.

 

"הסטורי של אווה"

אחד מהמיזמים המרגשים שהנגיש מקסים את סיפור השואה בסטורי, לא יוצא לנו מהראש עד היום. המיזם התבסס על סיפורה של אווה היימן, באמצעות שם המשתמש באינסטגרם "eva.stories" והציג דרך הסטוריז שלה, את כל אשר עבר עליה בתקופת השואה, לפני שגורשה ונרצחה באושוויץ. המיזם היצרתי ללא ריגש עד דמעות ואם עד היום לא צפיתם, אין ספק שגם אתם תתאהבו בו אם תעשו זאת. מדובר ביצירה ישראלית שנעשתה בהפקה בינלאומית ועשתה לנו כבוד בעולם, וללא ספק שינתה את פני יצירות השואה לדור החדש.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Eva (@eva.stories)

"איפה אנה פרנק?"

סרט האנימציה המבוסס על הנערה היהודייה שנספתה במחנה "ברגן-בלזן" והשאירה אחריה את יומנה המפורסם. עלילת הסרט נעה סביב קיטי, חברתה הדמיונית של אנה שקמה לתחייה מהיומן ומציגה לצופים מסע משלה, על מנת לגלות את סיפורה של אנה ואת מהות היומן שלה. המטרה של הסרט, היא להראות שההיסטוריה של אנה בעצם נוגעת גם להיום והוא גם מתעסק בנושאים רלוונטים, כמו זכויות אדם ופליטים.

 

"כל עוד בלבב"

מיני הסדרה שעלתה לפני שנה ב-"כאן חינוכית", עוסקת בקבוצת נערים העוברים את המסע לפולין ומציג את התהליכים החברתיים שהם עוברים במסגרתו. העלילה מתמקדת בנער בשם קובי שיוצא למסע שחשוב בעבורו, איתו נערה בשם שני שלא בדיוק מצליחה להתחבר בקלות. בין השחקנים נמצאים אברהם ארנסון, עידו טאקו ואלכס זילברג ויסמין גנדיס, כשכל אחד מהם מציג יפה את עולמן של הדמויות שמגלמים.

“אל מעבר האוקיינוס”

בשבועות האחרונים עלתה ב-"נטפליקס" מיני סדרת טלוויזיה המתמקדת בסיפורו של העיתונאי וחסיד אומות העולם-וריאן פריי. וריאן נשלח על ידי הועד לסיוע לשעת חירום והציל כ-2,000 אנשים יהודים וגם שאינם יהודים מהנאצים והצליח להבריח אותם בדרך משובשת לארצות הברית. השחקן הישראלי, עמית רהב, מייצג אותנו בין חברי הקאסט בכבוד והוא מגלם דמות בשם- תומאס לוורגרוב.

 

"צ'יקה הכלבה בגטו"

סרט אנימציה נוסף שהנגיש את סיפור השואה לנוער ומבוסס על ספר הילדים, אשר אותו כתבה ניצולת השואה-בת שבע דגן. הסיפור עוסק בילד יהודי ששמו מיכאש, שבמהלך מלחמת העולם השנייה נאלץ להיפרד מכלבתו צ'יקה בגלל חוקי נירנברג, שקבעו שליהודים אסור להחזיק כלבים, מכיוון ששומרים על ביתם. קשה לא לפרוץ בבכי במהלך הסרט, אך עדיין שווה לצפות בו ואתם כבר תבינו את זה במהלך הצפייה.

 

"שיעורים בפרסית"

סרט נוסף ועוצמתי ביותר ליום השואה, נע סביב ז'יל כרמיה, אדם ממוצא יהודי-בלגי שנעצר על ידי ה-"אס אס"-יחידת שומרי הראש של היטלר ונשלח למחנה ריכוז נאצי. כדי להישאר בחיים, ז'יל מתחזה לפרסי ונשבע שאינו יהודי. העניינים הולכים ומסתבכים, כשקצין של ה-"אס אס" דורש ממנו ללמד אותו את השפה, כי רוצה לפתוח מסעדה באיראן לאחר מלחמת העולם השנייה. ז'יל עצמו כלל לא מכיר את השפה ומחפש פתרונות כדי ללמד אותו, בלי שייתפס על חם.

 
תגובות