רומן בוצ׳אצקי חושף את הסודות מאחורי הקליפים הגדולים. מיכאל טומרקין

רומן בוצ׳אצקי חושף את הסודות מאחורי הקליפים הגדולים

רומן בוצ'אצקי הוא אחד מהבמאים המוכרים והעסוקים בתעשייה המקומית. הוא חתום על קליפים של נועה קירל, סטטיק ובן אל, עדן בן זקן, מרגי ורבים נוספים. אך מה הסוד שלו? תפסנו את רומן לראיון מיוחד, בו נתן לנו הצצה אל מאחורי הקלעים של העשייה שלו.

מה משותף בין הקליפים של נועה קירל, סטטיק ובן אל, נתן גושן, עדן בן זקן, שחר סאול, אלה לי, מרגי ואגם בוחבוט? כולם עברו תחת הבמאי והיוצר רומן בוצ'אצקי ("ROMS") במסגרת הקליפים שלהם. כבר שנים שרומן מביים את כל הקליפים המדוברים ביותר שיצאו בישראל בשנים האחרונות, ולכן רצינו לדעת קצת יותר על האיש מאחורי היצירה. תפסנו את רומן לריאיון בוגילה לנו על האופי והקושי בעבודה, על תהליך יצירת הקליפ, על דברים לא צפויים שקרו ברגע האחרון, ועל ההצעות המגיעות מחו"ל.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

איך התחלת לביים קליפים?

"לפני שמונה שנים, עוד לפני עידן כוכבי הרשת והיוטיוברים, עוד אפילו לפני שיוטיוב היה משהו גדול בכלל ארץ... חברים שלי ואני התחלנו לעשות סרטונים, ואחת העבודות שלנו ממש פרצה בעולם שנקראית 'I'm Jewish And You Know It', צילמנו אותו לכיף בלי תקציב ובלי לקוח והוא התפוצץ! עד כדי כך שנחשפנו לההמון קהילות יהודיות בעולם והזמינו אותנו להופיע שם. באותה התקופה למדתי תואר שני בעיצוב, ובגלל שאני מאוד אוהב גם לצלם חשבתי לעצמי למה לא למזג את שניהם ביחד? הסרטון הזה מאוד העצים אצלי את הרצון לביים. חשבתי אילו סרטונים אני יכול לעשות ונזכרתי איך גדלתי על קליפים עוד מהילדות, אז התחלתי לייצר קליפים לכיף מתוך אהבה ותחביב".

 

מתי נפל לך האסימון שזה יכול להיות יותר מתחביב ושזה מה שאתה רוצה לעשות?

"היום, כשאני מסתכל אחורה, אני מבין שתמיד רציתי לביים אבל אז אף פעם לא אמרתי שזה מה שאני רוצה לעשות. האסימון נפל אחרי שיצאה הפרודיה, נפגשתי עם הראפר איזי ודיברנו על לעשות שיתוף פעולה יחד. אכן צילמנו את הקליפ 'בין הבודדים', שהיה הקליפ הראשון שביימתי, ומשם צמחה הפריצה והתחלתי לעבוד גם עם אמנים אחרים".

 

איך קליפ נולד?

"קודם כל מאזינים לשיר ומנסים להבין מה התוכן שלו, מה המהות של המילים, מחפש מילה שסביבה ואיתה אני הולך לעבוד ומחפש את ההשראות שלי. ברגע שיש רעיון אני מכין לעצמי סוג של מצגת שמטרתה לפרק כל אלמנט שיש בקליפ. אני חושב על פלטת הצבעים שהקליפ יהיה סביבם, מה הם ילבשו ואפילו איך יראה האיפור-שיער שלהם. לאחר מכן אנחנו מתחילים לעצב את הסטים ולחשוב על הזוויות צילום. אנשים לא יודעים עד כמה מהותי כל פרט, כך שאם לדוגמא אנחנו בונים בית על הסט שאמור לייצג דירה של זוג אוהבים - אנחנו צריכים לחשוב איך העיצוב יראה לפי כמות הזמן שהזוג הזה אמור להיות ביחד, כי אם הם הרגע עברו לגור ביחד הבית יהיה יותר גברי ואם הם זוג הרבה זמן אז הוא יותר נשי. אז ככה אני בעצם מכין לעצמי תוכנית עבודה ומפרק לפרטי פרטים כל אלמנט".

