יוצרת לכולם: לירון בן שמעון בראיון ישר מהלב. ms סטודיו

יוצרת לכולם: לירון בן שמעון בראיון ישר מהלב

לירון בן שמעון בראיון בלעדי ומרתק על הקושי בתעשיית המוזיקה, אומן שהייתה רוצה לשתף איתו פעולה, טיפים מצוינים למוזיקאים מתחילים - ואתם לא רוצים לפספס את מה שיש לה להגיד

אולי לא בהכרח שמעתם על לירון בן שמעון, אבל כנראה שכבר שמעתם את השירים שלה. אם זה בצורת לחן, מילים, או שניהם - הזמרת והיוצרת המוכשרת הספיקה כבר ליצור ולבצע, במהלך הקריירה שלה לעצמה ולרבים אחרים כמו ישי לוי, זהבה בן, האולטראס, אריק סיני ועוד. בשירים שלה תוכלו למצוא שילוב מרענן של סגנונות מוזיקה מגוונים, ובהחלט היינו ממליצים לכם לשים אוזן.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

אז נתחיל מההתחלה. איך הגעת למוזיקה מלכתחילה? מה משך אותך בזה?

"וואו זה תמיד היה שם, הייתי עולה על שולחנות בסלון ושרה. מצד שני, לא הייתי זמרת טקסים בבית ספר או משהו כזה, הייתי מורדת מדי בשביל זה. בגיל 15 בערך התחלתי לנגן על גיטרה חשמלית ואפשר להגיד שזה פתח לי את הצ'אקרות למוזיקה מכל מיני כיוונים. אני גם מגיעה ממשפחה מוזיקלית כך שבאמת תמיד זה היה שם. אני חושבת שזה משך אותי כצורת ביטוי שבעזרתה אנחנו יכולים לבטא את הרגשות שלנו ומה שיש לנו להגיד לעולם דרך הקול וזה די מגניב".

אם לא היית מוזיקאית, במה את חושבת שהיית עוסקת?

"שאלה מעניינת. ללא ספק משהו טיפולי ועם אנשים. תחום הפסיכולוגיה מאוד מושך אותי, חקר האדם והנפש.מצד שני יש בזה משהו שהוא קצת כבד בשבילי, ובמוזיקה אני מוצאת נחמה כי יש בה גם עומק עצום אבל גם המון קלילות. לפעמים כשאני מלחינה נגיד זה מרגיש לי פשוט כמו משחק, אימפרוביזציה כזו".

 

איך את ניגשת לכתיבת השירים?

"יש כל מיני דרכים. לפעמים שיר פשוט יוצא ממני, לפחות המילים. אני כאילו במצב ריגשי מסוים או מוצפת ממשהו שקרה ואז זה כמו פורקן. אבל בגלל שלכתוב ולהלחין בסופו של דבר הפך להיות המקצוע שלי, גם עבור זמרים אחרים אז זה הפך להיות דבר יומיומי. אני קמה בבוקר והולכת לאולפן, מאוד אוהבת שיתופי פעולה אז נפגשת עם מוזיקאים שאני מעריכה ועובדת יחד איתם על שירים. אנחנו פשוט יושבים ליד הפסנתר או עם גיטרה, או שמים איזה ביט על המחשב ומתחילים לאלתר עליו לחן ואז אחר כך מילים. אבל אין סדר ספציפי- זה יכול לקרות במלא דרכים. לדוגמה היה שיר שעשיתי לאולטראס שכתבתי והלחנתי את כולו בלי כלי נגינה רק עם תיפוף כזה על הבירכיים. הכל הולך".

וכמו שבאמת אמרת, כתבת עבור המון אמנים מוכרים (ישי לוי, זהבה בן, הראל סקעת, אריק סיני, שיר לוי, רן דנקר ועוד) - איך ההרגשה שאומן אחר שר/מנגן את מה שאת יצרת?

"הרגשה מטורפת. זה מרגיש מאוד טוב, מאוד מספק בשבילי. כי יש זמרים עם קול ענק ומיוחד כמו ישי וזהבה לדוגמה, שכשאני שומעת שיר שכתבתי והלחנתי פתאום יוצא מהגרון המשוגע שלהם זה פשוט מרגש אותי".

יש אמנים שעדיין לא יצא לך לשתף איתם פעולה והיית רוצה?

"דודו טסה".

 

מה הרגע בקריירה שלך שהכי ריגש אותך ותזכרי להרבה זמן?

