תופעה: שליפים OUT, אייפון IN . האייפון בקלמר. צילום: עומר שליט

תופעה: שליפים OUT, אייפון IN

המורים בתיכונים ובחטיבות הביניים בישראל, נאלצים להתמודד בחודשים האחרונים עם תופעה חדשה של "שליפים במכשיר האייפון". איך זה עובד והאם התלמידים חוששים שיתפסו? בואו ותגלו

dbox[4]

זהו לא סוד שתלמידים צעירים בבתי הספר נהגו מאז ומעולם למצוא שיטות מגוונות להעתיק במבחנים. בין אם מדובר ברצון לצרצות את ההורים או המורים שמאיימים. אולם עכשיו, בשנים האחרונות, בני הנוער מצאו שיטה חדשה שהמורים עדיין לא מכירים.

השימוש במכשיר האייפון או הגלקסי. כנראה שכל האמצעים כשרים החל "מפתקים", אימיילים עם חומר הלימוד שנשלח מהמורה או כניסה לגוגלוויקיפדיה במהלך הבחינה. 

לדברי עופרי, תללמידת תיכון בנתניה, מדובר בשיטה מקובלת: "זאת שיטה טובה מאוד ונוחה" היא אמרה והוסיפה: "האייפוןהוא אביזר שמקשר לכל העולם בין אם זה מסרונים עם חברים ואפילו סיכומים שהמורה עצמו שולח לנו במיילים, כמו כן כמובן שאפשרי גם לחפש במנועי החיפוש השונים באינטרנט ובכך אפשר לדעת כל מידע שאתה רוצה ואפילו מידע שלא היית מוכן אליו מה שאינו אפשרי בשליפים שהמידע בו הוא ספציפי ומדויק מאוד".

אז איך זה בעצם עובד?

"לוקחים קלמר רגיל אך לא קטן מדי כדי שהאייפון יוכל להיכנס אליו. במהלך המבחן אני משאירה את הקלמר פתוח למחצה כדי שאוכל "להחליף עט או להוציא טיפקס" ואז אני קוראת באייפון ומדפדפת במה שיכול לעזור לי לענות על השאלה. אבל כמובן שלפני המבחן אני כבר פותחת דברים באייפון שיוכלו לעזור לי במידע הרלוונטי".

את לא מפחדת שיתפסו אותך?

"ממש. לא כל עוד אני עושה את זה בצורה חכמה ובודקת שהמורה או המשגיח עוסקים בעניינים שלהם, אז זה ממש לא מסוכן. אם המורים שואלים אותנו מה זה, אנחנו אומרים שהשעון נשכח בבית והאייפון משמש כשעון", היא ענתה. 

את המיקוד לבגרויות הקרובות כבר קראתם?

אך מסתבר שבעיר הצפונית חיפה, קצת קשה יותר להשתמש בשיטה החדשה: "בגלל שרוצים להכין אותנו לבגרות מבקשים מאיתנו כבר בתחילת המבחן שנשאיר את הקלמרים בתיק ונוציא רק את העטים והעפרונות שאנחנו צריכים למבחן", סיפר ל"פרוגי" תומר, תלמיד תיכון בחיפה והוסיף כי המורה שלו כבר תפסה בעבר תלמידים שניסו להעתיק מהאייפון במהלך המבחן וזכו לציון נכשל.

מתמטיקה, אנגלית או היסטוריה? מתי משתמשים?

לדברי עופרי, זה תלוי במשגיח שנמצא בעת המבחן: "בעקרון זה לא מפחיד אותי להשתמש באייפון בכל מקצוע אבל ברגע שאני רואה שהבוחן מאיים מעט וסוקר אותנו פעמים רבות אז אני מוותרת על ההעתקה, ברוב המקרים אני משתמשת באייפון ויצא לי להעתיק כמעט בכל מקצוע חוץ ממתמטיקה שהאייפון לא עוזר חוץ ממחשבון - דבר שמרשים לנו להשתמש בו בכל אופן".

אתם חושבים שזה אתי ומוסרי להעתיק?

מצידו של תומר ניתן להבין חד משמעית כי הוא מתנגד לעניין ולא רואה אותו בעין יפה: "אני חושב שזה לא בסדר ומוסרי מאחר והמבחן נועד לבדוק את הידע שלך בנושא, ושימוש באייפון נוגד את העיקרון הזה. צריך גם לזכרות שלא כמו במבחנים הרגילים, בבחינות הבגרות כמעט ואין אפשרות להעתיק". לדבריה של עופרי העתקה לא באה על חשבון למידה של החומר: "אני מגיעה כשאני מוכנה למבחן ורק אחרי שלמדתי את כל החומר, אך כמובן שאני לחוצה ממבחנים ונהיה לי בלאקאווט והאייפון נועד רק כי שאני יציץ ואזכור".

בבגרויות, אתם תשתמשו בשיטה החדשה?

"ברור לי בוודאות שאני לא אעתיק בבגרות" אמרה עופרי והוסיפה: "העונש גדול מידי ואני לא מוכנה לשאת בתוצאות". תומר חיזק את דבריה ואמר: "אני לא רואה שום סיבה להעתיק בבגרות בגלל שהעונש יכול להרוס לי את כל הממוצע ורק להזיק. דבר שאני לא מוכן לקחת את הסיכון בשבילו".

אז מה אתם אומרים? שווה להסתכן בהצצה לאייפון במהלך המבחן ולזכות בציון מגן נמוך או אפס במבחן? בואו וספרו לנו מה אתם חושבים. 

>> הצטרפו לעמוד הפייסבוק של פרוגי

תגובות