נקי ומותק: כך תשמרו על היגיינת הכלבים שלכם. צילום: fotolia

נקי ומותק: כך תשמרו על היגיינת הכלבים שלכם

כל כמה זמן כדאי לקלח את הכלב? איך מצחצחים שיניים נכון ומה עושים אם הכלב לא מסכים שנגזור לו ציפורניים? אספנו עבורכם את הטיפים החשובים לשמירה על היגיינת הכלב שלכם

שגרת טיפוח חשובה לא רק אצלנו, בני האדם, אלא גם אצל כלבים במטרה לשמור על הבריאות, ההיגיינה והניקיון.  ד"ר ג'ניפר בן עוז, וטרינרית מוסמכת ומנהלת הקשרים המדעיים של רויאל קנין ישראל אספה במיוחד עבורנו את כל המידע והטיפים החשובים כדי לגרום לכלב להרגיש במיטבו ולשמור על בריאותו לאורך זמן.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

צחצוח שיניים

שמירה על היגיינת הפה והשיניים אצל חיות המחמד חשובה מאוד ויש מקום לבסס את ההרגל הזה כבר בחודשים הראשונים לחייו של הכלב, בעיקר כדי להרגילו לתהליך. הכלבים סובלים כמונו מהצטברות פלאק על השן והדרך טובה ביותר למנוע את זה היא על ידי צחצוח שיניים. חוסר צחצוח יכול להביא לריח רע מהפה ואפילו לאובדן שיניים עם הזמן. אם תצליחו לחבב את פעולת הצחצוח על הכלב - מובטחת לכם חוויה חיובית לכל חייו, שווה להשקיע גם חודש בביסוס הרגל מעולה זה. צריך לצחצח שיניים כל יום, אם הכלב שמח לעשות זאת זו פעולה שלוקחת כמה דקות ומתקבלת על ידיו כפינוק בחטיף שנמרח על שיניו (משחות השיניים של הכלבים מגיעות בטעמים נפלאים של עוף ומאלט ואחרים החביבים מאוד על הכלבים).

 

© AdobeStock

 

בשלב הראשון יש להשתמש במעט משחת שיניים מיוחדת על האצבע ולאפשר לכלב ללקק את המשחה מהאצבע כשהוא יושב במקום בו תרצו לצחצח לו שיניים באופן קבוע. כל ההתנהלות שלכם צריכה להיות כאילו מדובר במתן חטיף- זכרו שהמשחה טעימה והחוויה נעימה. מאחר והכלב הוא חיה חברותית וקורא את שפת הגוף שלכם - אם אתם לחוצים מהביצוע או לחוצים בזמן - הכלב יתכונן לחוויה לא נעימה ואין שום סיבה לכך. מתקשים? שימו שיר שאתם מאוד אוהבים ושירו במקביל - הכלב כבר ירגיש את האווירה החיובית.

סיימתם לתת את המשחה כחטיף, התקדמו לשלב הבא ומרחו את המשחה על ידי העברת האצבע שלכם על השניים החותכות, הקידמיות, ללא פתיחת פה כלל. תנו לו ללקק את המשחה מהשיניים. בשלב הבא, מרחו את המשחה עם האצבע על השיניים האחוריות והעבירו את האצבע שלכם הלוך ושוב עליהן. בכל שלב, המעבר לשלב הבא תלוי בקבלת השלב הקודם על ידי כלבכם, ויכול לקחת דקות או ימים - קחו את הזמן והתקדמו בהתאם לקצב שלו. אחרי שבוע כייפי כזה ניתן להעביר את האצבע לחלק הפנימי של השיניים ולראות שגם צחצוח שם מתקבל באהבה. במהלך כל התהליך הרגילו את הכלב להרמת השפה - כך שתוכלו בעתיד גם לבחון את השיניים אם תרצו בכך. ברגע שכלבכם חש בנח עם הצחצוח בעזרת האצבע כדאי לעבור, בהמלצת הווטרינר שלכם, למברשת אצבע או מברשת שיניים לכלבים. מומלץ לשלב גם מזונות דנטליים עם הצחצוח, הם תורמים לניקוי מכני של השיניים.