"נראה לי שהשקת האלבום שלי 'לחזור' בזאפה, כשהגיעו כמעט 400 איש שבאו לראות אותי והרגשתי פתאום שאני יכולה גם להתגאות ולא רק להלקות את עצמי במה כן השגתי ומה לא הצלחתי להשיג עדיין. היה בזה משהו כל כך מרגש. זה היה מעין ציון דרך כזה שכשעליתי לבמה וראיתי את הקהל כמעט התחלתי לבכות".

מה הדבר הבא? מה היעד שאת מכוונת אליו?

"אני מאוד מכוונת כרגע על המוזיקה שלי - על לירון. זה הכי מדליק אותי לכתוב את השירים הכי טובים והכי מדויקים שאני יכולה לעצמי. ולהופיע כמה שיותר, כי זה הדבר שאני הכי אוהבת".

מה הקושי בתעשיית המוזיקה לדעתך?

"יש מלא. בעיקר קושי מנטלי - להישאר חזק ועם אמונה מול הקולות, בפנים ובחוץ, שאומרים לנו לא. שאומרים לנו שאנחנו לא מספיק טובים או מרגשים או מעניינים. אמונה בגדול זה הקטע בחיים האלה. נראה לי שאפשר ממש לנצח איתה. ורצון, רצון חזק. אנחנו חיים בעולם של פלייליסטים וזה עולם קשוח, קשה להישאר בו נאמן לעצמך. ועם זאת, צריך לקרוא את המפה נכון".

© ms סטודיו

יש לך טיפים לצעירים וצעירות שרוצים/ות להתפתח בתחום המוזיקה?

"בטח. קודם כל לא לקחת ללב - אנחנו נשמע הרבה יותר לא מאשר כן בהתחלה אז כדאי לפתח חסינות נפשית ולהבין שלא הכל קשור אלינו, ושיש פה תהליך שאנחנו צריכים לעבור. גם לא לחכות להשראה- תמיד אפשר לשבת ולחכות לאיזה רגע מיוחד שיביא איתו את השיר המושלם אבל זה לא עובד ככה. כלומר היקום עוזר לנו, אבל רק במידה שאנחנו מראים השתדלות ומאמץ מסוים. שבו עם מחברת תתחילו לכתוב קחו את הגיטרה ותבחרו שיר שאתם אוהבים, קחו את האקורדים שלו ותכתבו עליו מלודיה אחרת לגמרי. אתם יכולים לכתוב כתיבה אינטואיטיבית איך שאתם פותחים את העיניים בבוקר. תקראו הרבה ספרים כי זה פותח את ההשראה מאוד וכמובן תדאגו שהעולם הפנימי שלכם יהיו מספיק מעניין שיהיה על מה לכתוב. חשוב להכיר אנשים שונים ולהכיר סיפורי חיים שונים. לפעמים סיפור מעניין שאדם מספר לנו על חייו, יכול לגעת לנו באיזה נקודה בתוכנו וזו יכולה להיות השראה מטורפת לשיר. צריך כמובן גם אומץ לב - לכו עם הפנטזיות".

"לדוגמה אם שמעתם שאמן גדול שאתם אוהבים מגיע להופיע ביישוב שלכם תשיגו את המספר ותנסו לבקש לחמם אותו, או אם כתבתם שיר שתפור עליו אל תתביישו לומר לו את זה ולשלוח לו להאזין. בקיצור, ביישנות זו תכונה פחות מומלצת למקצוע. חשוב מאוד להופיע כמה שיותר - כי להרגיש נוח במאה אחוז על במה לוקח שנים. עדיף להתחיל עם זה ברגע שאפשר להופיע כמה שיותר ולהתחיל לאסוף את הקהל שלכם. וחוץ מזה בעיניי זה הכיף האמיתי. כדאי לכם ללמוד את תעשיית המוזיקה מכל צדדיה. בעולם המוזיקה של 2022 האומן העצמאי צריך לדעת ולהבין כמעט בהכל. ותקשיבו לאינטואיציה - לפעמים עולה לכם רעיון משוגע וחלומי שאתם אחרי שניה מבינים שהוא מפחיד ואולי מוגזם. אז לפני שאתם זורקים את זה לפח תעצרו ואולי תבינו שאולי שווה לנסות להכנס בפחד הזה, כי מי יודע לאן הוא יקח".

© טוני פיין

ולסיכום - איפה את רואה את עצמך עוד חמש שנים?

"הייתי רוצה לראות את עצמי במקום מסופק ושמח עם הרבה הופעות, הרבה שירים מעולים, הרבה קהל והרבה שימחה בלב. כי אין מחיר לשמחה בלב".

ההופעה הבאה של לירון היא בנוקטורנו בירושלים ב-13.7.

תגובות