בת חן סבג: "לא תהיה עוד עונה ל'מטומטמת', אבל בקרוב תצא סדרה חדשה". גבריאל בהרליה

בת חן סבג: "לא תהיה עוד עונה ל'מטומטמת', אבל בקרוב תצא סדרה חדשה"

אתם בטח מכירים אותה בתור שירי מהסדרה "מטומטמת", אותה גם יצרה וכתבה בעצמה, אך בשבוע שעבר בת חן סבג הוסיפה לעצמה עוד הישג קטן - והפעם בתור מוזיקאית. תפסנו את בת חן לשיחה על המוזיקה בחייה, הסדרה החדשה שכותבת בימים אלו, ועל פרידות שלפעמים כדאי גם לחגוג אותן

בת חן סבג היא שחקנית ותסריטאית, ואת הפריצה העיקרית שלה עשתה כאשר שיחקה בסדרה "מטומטמת", אותה גם יצרה וכתבה. השבוע עשתה צעדים בעולם המוזיקה כאשר הוציאה יחד עם הזמרת אתי רומנו שיר חדש בשם ״שחררי״, אותו כתבה בעצמה (אך לא ממהרת להדביק על עצמה טייטל של ׳מוזיקאית׳). בשיחה עם בת חן היא דיברה איתנו על הסיפור שמאחורי השיר, המוזיקה בחייה, העבודה מאחורי הקלעים שמושכת אותה יותר מהפרונט והסדרה החדשה שהיא כותבת. 

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

"בימים אלו אני כותבת סדרה חדשה, אני מנגנת ומתמקצעת כדיג׳יי בתקופה האחרונה, ועושה כל מיני דברים מעניינים ומגניבים, וכמובן הוצאתי את השיר החדש", מספרת לנו סבג על התקופה האחרונה בחייה.

זו הפעם הראשונה שיוצא שיר שאת כתבת וגם מבצעת אותו בחלקו. איך פתאום הגיעה ההחלטה לכתוב שיר?

"האמת שזה הגיע מתוך איזושהי סיטואציה עם חברה. לכל אחת יש את החברה הזו שאת מוצאת את עצמך איתה כמו תקליט שחוק, אומרת לה ׳שחררי, עזבי׳, וזה באמת נולד מרגע כזה של תסכול שאמרתי שאנסה להושיב את זה בשיר. המחשבה המקורית שלי הייתה לכתוב להיט חתונות, אבל זה יצא יותר שיר גירושין או פרידות. אז זה באמת נולד מרגע של דאחקה ותסכול עם חברה שאמרתי אני אכתוב לה שיר. ואז אתי רומנו לקחה את הטקסט הזה ודאגה שהוא יולחן ויופק, וצילמנו את הקליפ שיצא מאוד מגניב, ואני מאוד מבסוטה על מה שיצא".

מעבר לשיר הזה, איזה מקום יש למוזיקה בחייך?

"הרבה מהחיים שלי זה מוזיקה. אמנם רק בקורונה התחלתי להתמקצע בזה, אבל אני הרבה שנים מנגנת ומלחינה. גם בפסקול של 'מטומטמת' אני מעורבת מאוד עמוק בבחירות המוזיקליות. האמת שאני גם מדמיינת סיטואציות שקורות לי עם שירים, עד כדי כך, יש לי פסקול בראש. מוזיקה היא באמת חלק בלתי נפרד מחיי. בעיקרון הפנטזיה אי שם כשהייתי בת 16 הייתה להיות סלין דיון, איזו דיווה, אבל הבנתי מהר מאוד שזה לא יקרה. תודה לאל בגלל הגלגולים שהמוזיקה עברה, אפשר היום לעשות מוזיקה בלי להיות סלין דיון, וזה כיף אדיר. כיף גם שאתי לא ויתרה עליי, כי אני מבחינתי כתבתי את הטקסט הזה וממש התכוונתי להעביר אותו לאיזו זמרת מזרחית מפורסמת, אבל אתי ורז שם טוב שעשה את הלחן המדהים ממש התעקשו שאני אקח חלק בביצוע, וזו באמת הגשמת חלום. אני גאה לעמוד מאחורי מה שיצא".

 
  אז זהו, את מוסיפה לעצמך גם טייטל של ״מוזיקאית״ מעכשיו?

"אני נמנעת מטייטלים ונמנעת מהגדרות, אני עושה מה שמגניב אותי באותו רגע ומה שבוער בי, ומעבר לזה אני לא מחליטה שום דבר. עכשיו הוצאתי שיר ואני מתעסקת גם במוזיקה, והכל פתוח".

לשיר מצורף גם קליפ מושקע עם כוכבי ״מטומטמת״ (טל גלבוע, דן מור, יהודה נהרי הלוי), קליפ שאת גם ביימת וערכת. לאיזה צד של המצלמה יותר התחברת? הפרונט או דווקא מאחורי הקלעים?

"כן, את הקליפ גם ביימתי וערכתי, ואדים מכונה צילם וגם ערך יחד איתי. ברור שהתחברתי הרבה יותר למאחורי הקלעים, הרבה יותר מעניין מאחורי הקלעים".

