תופעה: משלמים כסף בתמורה לעבודות. 600 שקל לעבודה. צילום: הדר בן שימול

תופעה: משלמים כסף בתמורה לעבודות

תופעה בבתי הספר בישראל: תלמידים משלמים מאות שקלים למורים פרטיים כדי שאלה יכינו עבורם את עבודות הגמר. "ההורים שלי משלמים" סיפרה אחת התלמידות, אולם גורם בכיר במשרד החינוך: "מורה שעושה את זה הוא פושע"

אחרי שבשבוע שעבר סיפרנו לכם עלתופעת השימוש ב"אייפונים" בתור השליפים החדשים בבתי הספר, אנחנו חושפים מנהג חדש שהולך ותופס תאוצה לאחרונה במערכת החינוך בישראל: תשלום למורים פרטיים בתמורה לעבודות גמר בבית הספר.

למערכת "פרוגי" נודע כי לאחרונה הולך ומתרבה השימוש במורים פרטיים שלא למטרת סיוע בשיעורי בית ולשם הכנה למבחנים, אלא לשם כתיבת עבודות גמר בתעריף כספי לא נמוך. אז איך זה בעצם עובד? המורים הפרטיים שרוצים שכר נוסף, מסכימים לקבל על עצמם את כתיבת העבודות בנושא הלימוד בו הם מתמחים. המורה הפרטי לוקח את דף ההנחיות לכתיבת העבודה ויוצא לדרך, לעיתים גם בתמורה לסכומים של 600-800 שקלים לעבודה.

"לפעמים הוא אפילו רוצה גם טיפ בטענה שהוסיף לעבודה דברים לשיפור הציון הסופי",סיפרה ל"פרוגי" תמר (16) תלמידת תיכון משדרות שנעזרת במורים פרטיים לכתיבת עבודות לבית הספר. על המימון מסתבר אחראים אצל חלק מהתלמידים ההורים: "ההורים שלי יודעים שאני משקיעה זמן רב בלימודים ובגלל זה הם רוצים לעזור ולהוריד ממני את עומס המטלות, כמובן שהם רוצים שהציונים שלי יהיו גבוהים יותר ויודעים שאם אני אכתוב את העבודה הציון שאקבל יהיה גג 70, לכן הם שמחים לתת לי את האפשרות הזו",סיפרה ל"פרוגי" ספיר, תלמידת תיכון מבאר שבע.

את חושבת ש-600 שקל לעבודה זה לא קצת מוגזם?

לדברי ספיר, בחלק מהעבודות המחיר צודק, במיוחד כשמדובר בעבודות שיעלו את ציון המגן לקראת בחינות הבגרות: "כמובן שאני משתדלת לא להכביד על ההורים, שלא יצטרכו בסוף למכור את האוטו או את הבית. אבל אם היה לי כסף חופשי, הייתי קונה את כל העבודות בהחלט".

ולא מפריע למורה שהוא לא מקבל קרדיט על העבודה?

"בכלל לא, בשבילו מספיק שאני מקבלת את הקרדיט וההערכה מהמורה ועצם הציון הגבוהה על העבודה זה כבר קרדיט בשבילו", ענתה תמר.

אך לצד ההורים התומכים, יש גם תלמידים שזכו לחוסר גיבוי מההורים לשימוש בטריק החדש: "ההורים שלי לא מסכימים לי בכלל לקנות את העבודה במקצועות שאני צריכה ולא רק בגלל המחיר", סיפרה ל"פרוגי" נועה, תלמידת תיכון בתל אביב: "קודם כל זה לא אתי ומוסרי לתת למורה עבודה שלא אני כתבתי והשם שלי רשום עליה, דבר שני זה לא מצדיק את המחיר וכמובן שאני צריכה לדעת איך לכתוב עבודות ולהשתפר".

ניסית לשכנע את ההורים כן לאמץ את השיטה?

"לא. ההורים שלי מאוד דעתניים בנושא ולא מסכימים, וכשהם לא מסכימים זאת עבודה" סיפרה נועה והוסיפה: "כבר קרה מצב שמורה פרטי שלי הציע לי עבודה בכסף, ואיך שאימא שלי שמעה את זה היא החליפה את המורה במורה אחר".

"מדובר במעשה לא אתי שמקלקל את כל החינוך של ילדינו"

לדברי גורם במשרד החינוך, מדובר בתופעה "רקובה מן היסוד": "מורה פרטי שמוכן לעשות עבודות פרטיות בתמורה לכסף הוא תאב בצע ומבחינתי הוא פושע. מדובר ברמאות לשמה, התלמיד בסופו של דבר לא לומד באמת את החומר. הזדעדעזתי לגלות שיש הורים שעוד מגבים את זה ומשלמים את הכסף. זה בדיוק כמו שהבן שלהם יעתיק בבחינת הבגרות מתלמיד אחר".

>> שווה לקנות עבודה בכמה מאות שקלים? טקבקו לנו

>> הצטרפו לעמוד הפייסבוק של פרוגי

תגובות