החוק לסינון תכנים פורנוגרפים: בעד או נגד?. צילום: shutterstock

החוק לסינון תכנים פורנוגרפים: בעד או נגד?

בימים האחרונים יש דיון סביב הצעת החוק החדשה לסינון וחסימת תכני אלימות ופורנוגרפיה - כדי לצמצם חשיפה של ילדים ובני נוער לתכנים האלו. מחקרים רבים מראים כי חשיפה בגיל מוקדם לפורנו וצפייה מרובה יכולים להזיק יותר מאשר להועיל, אבל יש גם כמה בעיות בחוק

בתחילת השבוע עלתה לדיון בוועדת החקיקה הצעה לחוק לסינון תכנים בלתי הולמים ברשת. לפי ההצעה החדש ספקיות האינטרנט יחויבו לסנן תכנים בלתי הולמים, כמו תכנים אלימים או פורנוגרפיים, אלא אם הלקוח יבקש אחרת. מי שיזמה את החוק היא חברת הכנסת שולי מועלם מהבית היהודי: "השפעתה הקשה של צפייה והתמכרות לתכני פורנוגרפיה ואלימות קשה הוכחה במחקרים רבים, כאשר הנזק לילדים הוא גדול מאוד...לפיכך יש למנוע מלכתחילה את הקלות שבגישה לחומרים אלו".

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

לממשלה יש אפשרות לפקח ולסנן כל התוכן שמגיע אליכם מהאינטרנט, גם מהמחשב וגם מכל מכשיר אחר. בבריטניה למשל, החסימה לתכנים פורנוגרפיים כבר מופעלת כברירת מחדל. כך גם צפוי לקרות בישראל. כמו שמשרד החינוך חוסם אתרים שיכולים לכלול תכנים לא חינוכיים במחשבים שנמצאים תחת השגחתו, כך גם מדינת ישראל תסנן את כל האתרים שבהם יש תוכן פורנוגרפי. אמנם יהיו חלוקי דיעות על מה נחשב תוכן מיני ותוכן לא מיני, אך ההחלטה של מה ייחסם ומה לא תלויה בשר התקשורת.

שרון צ'רקסקי, מנכ"לית "דלת פתוחה", מסבירה לנו מדוע מצד אחד החוק יכול להועיל ומצד שני גם להזיק. היא מספרת לנו כי יש מחקרים רבים שמראים כי ילדים צופים בפורנו כבר החל מגיל 8. בנוסף, היא מסבירה שחשיפה מוקדמת לתכנים פורנוגרפים, לצפייה והתכרות לתכנים האלו יש השפעה קשה. הסצנות המוצגות בסרטי הפורנוגרפיה יוצרות אשליה אצל הצופים כיצד אמורים להיראות הדברים. הם מציגים מציאות מזויפת, סצנות לא אמיתיות, דימוי גוף לא אמיתי ומעוות - כל אלו יכולים ליצור מצב אצל הצופים בו הם יגלו בזמן אמת שהמצב לא באמת כפי שהוא מוצג בסרטוני הפורנו, וזה יכול לגרום לדימוי עצמי נמוך, אכזבה, חוסר סיפוק, חוסר כבוד בין הפרטנרים ועוד.

 פגיעה בדימוי עצמי © Shutterstock

 

מצד שני, אומרת שרון כי אתרי ייעוץ ועזרה לבני נוער, לדוגמא האתר של "דלת פתוחה", ייחסמו בגלל מילות מפתח מסויימות. חוסר הגישה לאתרים אלו שמספקים ייעוץ ומענה לבני נוער בכל הנושאים שמעניינים אותם, יכול להוביל לחוסר מידע ועזרה - שאותו גם ככה בני הנוער צורכים לרוב באינטרנט. חינוך מיני זה לא נושא שכולם מדברים עליו בפתיחות עם ההורים והמורים ולעמים יותר נח לבקש עצה ועזרה בצורה אנונימית - אופצייה שעלולה להיחסם, אם החוק אכן יאושר. מה שכן, מציינת שרון שעדיין ניתן לפנות אליהם לייעוץ טלפוני או בפגישה אישית במרכזי הייעוץ. 

 
תגובות