בעצם זה כמו בסדרה, אותה גם כתבת וגם שיחקת בה כדמות ראשית.

"זה נכון שהתחלתי כשחקנית, אבל ברגע שעברתי ללכתוב ראיתי את מאחורי הקלעים. הסיי הגדול הוא מאחורי הקלעים, האתגר הרציני הוא לברוא את הסיפור, להיות זה שמספר את הסיפור. זה הרבה יותר מאתגר והרבה יותר קשה ומורט ומוציא את הנשמה. אני מדברת על הכתיבה, הקליפ דווקא היה מאוד קליל, יחסית לסדרה זה היה ממש קלי קלות. אבל גם שם, ברגע שאתה עושה משהו אתה מושקע בו רגשית, ככה אני לפחות".

חשוב לך להיות חלק משני העולמות, הפרונט והעשייה שמאחור?

״אני כרגע נהנית משני העולמות. אם הייתי נדרשת לבחור אחד הייתי בוחרת את מאחורי הקלעים, אני מאמינה גם שאולי יום אחד זה יקרה באופן טבעי. שוב, אני לא מחליטה החלטות, אני זורמת לאן שהחיים לוקחים אותי, עד כה זו הרפתקה. זה לא אומר שתמיד נחמד ונעים וטוב, אבל מה שיקרה יקרה, בלי להחליט. כל החלטה מקבעת אותך, אז אני מעדיפה בלי להחליט״.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Bat Hen Sabag (@bathen_sabag)

את מקבלת עד היום תגובות על ״מטומטמת״?

״בטח, אנשים מחכים לעונה הבאה. לא תהיה עוד עונה, אבל תהיה סדרה חדשה שאיכשהו בצורה מסוימת מספרת סיפור אחר לגמרי, אבל מתכתבת עם אותה השפה ועם אותם הפצעים של שירי״.

הסדרה נמכרה גם לחו״ל, חשבת שזה יקרה כשרק כתבת אותה?

"כשכתבתי את הסדרה אני דמיינתי עד שלב מסוים. בפנטזיה שלי הגעתי עד נקודה מסוימת, ובאיזשהו שלב יש דברים שכבר לא דמיינתי. נגיד זה שהסדרה עכשיו הולכת להיות משודרת עם דיבוב בדרום אמריקה, זה נגיד משהו שלא דמיינתי. אבל היו לי הרבה דמיונות. דמיינתי שזה יזכה בפרסים ודמיינתי שזה יעשה רעש. הרבה דברים שדמיינתי כן קרו, ומשם המשכתי להיות מופתעת".

חברי הקאסט
חברי הקאסט © רפי דלויה

ובמה הסדרה החדשה שלך הולכת לעסוק?

"זו קומדיית אימה משפחתית שעוסקת באימהות ובנות. זה משהו שאין עדיין וצריך לפצח, זה ז׳אנר חמקמק אבל לתחושתי זה יהיה מטורף. אני כבר עמוק עמוק בתוך הכתיבה, זה הדבר העיקרי שאני כרגע מתעסקת בו. בדרך כלל דברים כאלה לוקחים שנתיים-שלוש, זה פרויקטים ארוכים. אני מחכה לזה, אני חיה את זה בכל כולי כרגע, לטוב ולרע״.

את צופה לסדרה החדשה את אותה הצלחה כמו ״מטומטמת״?

״אני באמת לא יודעת להגיד, וזה גם משהו שאני לא חושבת שנכון להתעסק בו בזמן העבודה. בזמן העבודה צריך להיות בתוך התהליך, לא לחשוב אם זה כן יצליח או לא יצליח או איך יקבלו ומה יחשבו. זה קודם כל להיות בתוך התהליך, להיות על פעימת הלב ולספר את הסיפור, ואחר כך לקוות. להצלחה יש כל מיני פרמטרים, מבחינתי ההצלחה הכי חשובה שלי היא להעביר את הסיפור שבאמת חשוב לי לספר, ולרפא את הפצע הזה שאני מתוכו כותבת כרגע. אם זה יהיה גם מגניב והצלחה אז רוקנרול, אבל אי אפשר לצאת לדרך מזה, גם עם מטומטמת לא יצאתי לדרך מזה, זה רק אחר כך״.

נחזור לשיר, השיר אומר ״שחררי״, כמו שאמרת הוא יצא סוג של שיר פרידות.

"הרעיון שעומד מאחורי השיר זה באמת שפרידות הן לרוב מחוברות בקונוטציה לדברים שליליים. אני לא מזללת, שברון לב זו אחת הטראומות הגדולות שאדם יכול לעבור וכל אחד יעבור באיזשהו שלב, אבל הרעיון שעומד מאחורי השיר הוא באמת להתייחס לזה כמשהו שמכיל בתוכו גם שחרור, תנועה והתחדשות. הרבה פעמים אנחנו נאחזים בדברים שתוקעים אותנו, ולשחרר זה הרבה מעבר. גם אותי מעצבן כל הטקסטים האלה של שירי החתונות - ׳עמדתי חיכיתי ציפיתי בכיתי קיוויתי התפללתי׳. הייתה המחשבה לקחת את הטקסט הזה שיש בו טון אחר וזווית אחרת, ולעטוף את זה באותו נייר צלופן של שיר חתונות, אבל שכן מתחבא בו מסר טיפה יותר בוער, פמיניסטי וחתרני״.

