טופ אילוף מסבירים: איך לאלף כלב בגישה חיובית. ADOBESTOCK

טופ אילוף מסבירים: איך לאלף כלב בגישה חיובית

לפני 14,000 שנים, ואולי כבר לפני 40,000 שנים, היו בני אדם שהבינו שכדאי להם להתחבר לכלבים (שאז עוד היו דומים יותר לזאבים מאשר לכלבים של היום). המין האנושי השתמש בכלבים למגוון רחב של מטרות, ובתמורה זכו בעלי החיים למזון, מחסה ובהמשך גם אהבה. עם השנים, הכלבים הפכו למבויתים וזכו למעמד של "ידידו הטוב ביותר של האדם". היום מערכת היחסים קרובה מאוד, וכשחיים עם כלב בדירת מגורים סטנדרטית, ובעצם גם אם מדובר על בית פרטי עם חצר, כדאי מאוד לאלף אותו - כדי ליצור מציאות הרמונית ונעימה

כתבה פרסומית:

עוד המלצה חשובה היא לאלף את הכלב בגישה חיובית, וכאן בעמוד תמצאו הסברים של המומחים של חברת טופ אילוף על הגישה הזו ואיך היא מתממשת בפועל.

הגישה המסורתית לאילוף הכלבים

כדי להבין מהי הגישה החיובית והמתקדמת לאילוף כלבים, כדאי קודם כל לדעת מהי הגישה המסורתית. פעם נהגנו לראות בכלב בעל חיים שחי בלהקות, ולכן זקוק להיררכיה מדויקת ואפילו נוקשה. באופן טבעי מדובר בלהקה מצומצמת - אדם וכלב או לכל היותר משפחה וכלב - אבל גם כך האמינו שחובה לבסס סמכות. מנהיג ה"להקה" היה מן הסתם האדם, והמחשבה הייתה שהכלב ישמח על כך מפני שמטבעו הוא זקוק למנהיג שהוא יכול ללכת אחריו ולסמוך עליו.

מחקרים עדכניים גילו שאולי פעם כלבים עדיין תפסו את עצמם כמי שחיים בלהקה, אבל אחרי אלפי שנות חיים משותפים לצד בני אדם, ואחרי שעברו תהליך ביות משמעותי שהשפיע גם על ה-dna שלהם, המציאות כיום שונה לגמרי. 

תקשורת מדויקת ומעודדת במקום אמצעים נוקשים

אנשי חברת טופ אילוף כלבים, שהמומחיות שלהם היא אילוף בגישה החיובית, מסבירים ששינוי התפישה לגבי מה זה בעצם כלב, ומהם המאפיינים של האינטראקציות בין בני אדם לכלבים, הוביל לשינוי משמעותי גם באופן האילוף.

אם בעבר נעשה שימוש נרחב יחסית באמצעים כמו קולר חנק והתקנים מגבילים אחרים, כאמור מתוך מטרה להבהיר לכלב "מי הבוס" - היום ההעדפה היא לייצר תקשורת מדויקת וחיובית. בכל קשר בין אדם לכלב, האדם הוא עדיין הדמות הדומיננטית מטבעה (למרות שכמו שכולנו יודעים, יש כלבים עם נוכחות משמעותית מאוד בכל סיטואציה…) - אבל הדרך שבה מבוססת הסמכות שלו היא באמצעות תקשורת נכונה עם בעל החיים.

היישום בפועל של האילוף החיובי

היישום בפועל של הקונספט החדש לא נשען על עונשים, שעלולים להיות מכאיבים - אלא על עידוד באמצעות ליטופים, משחקים, צ'ופרים, אינטונציות מפרגנות ועוד. במקום משמעת נוקשה, יצירת הבנה אצל הכלב למה שבעצם מצופה ממנו לעשות (או לא לעשות). 

כלבים הם יצורים אינטליגנטיים מאוד. הם גם רגישים, ויודעים לקלוט ניואנסים עדינים במיוחד. בהתאם הם יכולים ללמוד מה מצופה מהם גם באמצעות תקשורת חיובית, כשהדגש הוא על דיוק. חשוב להדגיש שלא "רק" הדרך נעימה יותר, אלא שלגישה החיובית באילוף כלבים יש הצלחות מוכחות, כך על-פי שורה ארוכה של מחקרים בנושא.

באילו מקרים מומלץ להשתמש בגישה החיובית לאילוף הכלבים?

אילוף כלב בגישה חיובית מתאים לכל הגזעים הקיימים ועבור מרבית המטרות העיקריות של האילוף. למעשה, רק אצל כלבים המשמשים לעבודות שונות - כלבי משטרה, כלבי נחייה, כלבי צייד - תהליך ההכשרה עשוי לכלול גם אלמנטים מהגישה המסורתית והנוקשה.

כשמדובר על כלב שהוא קודם כל חבר אמיתי, ובעצם בן משפחה לכל דבר, הגישה החיובית מאפשרת תמיד להגיע למטרה. כך למשל ניתן לאלף בדרך זו כלבים חרדתיים, גם כשהחרדה באה לידי ביטוי בנביחות מרובות וגם כשהיא גורמת לחששנות ולהסתגרות של הכלב.

עוד מטרה נפוצה היא הרגעת תוקפנות. בהקשר זה כדאי לדעת שכלבים עלולים לאמץ התנהלות תוקפנית עקב חרדה, כתוצאה מיצר הישרדות, בגלל אינסטינקטים של צייד וגם עקב טריטוריאליות יתר. בהתאם השלב הראשון באילוף יהיה זיהוי הגורם לתוקפנות, ולאחר מכן נטרולו.

איך להבטיח אילוף מוצלח באמת?

השימוש בגישה החיובית לאילוף הכלבים מחייב היכרות טובה מאוד עם כל גזעי הכלבים - פינצ'ר, רועה גרמני, האסקי סיבירי, כנעני, אמסטף, גולדן רטריבר וכו' - מפני שלכל גזע יש מאפיינים ספציפיים לו. בנוסף רצוי להתאים את התהליך לאישיות של הכלב הספציפי שלכם, כדי שתיווצר התקשורת המיטבית. בהתאם המפתח העיקרי להצלחת אילוף כלב בגישה חיובית הוא ניסיון, ומומלץ לא להתפשר על כך.