לזכור ולא לשכוח: פלייליסט הזיכרון שלנו. צילום מסך מהקליפ

לזכור ולא לשכוח: פלייליסט הזיכרון שלנו

לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל היום (ה'), אספנו עבורכם שירי זיכרון שיעזרו לכם להתחבר לאווירת היום ולסיפורים הקשים שהוא מביא איתו

יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא אחד הימים הכואבים בשנה, עמוס בתחושות קשות ובהמון סולידריות שלנו כעם. אחת הדרכים הכי טובות להתייחד עם היום ולכבד אותו, הוא לשמוע מוזיקה שיכולה לעזור לנו להבין את הסיפורים ואת רוח התקופה, ולהצליח לכבד ולהוקיר את זכרם של אלו שנרצחו. אספנו עבורכם שירים העוסקים בתקופת השואה, שיאפשר לכם להתחבר לאווירת היום.

בגרמניה לפני המלחמה - שלמה ארצי
אחד הדברים המרכזיים ביום הזה, זה הרגע הזה שאנחנו נמצאים בטקס כלשהו, או עומדים במהלך הצפירה ומבינים שהחיים הם דבר יקר וקצת נכנסים לפרופורציה. השיר הזה הוא בדיוק אחד שעוזר להבין את זה. השיר נכתב והולחן על ידי שלמה ארצי והופק על ידי לואי להב והוא חלק מהאלבום "חום יולי אוגוסט". השיר מספר על התקופה של לפני השואה מתוך נקודת מבטה של אמו (ניצולת שואה) ושלו (בן דור שני).

 

עדן בן זקן - זה לא סיפור, זו היסטוריה
ממש לפני שלושה חודשים, לכבוד יום השואה הבינלאומי שחררה עדן בן זקן את הסינגל הזה בתור מסר כנגד מכחישי השואה. את השיר כתבה אילנה קליין (ניצולת שואה) ועל הלחן רותם חן עם עיבוד והפקה מוזיקלית של עידו נמר. בשיר אומרת אילנה שהשואה היא לא דבר מומצא אלא היסטוריה של עם וקוראת להמשיך ולהפיץ אותה כדי שלא תחזור שוב. מרגש בטירוף!

ארים ראשי - שי גבסו
ארים ראשי הוא שיר מתוך אלבום הבכורה של הזמר האהוב שי גבסו, אשר באותה התקופה הפך לראשון מבין בוגרי כוכב נולד אשר הוציאו אלבום. השיר, אשר נושא גם את שמו של האלבום, הוא השלישי בו ומאז שיצא ביסס את מעמדו בתור שיר המוקדש לימי הזיכרון השואה והגבורה וגם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. השיר מדבר על מן בלבול שקורה לו בחיים והוא מנסה למצוא את הדרך והמסע שלו בכך שמרים את ראשו.

נועה קירל- אמא שלי
כחלק מפרוייקט "שם עולם", שבו זמרים מרחבי הארץ שרו שירים הנכתבו בתקופת השואה והולחנו, הקליטה קירל את השיר ״אמא שלי״ המדבר על מערכת יחסים בין ילד לאימו בתקופת השואה, מילות השיר מכילות בתוכן שאלות והמון אי ודאות ומשקפות את התחושות הקשות שהיו באוויר ואת חוסר האונים הנורא.

 

התחנה הקטנה טרבלינקה - יהודה פוליקר
את השיר "התחנה הקטנה טרבלינקה" כתב ולדיסלב שלנגל (משורר ופזמונאי שנספה בגטו ורשה). את השיר תרגמה מפולנית הלינה בירנבאום ואת הלחן יצר יהודה פוליקר. הוא חלק מהאלבום "אפק ואבק" שלו ומדבר על אזהרה שמנסה לתת ליהודי הגטו על הצפוי להם במחנה טרבלינקה. השיר מלווה בקליפ מיוחד שצולם לאורך של מסלול רכבת, בשביל לייצר קונוטציה של הרכבות שהובילו יהודים אל המחנות במהלך השואה.

 

יהודה פוליקר- אפר ואבק
גם השיר הזה הוא חלק מאלבומו של פוליקר ״אפר ואבק״, הנכתב בצל חייו כדור שני לניצולי שואה ועל החוויות והטראומות הזכורות לו ולהוריו. השיר, שנכתב על ידי יעקב גלעד, גם הוא דור שני לניצולי שואה, מדבר על המסע של אימו בחזרה לפולין אחרי המלחמה, ועל התחושות המלוות אותה מסביב.

 

לכל איש יש שם- זלדה, חווה אלברשטיין
השיר בעל הכותרת המפורסמת, נכתב בשנות ה70 על ידי המשוררת המפורסמת זלדה. השיר זכה לביצוע כשנה מאוחר יותר של חווה אלברשטיין. השיר נהפך לסממן של ממש בטקסי יום הזיכרון, ואף כותרתו הושאלה ל"יד ושם" עבור מפעל ההנצחה שלהם. מילות השיר מקוראות כמעט בכל טקס יום זיכרון לשואה ולגבורה ומכבדות את זכרם של אלו שאינם עוד.

 

 

תגובות