גל הפיגועים במדינה מנקודת מבטם של בני הנוער. צילום: עידו ארז

גל הפיגועים במדינה מנקודת מבטם של בני הנוער

בעקבות הפיגועים הרבים ששוטפים את המדינה בשבועות האחרונים שוחחנו עם בני נוער מרחבי הארץ. "חייבים שינוי בגישה לטובת שני העמים" אומר לנו נער ערבי, נערה מפתח תקווה שואלת: "מה אנחנו אמורים לעשות עכשיו? כל הזמן לחיות בפחד?"

אתמול (ד') היה יום קשה מאוד בארץ, למעלה מעשרה פיגועים וניסיונות לפיגועים. אזור ירושלים ספג את מרביתם אך הטרור הגיע עד לפתח תקווה ושם התבצע אתמול פיגוע דקירה. אירועי אתמול מצטרפים לגל הפיגועים ששוטף את המדינה בזמן האחרון. החלק מזריקות אבנים, פיגועי ירי ודקירה, הרצח של נעמה ואיתם הנקין אל מול ילדיהם, הרצח במוצאי שבת, תושבי המדינה סופגים פיגוע ועוד פיגוע, בקצב שכבר אי אפשר לעקוב אחריו. איך בני הנוער מתמודדים עם המצב? האם הם מפחדים? מה החלומות שלהם ומה הם היו רוצים להגיד לממשלה?

זירת הפיגוע בקריית גת
זירת הפיגוע בקריית גת © הרצל יוסף

"אני מפחדת מהמצב בארץ, אבל זה לא מה שימנע ממני להמשיך את החיים שלי כמו שהם". מספרת לנו איילה אשר מירושלים שנכחה בכותל בעת הפיגוע בעיר העתיקה במוצאי שבת האחרון. "שמעתי על זה מחניכים שעלו איתנו לכותל, הם אמרו לי את זה ממש בלחץ. בהתחלה לא ממש התייחסתי לזה ברצינות, חשבתי שזה סתם בשביל לקבל תשומת לב או משהו. במוצאי שבת, כשהתחילו להדליק פלאפונים, הבנו שזה אמיתי, ושיש פגועים. אני התחלתי להילחץ בעיקר על החניכים, גם שהם יתחילו להיבהל וילכו לאיבוד וגם על החיים שלהם. כולם ממש נלחצו, והלכו במהירות לתחנה, כדי שנוכל לנסוע הביתה".

© ארכיון. איתי בלומנטל

נער ערבי שמתגורר בארץ סיפר לנו על המצב ועל התחושות "המצב לא קל, זה קשה כל מה שקורה, חייבים שינוי ומידי כי המצב הולך ונהיה גרוע מיום ליום וחייבים שינוי בגישה לטובת שני העמים". על הרצון לחיים יותר טובים, הוא אומר "הלוואי והיה אפשר לשנות את המצב. חייבים לעשות שינוי במנטליות שלנו חייבים לחיות ביחד ולהיות אחד, צריך שיהיה לנו טוב ביחד".  

זירת פיגוע במעלה אדומים © גיל יוחנן

כשנשאל אותו אם הוא נתקל בגזענות, הוא מספר שלפעמים הוא נתקל בגזענות, במיוחד כשהוא מגיע לירושלים, שם הגזענות גדולה יותר. עוד הוא מספר "עם החברים ועם הסביבה מדברים על כמה שהמצב נהפך לקשה, זה לא הגיוני שזה מה שקורה, חייבים שינוי, חייבים".

אתמול כאמור, פרץ הטרור את גבולות ירושלים והגיע לפתח תקווה, מחבל חמוש סכין הגיע סמוך לקניון הגדול בפתח תקווה, דקר צעיר ישראלי ופצע אותו באורח קל. "כשהיו רק את הפיגועים בירושלים פחדתי לנסוע לירושלים, עכשיו כשזה הגיע לעיר שלי אז אני מפחדת להסתובב בעיר שלי". מספרת לנו רוני מפתח תקווה. "אני לא יודעת למה לצפות. במיוחד כשאנחנו נוסעים הרבה באוטובוסים כדי להגיע לבית ספר וגם כדי לבלות, והפיגוע קרה בתחנת אוטובוס אז זה באמת מפחיד. מה אנחנו אמורים לעשות עכשיו? כל הזמן לחיות בפחד?״

 

 
תגובות