מאיפה אתה שואב השראה ומוצא רעיון לכל קליפ?

"השראה לקליפ יכולה לבוא מכל מקום. זה יכול להגיע מהמילים של השיר או מההפקה המוזיקלית, מוויזואל שאני פוגש באינסטגרם, מהפינטרס או אפילו בפרוגי! בדרך כלל אני לא בהכרח משתמש ברעיון הראשון שעולה לי ומנסה לחפש רעיונות אחרים, שהם לא בהכרח מילוליות למשמעות ולמה שהתכוון הזמר במילים של השיר. אני תמיד מפריד בין אנשים שמאזינים לשיר ברכב, לדוגמא לאלו שצופים בקליפ, כך שאנשים שרק שומעים את המילים יכולים לחשוב על משמעות אחת של על מה השיר מדבר, אבל ברגע שהם יצפו בקליפ - זה ייתן להם היבט נוסף שהם לא חשבו עליו רק מההאזנה. מאוד חשוב לי שהקליפ ייתן ערך מוסף לשיר".

© מיכאל טומרקין

ספר לנו סוד על אחד מהקליפים שעבדת עליהם ובו באמת הרגשת את אותו ערך המוסף של הקליפ לשיר.

"לדוגמא בקליפ 'סתם' של סטטיק ובן אל, הקליפ הביא ערך מוסף לשיר. כולם יודעים שסטטיק כתב את השיר הזה על אקסית שלו, ובאותה התקופה התקשורת לא לקחה אותם ברצינות אז חשבתי שלמה שלא ניקח את השיר למקום שונה לגמרי ונהפוך אותו להיות על התקשורת? לקחתי את המשפט של 'למה את אומרת שהכל היה סתם', שבמקום שהוא יגיד את זה לאקסית אז שזה יהיה מופנה לתקשורת. בקליפ לקחנו כל כותרת שכתבו עליהם כמו 'הוא רק הבן של', על כך 'שהם הצלחה של להיט אחד' ואפילו 'שהם קונים צפיות' - את כל אלו הוספנו לתוך הקליפ כמענה לתקשורת".

 

מהו הקליפ הכי מיוחד שיצרת?

"נורא קשה לי להגיד ולבחור אחד ספציפי, כי כל קליפ הוא מיוחד בהיבט אחר לחלוטין. למשל הקליפ 'Thought about that' של נועה קירל היה מאוד מיוחד בטכניקה שיצרנו אותו. צילמנו את רובו עם מסך ירוק, ובעריכה היינו צריכים לייצר כל פעם ארט ועולם חדש ואחר לתוך הקליפ הזה. הקליפ 'סתם' היה מיוחד בהשפעה שלו על התקשורת וביום שהוא יצא כל התקשורת התחילה לשנות את התפיסה שלהם עליהם וקיבלו אותם; או אפילו הקליפ 'הכל עוד לפניי' של 'התקווה 6' - הוא היה מיוחד בכך שצילמנו אותו בוואן שוטים מאוד ארוכים, והיינו צריכים לשנות את כל הסט והציוד בלייב. אם מישהו אחד עשה טעות היינו צריכים לצלם הכל מהתחלה. כל קליפ הוא מיוחד אבל במובן אחר, יש כאלו שמשפיעים על הקריירה, יש כאלו שמרגשים ויש כאלו שטכנית אני מתמודד עם טכניקה שאף פעם לא התמודדתי איתה".

 

קרו כבר דברים לא מתוכננים על הסט והיית צריך לשנות את התכנון בו זמנית?

