בוחן פתע: במציאות אחרת, צריך ללמוד אחרת. AdobeStock

בוחן פתע: במציאות אחרת, צריך ללמוד אחרת

בעוד שבתי הספר סגורים וכולם "לומדים מרחוק", על תלמידי כיתות י"א וי"ב מוטלת משימה שנראית כעת בלתי אפשרית - להתכונן לבגרויות הקרבות על סמך למידה מרחוק ואף עצמאית, בליווי חוסר הוודאות והלחץ הגבוה שמצטרפים • רוני חסידים בטור אישי על התחושות שבאות עם התקופה

כתלמידת כיתה י"א, צפיפות המבחנים והעבודות זה לא דבר חדש/ העומס המלחיץ והמתסכל בשנה גורלית זו קיים כבר שנים. כבר שנים שדוחסים את רוב המבחנים, המתכונות והבגרויות לשנה אחת ומצפים מהתלמידים לעמוד בקצב המסחרר. כמו שאומרים "הזמן קצר והמלאכה מרובה" אך מה קורה בתקופת קורונה המכבידה עוד על הסיטואציה המורכבת?

עוד בערוץ הלימודים של פרוגי:

סקר של המשרד לחיזוק ולקידום קהילתי מצא שיותר ממחצית מבני הנוער שהשתתפו בסקר דיווחו על נשירה של חבריהם מהלימודים מרחוק. עוד עלה בסקר, התסכול הרב שהתלמידים חוו בעקבות הלמידה באמצעות המסכים שעות רבות.

© AdobeStock

כאמור, אני תלמידת כיתה י"א בעצמי מרגישה שבלתי אפשרי ללמוד שעות על גבי שעות מול מחשב ביתי. זאת משימה לא קלה, בפרט כשהפרעות קשב וריכוז בתמונה, הגירויים בבית רבים, בקלות ומבלי לשים לב אפשר להתעסק בדברים אחרים. מעבר לכך, החומר לא תמיד מובן וברור דרך המסך, לא תמיד ניתנת האפשרות לשאול שאלות ובעקבות כך נוצר פער שאותו יש להשלים.

הלמידה מרחוק יוצרת מציאות לא פשוטה שבה בני הנוער צריכים להתמודד עם כמויות רבות של חומר ללמידה עצמאית בזמן קצר. אומנם משרד החינוך קיבל החלטה להפחית מעט מהחומר לבגרויות, אבל לאור הארכת הסגרים והלמידה המקוונת הממושכת, משרד החינוך צריך להתגייס יותר למען נבחני הבגרות השנה ולהוסיף עוד הקלות.

© צילום: fotolia

אז הנה במיוחד בשביל זה הבאתי כמה הצעות - צמצום נוסף של החומר לבגרות יעשה את שלו ותגבורים, בכלל יניבו פלאים. שיעורים שאינם רלוונטים לבגרויות בתקופה זו חסרי משמעויות ושקילת חזרת הכיתות הגבוהות ללמידה פרונטאלית לפני הבגרויות, היא אופציה שבעיני שווה להתעמק בה ולבצע. כל אחת מהפעולות הללו יכולה להפחית את הלחץ, להקל ולקדם את התלמידים לקראת הבחינות הקרובות, ובעיקר לתת לנפש של התלמידים לחיות ולהינות. בסופו של דבר אנחנו לא רובוטים על סוללות.

ושוב אני מזכירה, זה לא משהו חדש - כיתות י"א וי"ב בכל שנה נמצאות תחת לחץ כבד של משימות ומבחנים והשנה בפרט התמודדות מורכבת עוד יותר ולעיתים גם מתסכלת ואני שואלת את עצמי – האם זה הגיוני? אז התשובה היא לא, כי במציאות אחרת – צריך להתנהג אחרת.

 

תגובות