ריבלין: שתקנו לפני רצח רבין, אסור לנו לשתוק היום.

ריבלין: שתקנו לפני רצח רבין, אסור לנו לשתוק היום

בעצרת הזיכרון לראש הממשלה שנרצח, ביקר נשיא המדינה שוב את התפשטות האלימות בחברה הישראלית וקרא לאלפי צעירים בתל אביב "להפסיק לסמן אויבים מבית"

"אלימות היא לא דרכה של מדינת ישראל. זו לא דרכנו", כך הצהיר הערב (שבת) נשיא המדינה ראובן ריבלין בעצרת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין, שנרצח לפני 19 שנה. מול אלפי צעירים מתנועות הנוער והתאחדות הסטודנטים, קרא ריבלין בכיכר רבין בתל אביב "להפסיק לסמן אויבים מבית. שתקנו אז, בימים הקשים שלפני רצח רבין. חטאנו, יצחק. אסור לנו לשתוק היום. שתיקה פירושה שוויתרנו על החלום, ששכחנו לשם מה ובשם מה שבנו למולדתנו".

 
דעה
האם הדמוקרטיה בישראל נמצאת בסכנה?
טל ניסן
רובנו עוד לא נולדנו אז. אותנו לא שאלו "איפה היית כשרבין נרצח". ועדיין, בטור מיוחד, טל ניסן סבורה כי זה לא תירוץ להיות אטומים: "גם אני ישבתי עם חולצה לבנה והבעה קודרת בטקס בבית הספר, אבל כל זה לא מונע ממני היום לשאול שאלות קשות ולהטיל ספק באופי של החברה הישראלית היום"

"האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית", פתח ריבלין בציטוט מנאומו של רבין עצמו. "אלה היו דבריו האחרונים. 19 שנים חלפו מאז. כמעט שני עשורים, אבל האלימות לא נעלמה. היא נמצאת בתוכנו. היא מרימה ראש וזוקפת קומה. מבססת את מקומה. יותר משהיא בבתי הספר, ברשתות החברתיות, בהפגנות ובמגרשי הכדורגל - היא נמצאת בתוכנו. בשפה שבה אנחנו מדברים, במילים בהן אנחנו בוחרים, באופן שבו אנחנו מתווכחים, בחוסר היכולת שלנו להקשיב".

בקהל נראו חברים בתנועות נוער שונות: הצופים, הנוער העובד והלומד ועוד. הונפו שלטים "לא ניתן לאיש להרים יד על הדמוקרטיה", "לא תרצח" ו"צופים אל המחר, שומרים על הדמוקרטיה".

נבו, בן 25 מעמק הירדן, חבר בתנועת הנוער העובד והלומד, אמר כי "חשוב להראות נוכחות היום, להגיד שהדמוקרטיה חשובה לנו ולא ניתן לאף אחד להרים עליה יד. לא לאנשי תג מחיר, לא לאנשי תורת המלך ולא לאריות של הצל". אלחנן מלוד, חבר בתנועת בני עקיבא, הוסיף כי "באנו לומר שאנחנו חלק מעם ישראל. אנו מקבלים עלינו את כללי הדמוקרטיה, זוכרים את הרצח ומקבלים על עצמנו את החובה להיות יחד כל הזמן".

תומר שמוקלר מתנועת דרור ישראל הדגיש כי "זו עצרת מיוחדת ואנו מקווים שהיא נותנת מקום לכל מי שאכפת לו מהדמוקרטיה, כי מה שקורה בארץ מדאיג הרבה מאוד אנשים".

בניגוד לעצרת בשבוע שעבר ששמה דגש על הנושא המדיני, העצרת הערב תחת הכותרת "זוכרים את הרצח - נאבקים על הדמורקטיה", תהיה העצרת המסורתית שנערכה בשנים האחרונות ותתמקד בהשלכות הרצח על הדמוקרטיה הישראלית.

בעצרת ישתתף נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והיא תעסוק גם בתופעות האלימות, הגזענות וההסתה בחברה הישראלית, תוך קריאה לקהלים רחבים בחברה הישראלית להשתתף בעצרת. בנוסף לריבלין, תנאם גם רחלי פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל ז"ל שנרצח לאחר שנחטף יחד עם שניים מחבריו. כמו כן ישתתפו השחקנית והקומיקאית אורנה בנאי, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר הרב יונה גודמן וחיים אסא, יועצו האסטרטגי של רבין. בין האמנים שצפויים להופיע יהיו אהוד בנאי ודודי לוי, עומר אדם, אסף אמדורסקי וישראל גוריון, דיקלה וקורין אלאל. את העצרת ינחה העיתונאי רינו צרור.

תגיות
תגובות