"בכל הפקה יש הפתעות ודברים בלתי צפויים שיכולים להשתנות. לדוגמא בקליפ 'גומיגם' של סטטיק ובן אל שצילמנו אותו בקייב, אמרנו לכל הצוות שם להביא לרקדנים נעליים שחורות ואיך שהוא היה קצר בתקשורת והביאו לכולם נעליים לבנות... הצבע של הנעליים לא הצטלם טוב. מה שעשינו זה שכל הצוות המקצועי חלץ את הנעליים השחורות הפרטיות והבאנו אותם לרקדנים. למי שלא היה - לקחנו מדבקות שחורות והתחלנו לעטוף אותם תוך כדי יום הצילום".

קרה לך כבר שאמנים לא אהבו את הכיוון שהלכת אליו בקליפ?

"אמנים בדרך כלל באים אלינו בשביל שאנחנו נביא להם כיוון שאנחנו מאמינים בו, וזה שיתוף פעולה איתם. קורה שלפעמים אנחנו מציעים רעיון והם פחות מתלהבים, כמו לדוגמא הקליפ ל'מתגעגעת' של נתן גושן - היינו צריכים לשנות לגמרי את התסריט יומיים לפני הצילומים כשהסט היה כבר בנוי, בגלל שנתן לא הרגיש בנוח עם הרעיון. היינו צריכים לחשוב על קונספט חדש ולשנות גם את הסט לפי הרעיון החדש. אבל בסופו של דבר, אני לא מכיר אמן שלא אהב את התוצר הסופי".

 

עם איזה אמן היית רוצה לשתף פעולה?

"מאוד חשוב לי לעבוד ולקדם אנשים מישראל, אז הייתי אומר שהייתי רוצה לשתף פעולה עם כל מי שעוד לא עבדתי עד עכשיו".

הייתי רוצה גם לביים קליפים לאמנים בינלאומיים?

"אין לי מטרה לעזוב לחו"ל ולקדם משם קליפים. קיבלתי כבר הרבה הצעות, אבל אף אחת מהן לא גרמה לי לקום ולעזוב את הארץ בשביל לעבוד שם. כשנכנסתי לתעשיית הקליפים לפני עשור התעשייה נפלה ולא הייתה קיימת כמעט, אז היה לצוות שלי ולי מאוד חשוב להחזיר את הקליפים למעמד ראוי בכל בית בישראל. המטרה שלי היא להביא את התעשיית הקליפים מחו"ל ולקדם אותה פה במדינה שלנו".

© מיכאל טומרקין

בנוסף יוצא לך לביים קליפים בינלאומיים לאמנים ישראלים כמו נועה קירל, במה שונה הסט של קליפ לשיר מקומי מאשר קליפ לחו"ל?

"כשאנחנו עושים קליפים לחו"ל ואנחנו מצלמים אותם בארץ, הצוות שלי לא משתנה אבל מה שכן משתנה היא ההתנהלות של כל השלב המקדים - הוויז'ן, אישורים של חברות התקליטים שכן רוצים לדעת מה אנחנו רוצים לעשות. לרוב זה גם משפיע על הרעיונות, כי בארץ נותנים לי יד חופשית לעוף על הרעיונות, והם יותר מגבילים ומעדיפים לקחת את זה לכיוון שלהם".

היית רוצה להתקדם גם לבימוי סרטים וסדרות?

"תעשיית המוזיקה מאוד חשובה לי, וכיום אני גם עושה פרסומות. אני חושב שסרטים וסדרות כן יכולים לעניין אותי, אבל עדיין לא נפלתי על תסריט הנכון שמתאים לי כרגע".

לסיום, אילו טיפים יש לך לבמאים צעירים?

"קודם כל אציין כי כיום אנחנו מנהלים בימאים ויוצרים צעירים בשביל לקדם את תעשיית הקליפים בישראל. בנוגע לטיפים: הטיפ הראשון הוא - אל תחשבו יותר מדי על האילוצים ויותר תחשבו על מה שאני כן יכול לעשות. הטיפ השני הוא שלא צריך לחכות ללקוח או לתקציב, פשוט תקחו מצלמה, חברים ותתחילו לצלם דברים בשביל עצמכם".

תגובות