את חושבת שלך השיר היה עוזר בפרידה?

"קודם כל כן. שיר לא משנה חיים, אבל לפעמים יש את הרגעים האלה בחיים שלשיר יש את הכוח להיכנס אליך, וזו הסיבה שמוזיקה היא דבר כזה אדיר. יש במוזיקה איזושהי דרך מאוד מהירה ללב של בנאדם, שאתה יכול להגיע אליו, כי היא פותחת סוג של חריץ שאפשר להיכנס דרכו. מהבחינה הזו למוזיקה יש כוח. אני יכולה להגיד שהשיר הזה אמנם נכתב כדאחקה לפני שנה וחצי לחברה, אבל ברגע שהוא השתחרר אין יותר סימבולי מזה לתקופה שאני עוברת. תמיד יש משהו שצריך לשחרר, כל החיים הם פרידה אחת גדולה וארוכה, והכל תלוי באיך אתה נפרד מהדברים. וזה יכול להיות גם בהרמות. לפעמים פרידות זה טוב, עם כל הכאב שכרוך. זה גם אחלה לשים אדל ולגז׳דר על החיים, זה תמיד ביחד - הטוב והרע, האור והחושך, הכיף והכאב. זה תמיד חייב להגיע ביחד״.

אפרופו פרידות ואהבות, איזה מקום כרגע אהבה תופסת בחייך?

"אני בזוגיות ברוך השם, יש לי אישה כבר די הרבה זמן, אני מבסוטה ומאושרת ומאוהבת. אין דבר כזה מושלם, אבל כיף, מתגברים על מה שפחות״.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Bat Hen Sabag (@bathen_sabag)

בשבוע שעבר פורסמה פסיקת בג״ץ לפיה תוך חצי שנה יוכלו זוגות בני אותו המין לעבור תהליך פונדקאות בישראל. מה חשבת על זה כשזה פורסם?

"שזה מרגש מאוד וזו נקודה של אור בתוך הרבה חושך, ושאני שמחה וגאה ומאמינה שהנקודה הזו תלך ותגדל והאור ינצח. האהבה תנצח״.

יוצא לך לקבל תגובות הומופוביות?

״לא ממש. אולי בתקופה שהייתי עם אורנה יותר, כי עליה אוהבים לצאת יותר, אבל לא קרה לי. אני לא כל כך הרבה זמן במערכות יחסים עם נשים, אז אולי לא הייתי מספיק בעולם הזה כדי לחוות או בגילאים מסויימים או במעגלים מסויימים, כי הסביבה שאני חיה בה היא די בועתית ומאוד ליברלית. אז לי באופן אישי לא יצא לחוות, אבל אני לגמרי רואה את זה ביום-יום מסביבי במעגלים אחרים, ואני לגמרי מודעת לזה שזו נקודה של אור אבל שיש עדיין הרבה חושך ויש עוד דרך ארוכה לעשות. אני מקווה שהם לא יתחרטו ויאכזבו, ושזה באמת יקרה ושנמשיך להתקדם. יש תחושה של שינוי. ״שחררי״ יוצא בטיימינג טוב, יש פה הרבה דברים שמשתחררים בזמן האחרון וטוב שכך״.

אז את גם במוזיקה עכשיו, גם שחקנית, גם תסריטאית. מה את עושה בזמנך הפנוי, כשיש לך כזה?

״אין לי הרבה זמן פנוי. את הזמן הפנוי שיש לי אני מבלה עם האישה שלי לרוב, ועם החברים שלי, זה מה שאני עושה בזמן הפנוי המועט שנשאר לי״.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Bat Hen Sabag (@bathen_sabag)

לסיום, מה היית ממליצה למי שקורא את זה עכשיו ורוצה גם להיכנס לתעשייה הזו?

״שיחשוב טוב טוב. עשה ואל תעשה אני לא אומרת לאף אחד, כל אחד יחליט מה הוא רוצה לעשות. כשמשהו בוער בבן אדם אתה לא יכול להגיד לו מה לעשות והוא גם לא יקשיב לך ואין טעם, כי הוא צריך לעשות את זה והוא צריך ללכת ולהתנסות, גם אם זה אומר ליפול ולהיפצע ולקום. אבל אני יכולה כטיפ להגיד שצריך להכין הרבה תעצומות נפש. לקחת אומנות ולהפוך אותה למקצוע שאתה מתפרנס ממנו, יש לזה מחיר ויש לזה קשיים. אבל הסיפוק הוא אדיר כשאתה יוצר משהו שהוא שלך, וכשאתה רואה משהו שהתחיל כרעיון אצלך בראש פתאום רוקם עור וגידים, והופך להיות משהו שהוא חי בזכות עצמו. אז זו קריעת תחת ועבודה קשה, אבל זה סיפוק אדיר. לא סתם אנחנו עושים את זה״.

תגובות