רחצה

רחיצת הכלב יכולה להיות פעולה מאתגרת ולא תמיד חוויה חיובית, עבורנו ועבור הכלבים, למזלנו היא נדרשת בתדירות נמוכה. חשוב להרגיל את הכלב לאמבטיה ולחוויה כבר בגיל צעיר. חשוב לדעת שבאופן כללי אם הכלב נקי אין צורך לקלח אותו ולא מומלץ לקלח כלבים יותר מפעם בחודש. רחיצת יתר עלולה להוביל לאיבוד השומנים הטבעיים המגנים על עורם. אם בכל זאת הכלב שלכם מלוכלך ניתן לשטוף אותו במים בלבד להסרת הלכלוך. במידה והוא מגרד ואתם חופפים אותו עם שמפו רפואי שהותאם למצבו על ידי וטרינר- זכרו שיש לקלח במים קרירים (כיף בקיץ, ויש לשמור שיהיו קרירים נעימים בחורף ושהסביבה תהיה מחוממת אם קר) זאת מאחר ומים חמימים מגבירים את זרימת הדם לעור ולכן יחמירו את הגירוד. מומלץ לתת לכלב להתרגל למשטח הרחיצה (להקדים ולהניח משטח נגד החלקה), לתגמל אותו בפידבקים חיוביים וניתן לתת לו גם קצת מהמזון היבש שלו כחיזוק חיובי. בשלב השני יש לפתוח את הברז ולתת לו להתרגל לרעש המים ולאחר שהתרגל, להרטיבו תוך כדי ליווי זרם המים עם ליטוף שלכם -כך תוכלו לוודא תמיד שהמים לא חמים מדי או קרים מדי. שימו לב שאתם לא מרטיבים את הפנים והאוזניים, אין צורך בכך.

 

© AdobeStock

 

במידה והכלב מסרב להכנס למקלחת שיקלו שטיפה בחוץ אם אפשרי ומזג האוויר מאפשר זאת - הסיכוי שזו תהיה חוויה חיובית גבוה יותר. חשוב שתנסו ליצור חוויה חיובית, קחו את הזמן ושיקלו להפסיק אם הרחיצה הופכת שלילית עבורכם או עבורו ולנסות שוב מחדש - לאט יותר, או בהזדמנות אחרת. בכל הנוגע לטיפול בשמפו רפואי או שמפו לכלבים, מומלץ להתייעץ עם וטרינר בנוגע לתדירות רחיצת כלבכם (בהחלט תתכן יותר פעם בחודש, בהתאם למצב). כלבים מבוגרים סובלים לעיתים מדלקות פרקים ויתקשו לקפוץ לתוך אמבטיה או ימצאו שהתמודדות עם משטח חלק כמו אמבטיה מכריח אותם למתוח את רגליהם מעבר לטווחים שהם בדרך כלל מותחים אותן ויכול להפוך את חווית הרחצה לשלילית. 

תספורת

החום של הקיץ הישראלי יכול להעיק מאוד על כלבים רבים שיחפשו כל דרך כדי להתקרר מעט. בעלים רבים בוחרים לספר את הפרווה של הכלב, במיוחד אם הפרווה ארוכה מדי ומתמלאת בקשרים ולכלוך. חשוב לדאוג להשאיר כיסוי לעור, כך שעור הכלב לא יחשף לשמש היוקדת וישרף מפני שעורם לא רגיל להיחשף לשמש. רצוי לעשות זאת אצל ספר/ית כלבים מומלצים בשל הניסיון והמכשור שיש להם.

במידה ומצאתם קשר בשיער או רסטות (תלוי איזו פרווה יש לחבר שלכם על ארבע), אל תנסו לגזור אותם עם מספריים, לא מעט כלבים מגיעים למרפאות הוטרינריות עם חתכים בעור בעקבות נסיונות כאלו. כשהפרווה צפופה קשה לעיתים לראות היכן מסתיים השיער ומתחיל העור. האמינו לי, גילוח במכונה במקרה הזה הוא בטוח הרבה יותר, גם אם התוצאה פחות יפה, לכלב שלכם, פחות אכפת.

סירוק והברשת הפרווה

סירוק תדיר של פרוות כלבכם יעזור לכם לשמור עליה בריאה, נקייה ונטולת קשרים במידה והיא ארוכה ותפחית את כמות הפרווה שתכסה את הבית במידה וכלבכם קצר שיער. רוב הכלבים נהנים מכך שמסרקים אותם ומדובר על פעולה שתחבר ביניכם עוד יותר. הקפידו להבריש את כל השיער והשתמשו באביזרים המותאמים לכלבים, מברשות שאינן פוצעות את העור, ושמיועדות למטרה הספציפית שבחרתם - מברשות להברשה שונות ממברשות להסרת שיער שנשר (האחרונות יכולות להיות עשויות סיליקון וללא מתכת כלל). היו קשובים לכלבכם, סרקו אותו בעדינות ושימו לב לרגישויות באזורים מסוימים על גופו ולקיומם של קשרים שמשיכתם כואבת. זה זמן טוב למשש את כלבכם ולאתר פצעים, טפילי עור או חלילה גידולים, היוועצו עם הוטרינר אם מצאתם משהו כדי לאפשר התחלת טיפול מוקדמת במידה ויש צורך בכך.

