כשהסלקטור החליט שהמסיבה לא בשבילנו. נגמר לא פעם בקטטות ובניידות משטרה. צילום: משטרת ישראל

כשהסלקטור החליט שהמסיבה לא בשבילנו

חשיפה: הסלקציה במועדונים עושה עלייה לצפון. בליין: "כשביקשנו להבין מה הסיבה לסלקציה, המאבטחים דחפו אותנו". סלקטורית: "אני מגנה על הבליינים". החוק: 50,000 שקל פיצוי במידה ונשארתם מחוץ למסיבה

תחקיר "פרוגי" חושף כי לא רק בתל אביב ובהרצליה, סובלים בליינים רבים מהסלקציה בכניסה למועדונים הנחשקים.

מעדויות שהגיעו למערכת האתר, מסתבר כי נערים ונערות רבים, חוו את ההשפלה של ההמתנה מחוץ למועדונים באזור הצפון, לעיתים גם לאורך שעות ארוכות. זאת כמובן, בזמן שבליינים אחרים נכנסו למסיבה ללא שום בעיה, וללא כל הרשמה מוקדמת.

סיפורם של אמיר וספיר (השמות המלאים שמורים במערכת), חיילים בשירות סדיר בני 19 מאזור עפולה, ממחיש כיצד הסלקטורים מנסים להתחמק מהכנסת בליינים למועדון: "בשישי שעבר הינו במסיבה במועדון בקיבוץ אפיקים. היחצ"נית ביקשה שמות של האנשים שאמורים להיכנס למסיבה ושלחתי לה את השמות המדויקים, אך משום מה כשהגענו למועדון היא טענה שלא קיבלה את כל השמות", סיפרה ל"פרוגי" ספיר.

הטענה מצד היחצ"נית על אי קבלת השמות, הובילה לכך שאחד החברים של אמיר וספיר נותר מחוץ למועדון: "החליטו להשאיר אותו בחוץ לצד בליינים נוספים שלא הוכנסו למועדון", נזכר אמיר והוסיף שכשניסו השניים וחבריהם לברר מה הסיבה להשארת החבר מחוץ למסיבה הם נתקלו בדחיפות אלימות מצד המאבטחים.

אמיר שנכנס לתוך המסיבה ניסה לאתר את האחראים אך במשך שעה וחצי הוא עבר מיחצ"ן אחד לשני, כשכל אחד התחמק מתשובה. כעבור שעה וחצי החליטו אמיר וספיר לעזוב את המסיבה ויצאו לחברם שנותרו מחוץ למועדון: "זה אירוע שהשאיר צלקת לחבר. אותו הערב שהיה אמור להיות מהנה וכיפי השאיר טראומה", הוסיף אמיר.

אבל הסיפור של אמיר וספיר הוא סיפור אחד מבין רבים שהגיעו למערכת האתר. ביניהם, סיפורו של ירון בן ה-20 ממגדל העמק: "לפני כמה חודשים אני והחברים שלי רצינו להכנס למסיבה במועדון באזור קיבוץ יגור. הגענו שלושה חבר'ה ולא נתנו לנו להיכנס בטענה שהמועדון מלא עד אפס מקום".

לדבריו של ירון, על אף ההצהרה של הסלקטורים בכניסה, למועדון המשיכו להיכנס בליינים אחרים: "ראיתי איך אנשים שבכלל לא בדקו אם הם ברשימות המוזמנים, פשוט נכנסים פנימה ללא שום בעיה. זה פשוט הרתיח אותנו וכשניסינו לקבל תשובות מהסלקטורים, הם ענו לנו שנעוף מהמקום לפני שנחטוף מכות".

בדיוק בגלל מקרים אלו, נחקק בשנת 2000 חוק הסלקציה. החוק שנחקק ביוזמת האגודה לזכויות האדם, אוסר על הפליה בין בני אדם על בסיס: גזע, דת, לאום, מין ועוד. החוק מותיר למי שהופלה לרעה, לתבוע את מקום הבילוי כשהסכומים נעים בין 20 אלף שקל עד פיצוי מקסימלי של 50 אלף שקל.

סלקטורית: "אנחנו מונעים אלימות"

כדי להבין מה מוביל את הסלקטורים לעצור את כניסתם של בליינים לאירועים, פגשנו את נ', סלקטורית בת 20 מאזור עמק יזרעאל: "המטרה של הסלקציה היא להגן על האנשים במועדון", היא אמרה והוסיפה: "לא פעם נתקלנו במקרים של אלימות והתפרעויות במועדון שנגמרו בנזק בריאותי או כספי. אתה מבין? זה מסובך ולא פשוט להיות אחראית על ערב במועדון שאתה יכול לעצב אותו לערב כיפי ונחמד או לערב מסויט ורבוי אלימות, לכל מועדון יש את האנשים המתאימים לו, אנשים באים למועדון כדי ליהנות ולהיות בטוחים והתפקיד שלי זה לשמור עליהם ולתת להם את הביטחון שמה שהם רוצים יקרה".

לדבריה של נ', זו מחליטה את מי להכניס ואת מי לא לפי טביעת העין: "זה פשוט. מי שנראה לי לא מתאים ומאיים ו'לא מתאים למועדון', אז אני אומרת לו שהמועדון מלא או לחילופין שהוא לא רשום, בכל מסיבה הסיבה משתנה". נ' לא מרגישה שהיא הורסת לבליין שנשאר מחוץ למסיבה את הערב: "אני רואה את העבודה שלי כעבודת קודש שמגינה על האנשים, קשה לדעת מי כן מתאים ומי לא מתאים, ומה לעשות, אם אני יודעת שערך חיי אדם הוצלו אבל בן אדם נעלב, אז ברור שאני מעדיפה את האופציה הראשונה על פני השניה". לדבריה של נ', בעלי המועדון תומכים בסלקציה ומעודדים אי הכנסת בליינים מפוקפקים. 

>> הצטרפו לעמוד הפייסבוק של פרוגי

תגובות