בחירות 2015: איך מצביעים בקלפיות? כל התשובות. צילום: shutterstock

בחירות 2015: איך מצביעים בקלפיות? כל התשובות

מה צריך להביא לקלפי? מה זה פתק לבן? מה עושים אם נגמרו הפתקים לרשימה שבה אני רוצה לבחור ומתי נדע את התוצאות? קבלו מדריך מיוחד שיענה לכם על כל השאלות החשובות

הבחירות לכנסת ה-20 ממש עוד רגע כאן. כבר חודשים שכולם מדברים על המפלגות, על המועמדים והרשימות, והשאלה המרכזית שנשאלת היא מי יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל. לכולם ברור שחשוב מאוד להצביע ולהשפיע, אבל לא תמיד ברור כיצד עושים זאת. אז במיוחד לאלו מכם שלא ממש בטוחים מה קורה שם מאחורי הפרגוד (ולפניו) הכנו מדריך שיענה לכם על כל השאלות.

עוד כתבות מעניינות באתר פרוגי

מי יכול לבחור בבחירות הקרובות? הזכות לבחור שייכת לכל מי שנולד בתאריך ה-4.4.97 או לפני כן, ורשום בפנקס הבוחרים כאזרח ישראלי. לכל בוחר יש קלפי אחת אליה הוא שייך, ורק שם הוא יכול לבחור, כדי למנוע מצב שבו אנשים יצביעו פעמיים.

איך יודעים איפה הקלפי שלי? ניתן לברר את מיקום הקלפי שלכם באתר ועדת הבחירות המרכזית, בקישור הזה. בנוסף, נשלח אליכם הביתה, אל הכתובת הרשומה בפנקס הבוחרים, הודעה לבוחר בה מצוין מקום הקלפי שלכם.

© shutterstock

מתי הקלפי פתוחה? יום הבחירות הוא ה-17.3.15. ניתן להצביע בישובים הגדולים בין 07:00-22:00. בישובים קטנים יותר ניתן להצביע בין 08:00-20:00. אם אתם לא בטוחים עד מתי הקלפי פתוחה בישוב שלכם, מומלץ להגיע לפני 20:00 בערב להצביע.

מה צריך להביא אל הקלפי? חשוב מאוד להביא איתכם אמצעי זיהוי, כלומר תעודת זהות, דרכון או רישיון נהיגה. על התעודה להיות בתוקף, ושתהיה עליה תמונה ברורה. תעודת חוגר לא נחשבת לתעודה מזהה, פרט לקלפיות צבאיות. מומלץ להביא את ההודעה לבוחר, אבל אפשר להצביע גם בלעדיה. מומלץ גם שלא להביא אתכם חבילות, חפצים גדולים או תיקים כבדים.

 

מה קורה בתוך הקלפי? לאחר שאיתרתם את מקום ההצבעה, חיכיתם בתור ונכנסתם לחדר, תזדהו בפני הוועדה ותאותרו בפנקס הבוחרים. לאחר מכן, תקבלו מעטפת הצבעה אטומה, וניתן להצביע רק איתה. עם המעטפה תלכו אל מאחורי הפרגוד, תקחו את פתק הרשימה אשר אליה אתם רוצים להצביעה והכניסו אותה למעטפה. מכניסים פתק אחד בלבד, עליו רשומים אותיות הרשימה וכינויה. את המעטפה סוגרים, ואז יוצאים מהפרגוד וניגשים אל תיבת ההצבעה.

יש דברים שחשוב לשים אליהם לב? חשוב מאוד לבדוק שאל הפתק שלכם לא נצמדו פתקים אחרים. שני פתקים מאותה מפלגה שנמצאים במעטפה אחת יספרו כפתק אחד, אולם מעל לשני פתקים באותה מעטפה יפסלו, ולא יחשבו בכלל. כמובן ששני פתקים ממפלגות שונות יפסלו ולא יספרו בכלל. אל תסמנו או תכתבו שום דבר על הפתק המודפס או המעטפה. אל תכניסו אל המעטפה שום דבר מלבד הפתק, ובדקו שהפתק לא בולט החוצה מהמעטפה.

מה קורה אם נגמרו הפתקים לרשימה שאותה אני רוצה לבחור? במקרה כזה, קחו פתק לבן ורשמו עליו את האותיות של הרשימה. שימו לב - רשמו את האותיות, ולא את שם המפלגה. לכן, מומלץ לברר מראש מה הן אותיות המפלגה שאותה אתם רוצים לבחור. את האותיות רושמים בעברית או בערבית בלבד.

מה זה פתק לבן? פתק לבן ריק הוא פתק פסול, אשר לא נרשם במניין הקולות הכשרים. הצבעת פתק לבן ריק זהה לאי-הצבעה.

© צילום: אוהד צויגנברג

אם אני גר רחוק מהקלפי, אני זכאי להסעות? מי שהישוב שבו הוא מתגורר נמצא כ-20 ק"מ מהישוב של הקלפי שבה הוא רשום. כדי לאסוף את הכרטיס, גשו עם תעודת זהות או רישיון נהיגה לאחד מסניפי הדואר, יחד עם ספח תעודת הזהות או ה"הודעה לבוחר". ביום הבחירות יחולקו כרטיסים על ידי נאמני היסיעים גם בתחנות המרכזיות ובתחנות הרכבת, במשרדי ועדות הבחירות האזוריות ברחבי הארץ. לפרטים נוספים, הכנסו אל הלינק הזה. באוטובוס מסרו לנהג את שובר הנסיעה שלכם, וברכבת החליפו בקופה את הכרטיס - או ביום שלפני הבחירות או ביום הבחירות. אם אתם זכאים להנחה, כמו סטודנטים למשל, הודיעו על כך בקופה בעת החלפת הכרטיס. הנסיעה הלוך תקפה ביום שלפני הבחירות וביום הבחירות, הנסיעה חזור תקפה ביום הבחירות וביום המחרת.

אם אני לא יכול להגיע אל הקלפי? ישנם מצבים, כמו חיילים, פצועים המאושפזים בבית החולים וכו', אשר מונעים הגעה אל מקום הקלפי. במקרה כזה, מתרחשת הצבעה באמצעות שיטת ה"מעטפות הכפולות". בקלפי בבית החולים או בבסיס הצבאי, מכניסים את הפתק אל מעטפת בחירות רגילה. לאחר מכן, מכניסים את המעטפה הרגילה לתוך מעטפה מיוחדת, עליה רשומים הפרטים שלכם. בתום יום הבחירות, המעטפות יאספו אל וועדת הבחירות המרכזית בירושלים, שם יבדק שלא הצבעתם בקלפי שבה אתם אמורים להצביע. אם לא הצבעתם כבר, המעטפה המיוחדת תפתח, והמעטפה הרגילה תשלח אם הפתק אל ספירה יחד עם שאר המעטפות. המטרה היא מצד אחד לבדוק שלא הצבעתם פעמיים, ומצד שני לדאוג שהצבעתכם תשאר חסויה.

מתי נדע את התוצאות? בעיקרון, רוב הקלפיות נספרות בלילה, והתוצאות מתפרסמות בבוקר. תוצאות סופיות, הכוללות את קולות החיילים, ימאים וכו', יפורסמו בימים שלאחר הבחירות. אולם, כבר בשעה 22:00, ברגע סגירת הקלפיות, יפורסמו מדגמי בחירות בערוצים המרכזיים.

 
תגובות