כך תצלחו את בחינת הבגרות בלשון. adobestock

כך תצלחו את בחינת הבגרות בלשון

ביום חמישי הקרוב תתקיים בחינת הבגרות בלשון ואנחנו כאן בפרוגי עם כל הטיפים שיעזרו לכם לעבור אותה על הצד הטוב ביותר

מבחני הבגרויות ממשיכים והתלמידים לומדים במרץ ובכל הכח. מבחינה אחת לשנייה, העומס הוא רב ולעיתים הלחץ משפיע על הלימודים ועל הבחינה עצמה. אבל, כדי שתגיעו הכי מוכנים שיש, ריכזנו פה את כל הטיפים לבחינת הבגרות בלשון שתתקיים ביום חמישי הקרוב, באדיבות מיה צאלח-גפני, רכזת מקצוע הלשון ברשת אנקורי.

עוד בערוץ הלימודים של פרוגי:

  1. בחינה ארוכה - זה לא מה שישבור אתכם

  2. מאחר שמדובר בבחינה ארוכה הן מבחינת הזמן והן מבחינת האורך – הַכינו את עצמכם לכך מבחינה מנטלית. הגיעו רעננים, אִכלו משהו לפני הבחינה והצטיידו בשתייה ובחטיף אנרגיה שירעננו אתכם במהלכה. וזִכרו: למדתם, ולכן הצלחתכם מובטחת.

  3. © adobestock
  1. תארגנו לעצמכם את הזמן בצורה מיטבית

  2. המלצה שלנו: התחילו במטלת הכתיבה הממזגת (סקירה תיאורטית). הקדישו לחלק זה כשעה: קראו תחילה את המטלה ואתרו את התבחינים (קריטריונים המצוינים במטלה), תכננו את התוכן של הכתיבה באמצעות טבלה, השתמשו בדרכי מסירה מגוונות ואל תשכחו לרשום ביבליוגרפיה בסוף הכתיבה. לאחר כתיבת הסקירה יהיה לכם קל יותר לענות על שאלות הבנת הנקרא.

  1. תשתמשו בטיוטה ובמרקר בכל חלקי הבחינה

  2. הַדגישו לעצמכם דברים חשובים: מילות הוראה, מילות מפתח, מושגים אליהם אתם נדרשים להתייחס בתשובה, פעלים ושמות אותם אתם מתבקשים לנתח וכדומה. 

  1. תצברו נקודות

  2. בחלק הלשוני (תחביר או מערכת הצורות) אתם נדרשים לענות על ארבע שאלות (מתוך חמש), אולם השנה תהיה צבירת נקודות, ולכן ענו על כל השאלות. התחילו בשאלות המכילות רכיבים (פעלים, שמות עצם, מושגים תחביריים ודקדוקיים וכדומה המוכרים לכם.

  3. שימו לב! השאלות מרובות סעיפים, וודאו שעניתם על כל הסעיפים בשאלה שבחרתם. אנו ממליצים להקדיש כרבע שעה עד עשרים דקות לכל שאלה.

  4. © צילום: fotolia
  1. טיפים לניתוח פעלים ושמות (לתלמידים שנבחנים על פרק ג – מערכת הצורות):

  • הטו את המילה בצורות שונות (עבר, הווה, שם פועל, שם פעולה) על מנת להבחין בין אותיות השורש (שנשארות ברוב ההטיות) לבין אותיות מוספיות (שמשתנות). 

  • שמרו על ההקשר של המילה הנתונה במשפט בו היא משובצת.

  • להתמודדות עם מילים שאינן מוכרות לכם נסו להמיר את אותיות השורש כך שתתקבל מילה שקל לכם יותר לנתחה. לדוגמה: המילה מַלְאִים (במשפט: מדוע מַלְאִים אותנו בפרטים מיותרים?) זהה בנטייתה למילה מַרְאִים שהיא מוכרת יותר, לכן נוכל להיעזר בה לניתוח.

  • קראו היטב את השאלה בכל סעיף ובררו עם עצמכם: מה השאלה מבקשת? מה אני צריך לדעת בשביל לענות על השאלה?

  1. טיפים לניתוח משפטים (לתלמידים שנבחנים על פרק ב – תחביר):

  • קראו היטב את המשפטים והבינו את תוכנם.

  • סמנו לעצמכם בכל משפט: נשואים, נושאים ומילות קישור. 

  • קראו היטב את השאלה בכל סעיף ובררו עם עצמכם: מה השאלה מבקשת? מה אני צריך לדעת בשביל לענות על השאלה?

  • שימו לב לסימני פיסוק (כולל נקודה בסוף משפט) בשאלות ההמרה. 

  1. אל תשקעו 

  2. במידה ו"נתקעתם" בשאלה קשה, דלגו לבאה. פתרון של שאלה אחרת יעלה לכם את הביטחון ויסייע בפתרון השאלה הקודמת.

  3. נצלו את הזמן

  4. גם אם סיימתם לפני הזמן, הקדישו את הדקות שנותרו לבדיקה נוספת של תשובותיכם, בדקו שהשתמשתם בסימני פיסוק ושהניסוח ברור. 

  1. הגיעו ערוכים לבחינה

  2. זכרו מתי היא מתחילה וחשבו את הגעתכם לכיתה. אל תשכחו תעודת זהות, שני עטים וכלי סימון (מרקר). אם אתם סובלים מקור או מחום, הגיעו לבושים בהתאם. אין לכם ממה להילחץ. אתם יודעים את החומר. שמרו על חיוך, זה מגביר את תפקוד המוח ושומר על שפיות. תנו לעצמכם 5-7 דקות של התארגנות ושלווה לפני תחילת העבודה. 

בהצלחה!

 

תגובות