כלב,
כלב, © AdobeStock

גזירת ציפורנים

מאחר וחברינו על ארבע גם הם הסתגלו לאורח החיים המודרני, קצב צמיחת הציפורניים גבוה לרוב מקצב שיופן במדרכות ובקרקע ומכאן נובע הצורך לקצרן. להבדיל מאיתנו, מבנה הציפורן של הכלבים שונה, היא עבה יותר ומכילה חלק חי בתוכה שכולל כלי דם ועצב. החלק החי מסתיים לפני קצה הציפורן, אך בציפורניים כהות וארוכות, קשה לשער היכן בדיוק הוא מסתיים. חיתוך החלק החי יביא לדימום שקשה לעצור, מאחר וזה אזור שלא ניתן להפעיל עליו לחץ, ולהבדיל חיתוך קרוב מידי לחלק החי יפעיל לחץ על העצב ויגרום לאי נעימות לכלב וחשש עתידי מגזירת ציפורניים. מאחר וציפורניים ארוכות מידי מקשות על הכלב את ההליכה, הקפידו לבקש מהוטרינר להעריך את אורכן במהלך הביקור אצלו. מומלץ לבצע את הקיצוץ במסגרת הביקור אצל הוטרינר או הספר וניתן גם לרכוש מספריים מיוחדים המותאמים לגודלו של הכלב וללמוד את הטכניקה מבעל מקצוע שיודע איך קוצצים ציפורניים כמו וטרינר או ספר כלבים. גם פה הרגל של הכלב מגיל צעיר למישוש הציפורניים, אחיזה ברגל למספר דקות והפעלת לחץ עם אצבעותיכם על הציפורניים תוך מתן פידבק חיובי יקל משמעותית על קיצוץ הציפורניים במשך חייו.

ניקוי אוזניים

גם פה, כמו אצל ילדים -מומלץ לא להכניס לאוזניים שום דבר שקטן בגודלו ממרפק - לא להשתמש במטושים/מנקי אוזניים מאחר ותעלת אוזן הכלב היא בצורת ר' ולכן גרימת כאב, פציעה ובעיקר החמרת המצב הן התוצאות העיקריות. את החלק החיצוני של האפרכסת, חלקה העומד או הנופל של האוזן,  ניתן לנקות עם  צמר גפן לח במידה והתלכלך. מעבר לכך- באם יש הצטברות של הפרשות באוזן, האפרכסת והתעלה אדומות, יש ריח רע, או שהכלב מנער את האוזן  -בשל מבנה האוזן המתעקל והעובדה שמגוון בעיות שונות יכולות לגרם לכך, מומלץ לקבוע תור לווטרינר.

© AdobeStock

 

ניעור ראש, גם ללא הפרשות יכול להעיד על גוף זר באוזן או התפתחות של דלקת לרוב על רקע אלרגיה (לא זיהומית או זיהומית). הווטרינר יבצע הערכה ראשונית, לעיתים יהיה צורך במתן תרופות להורדת הדלקת והכאב כדי לאפשר בדיקה אחרי מספר ימים, מאחר ודלקות אוזניים יכולות להיות כואבות מאוד (עוד סיבה לא לנסות לנקות לבד בבית). הווטרינר יחליט מי מבין האפשרויות  סבירה ביותר לאור הקליניקה והממצאים בסקירת האוזן ומשטח ממנה כאשר יש לשלול אלרגיה למזון או אטופי (אלרגיה לחומרים נשאפים) כגורם ראשוני, עם דלקת משנית- חיידקית או עם בשל שמרים, גוף זר (מלענים נפוצים בקיץ) או חלילה גידול. גם פה, הרגילו את כלבכם כבר מהיותו גור למישוש האוזניים, נגיעה באפרכסות והרמתן- כך שתוכלו לבדוק את מצב האוזניים כשתרצו ולגשת לווטרינר כשיש צורך בכך.  

 

 

תגובות