משה קצב, נשיא המדינה לשעבר, השתחרר מהכלא. צילום: GettyImages

משה קצב, נשיא המדינה לשעבר, השתחרר מהכלא

אחרי חמש שנים, שבהן ריצה מאסר בגין שתי עבירות אונס ועבירות מין נוספות, השתחרר, משה קצב, נשיא המדינה לשעבר מהכלא, זאת לאחר שהפרקליטות הודיעה לוועדת השחרורים כי היא לא מערערת על ההחלטה לשחרר אותו. אשתו, גילה קצב, אמרה: "יום מרגש במיוחד"

נשיא המדינה לשעבר משה קצב, השתחרר אחר הצהריים (יום ד') מכלא מעשיהו, זאת לאחר שריצה חמש שנים מתוך שבע שנות מאסר שנגזרו עליו בגין אונס ועבירות מין נוספות. השחרור מגיע לאחר שהמדינה החליטה שלא לערער על החלטת ועדת השחרורים של השב"ס (עילה פרסמה פרסמה לראשונה כתבת ynet טובה צימוקי) ולקבל את בקשתו של קצב לשחרור מוקדם. 

קצב יצא לא מזמן בפעם האחרונה מהאגף שבו הוא כלוא והחל את תהליך השחרור, זאת לאחר שהודיעו לו על שחרורו המיידי. רעייתו של קצב גילה ואחיו ליאור הגיעו לקבל את פניו. "זה יום מרגש מאוד", אמרה רעיית הנשיא לשעבר. גם נפגעות העבירה קיבלו עדכון על ההחלטה באמצעות קצינה של שירות בתי הסוהר/

© gettyimages

עו"ד שני אילוז, פרקליטתו של קצב, אמרה בפתח בית הסוהר: "אני מברכת על החלטת הפרקליטות לא לערער. קצב יוצא מכאן וישוב לביתו. זו התרגשות מאוד גדולה, הם מחכים ומצפים לו. אנחנו שמחיים שיש עכשיו ודאות ואני מניחה שתהיה קבלת פנים מאוד שמחה. סברתי מלכתחילה שהיה מקום כבר בבקשה הראשונה לשחרר אותו. אני שמחה על התהליך שעברנו עם ועדת השחרורים, זה רק מראה על הכנות והאותנטיות של הדברים". 

בפרקליטות הבהירו כי "מובן שאין בהחלטה זו כדי להקל ולו במעט מחומרת מעשי האסיר, שבגינם דרשה הפרקליטות עונש מאסר משמעותי ביותר, שאכן הוטל עליו. טיפול הפרקליטות והמערכת המשפטית בעניינו של הנשיא לשעבר קצב הוכיח כי במדינת ישראל חל העיקרון של שוויון הכול בפני החוק במלוא עוצמתו. בהקשר זה, דין אחד לאדם הפשוט ביותר ולנשיא המדינה".

ועדת השחרורים התייחסה לנפגעות העבירה, ואנשיה פסקו כי הנושא "קיבל ביטוי ונלקח בחשבון, הן במהלך המשפט, הן בגזר הדין והן בהחלטות ועדת השחרורים בדיוניה הקודמים. בית המשפט אמר את דברו והאסיר קיבל ומרצה את עונשו. אין בעובדה שישוחרר או לא ישוחרר כדי להגיד דבר על שאט הנפש שהוועדה חשה מעצם המעשים ועל החומרה הרבה בה היא רואה אותם. 

"יחד עם זאת, התרשמו חברי הוועדה שהאסיר עבר כברת דרך משמעותית מאז הוועדה הראשונה, הרים את הכפפה, נטל את היד שהושטה לו על ידי גורמי הטיפול בכלא והשכיל לעשות בה שימוש. האסיר מבין היום את משמעות מעשיו ואת חלקו בהם, מבין את תחושת הפגיעה של הנשים ומצר על הצער שגרם להן". 

© gettyimages

לטענה כי על האסיר להביע חרטה כתנאי לשחרורו, ביקשה הוועדה לציין כי בחוק שחרור על תנאי ממאסר לא נקבעה החרטה כאחד התנאים שבהם הוועדה צריכה להתחשב כתנאי לשחרורו של אסיר שחרור מוקדם, ולכך ישנם תימוכין בפסקי דינו של בית המשפט העליון.

ואולם ההחלטה לשחררו עוררה ביקורת בקרב ארגוני הנשים ונפגעות העבירה. "ועדת השחרורים קיבלה החלטה אומללה המבהירה לנשות ישראל כי אנו בסדום - ואין גבול לביזיון". כך הגיבה אודליה כרמון, שעבדה תחת קצב עת כיהן כשר התחבורה, והעידה כי הטריד אותה מינית. גם שדולת הנשים מתחה ביקורת חריפה על החלטת ועדת השחרורים: "לא ייתכן שאדם שפגע בנשים רבות לאורך שנים, תוך ניצול סמכותו ומעמדו, ושלא הביע מעולם חרטה על מעשיו, יקבל פרס על מעשיו החמורים בדמות שחרור מוקדם. שחרורו של קצב מעביר מסר קשה לנפגעות עבירות מין באשר הן. אנחנו קוראות לפרקליטות לעמוד לצד הקורבנות של קצב ולערער באופן מיידי על ההחלטה השערורייתית של ועדת השחרורים".

בהכנת הידיעה השתתפו: איתי בלומנטל, טובה צימוקי, רענן בן צור, גלעד מורג, רעות רימרמן ומתן צורי

 

 

 

 

תגיות
תגובות