איך תציינו את יום הצפרדע הבינלאומי?. יום הצפרדע הבינלאומי. צילום: דויד מונסונגו

איך תציינו את יום הצפרדע הבינלאומי?

בשבת הקרובה יום הצפרדעים הבינלאומי יצוין בישראל עם שלל פעילויות לכל המשפחה במכללת אורנים. בין הפעילויות: סיורי צפרדעים וציפורים. אל תשכחו להביא מצלמות

בשבת הקרובה, יציינו בכל העולם את יום הצפרדע הבינלאומי. יום זה נועד להגביר את המודעות לחשיבותם של הצפרדעים בטבע ולמניעת הכחדתם.

בישראל, תציין מכללת אורנים, המכללה האקדמית לחינוך בקרית טבעון, את יום הצפרדע בשני אופנים: בפעילות המתאימה לאנשי מקצוע ומתעניינים, ופעילות המתאימה למשפחות עם ילדים.

בתוכנית ל'מבוגרים': הרצאות מקצועיות על חשיבותם של הצפרדעים בפרט והדו-חיים בכלל בהשתתפות מדענים, רופאים, וטרינרים ואחרים. ההשתתפות חינם בפעילויות אלו.

במקביל, תתקיים פעילות לילדים בגן הבוטני המרהיב הנמצא בתוך המכללה. הפעילות תכלול סיור בבריכות הגן והכרות עם הדו-חיים המתגוררים בהן, וכן מפגש עם ציפורי הגן, כולל הדגמת טיבוע (סימון) ציפורים ושיחרורן לחופשי. סיורי ציפורים יתקיימו ב-8:30, 9:30 ו-10:30. סיור צפרדעים יתקיים ב-11:00. עלות לכל הפעילות: 10 שקלים לילד, 20 שקלים למבוגר, 15 שקלים לפנסיונר.

פרטים והרשמה: 1-800-301-080

ד"ר אורי שיינס, ראש החוג לביולוגיה במכלת אורנים מדוע הצפרדעים, יחד עם דו חיים אחרים צפויים להכחדה: "דו חיים כמו קבוצות אחרות חשובים למארג המזון ולהמשך קיומם של מערכות אקולוגיות, אך הם חשובים גם ישירות לבני אדם".

הוא ממשיך ואומר: "למרות זאת, מבין החולייתנים דו חיים היא הקבוצה הנמצאת בסכנה הכי חמורה עקב הכחדה גוברת. למעלה מ-40% ממיני הדו חיים בעולם נמצאים בסכנת הכחדה. בעוד הרס בתי גידול, זיהום וניצול יתר הם גורמי הכחדה של דו חיים ושל קבוצות אחרות, נפגעים הדו חיים יותר מאחרים מגורמי מחלה והתחממות גלובלית. גם בישראל הדו חיים נמצאים בירידה, ומוטלת עלינו האחריות לעצור את ההתדרדרות".

ד"ר מוקי גרוס, מרצה ומנהלת הגן הבוטני באורנים מוסיפה: "לדו-חיים יש גם תועלת ישירה לאדם. הבוגרים שלהם ניזונים מכמויות גדולות של חרקים, כולל כאלה המעבירים מחלות קטלניות לבני אדם (יתושים הגורמים למלריה או קדחת הנילוס). לדו חיים יש עור חדיר, שיכול בקלות לספוג כימיקלים רעילים. לכן, לצורך הגנה, הם מייצרים מגוון רחב של הפרשות שלחלקן יש פוטנציאל לשמש כתרופות למין האנושי".

היא ממשיכה להסביר: "ועקב הרגישות הגבוהה שלהם להפרעות סביבתיות, הם נחשבים כביואינדיקטורים טובים וקיומם עשוי לשמש כעדות חיה על בריאות הסביבה המקומית בה הם מצויים. ובכלל, אפשר לחשוב על לילות רומנטיים בחוץ ללא קרקורי החיזור של הצפרדעים?".

תגובות