יוזמה: ללמוד דרך היוטיוב והשלמות בכיתה. בן עמי קוראת ללימודים דרך המחשב. עיבוד תמונה: פייסבוק ויוטיוב

יוזמה: ללמוד דרך היוטיוב והשלמות בכיתה

לילי בן עמי היא מי שעמדה מאחורי מחאות ומאבקים רבים למען המורים בישראל. רגע לפני הבחירות למפלגת העבודה, היא מספרת על יוזמתה להפוך את שיטת הלימוד בישראל כדי שתתתבסס על האינטרנט והיוטיוב

לילי בן עמי היא מנחת מורות ומרצה שכותבת תוכניות לימודים והייתה אחראית על לא מעט מחאות חברתיות.

היא מבקרת את מערכת החינוך בישראל על כך שאינה מצמצמת פערים עם העידן הטכנולוגי ולא מטפחת את החשיבה היצרתית, וגם, מתמודדת למפלגת העבודה. פגשנו את שרת החינוך הבאה (?) לראיון אחד על אחד.

"אני מרגישה נפלא. בייחוד כשאני שומעת שהריאיון מגיע מאתר שמיועד לצעירים", בן עמי פותחת את הראיון עימי במשפט הזה, שבהחלט מדגיש עד כמה חשוב לה החיבור לאותם התלמידים שבימים אלו לוקחים חלק בתוכניות הלימודים, שלדבריה אינן תואמות למצב הקיים.

מה הוא חינוך בשבילך?

"ערכים והשכלה. חינוך זה כמו האבן שאתה זורק לבריכה – ויש אדוות (גלים) שמתרחבות יותר ויותר: בסיס עם מעגלי השפעה מתרחבים", היא מסבירה: "חינוך לא מתחיל ונגמר בציונים של בית הספר, אלא בחינוך לערכים שהם התשתית לחברה והמציאות היומיומית. למשל היחס בין אדם לרעהו, זה מה שמניע את השוטרים להתייחס לאזרח בצורה נאותה".

לילי.
בן עמי. נראה אותה על כס שרת החינוך החל מינואר הקרוב?
צילום: פייסבוק.

"זה מה שגורם ליחס הפקידים בביטוח לאומי, ומנגד - היחס של המעסיקים שלהם כלפיהם מבחינת תנאי העסקה הוגנים או לא; ועוד. כולנו תוצר של מערכת החינוך. חינוך עבורי הוא חינוך  לערכים של דרך ארץ, ציונות, יהדות, דמוקרטיה, שוויון, השכלה, יושר, רעות ועוד. כך למשל יש קשר בין ההזנחה הקשה של מערכת החינוך לבין השחיתות שפושה בשלטון. הרי גם המנהיגים שלנו הם יוצאי המערכת הזו. יש קשר ליחס המחריד לניצולי השואה, העסקה פוגענית ועוד הרבה תחומים נוספים", היא מוסיפה.

אז איך אפשר לשנות את זה?

"בראש ובראשונה יש להשקיע בכוח האדם שנמצא במערכת ולנתב את המשאבים כדי שיגיעו אל בתי הספר עצמם, למורים ולתלמידים. למגר את ההפרטה ואת תופעת מורי הקבלן. ולגרום למקצוע להיות מבוקש כך שנתוני הקבלה יהיו בתקרה. יש להקטין את גודל הכיתות, לבנות פינות עבודה מסודרות לכל מורה ולשאוף לתנאי העסקה מעולים", היא עונה.

אם היינו נותנים לך להיות שרת החינוך, מה הדברים שהיית משנה?

"הייתי עורכת שורה ארוכה של שינויים: הייתי נותנת פתח רחב לבתי ספר המכניסים שיטות לימוד מתקדמות וחדשניות - ללא מבחנים, ללא כפיית נוכחות,  אלא למידה מרצון ומסקרנות, לשם חדוות הלמידה. להחליף את השיטה שבה 'מאכילים' את התלמידים את החומר הלימודי בכפית כדי שהם רק 'יקיאו' אותו במבחן", היא עונה.

בן עמי.
בן עמי. מובילה כבר שש שנים מאבקים למען חיזוק מערכת החינוך הציבורית.
צילום: פייסבוק.

"צריכים שיטה שבה המוקד יהיה איתור ומיון המידע בעצמנו בצורה שתהלום את עידן האינטרנט והטכנולוגיה. כמו כן, להפוך את הלמידה עצמה לטכנולוגית וליעילה יותר: להאזין ולצפות בהרצאות מהבית באמצעות האינטרנט (יוטיוב – א.ס.) ואת שיעורי הבית לעשות בכיתה עם המורה. במקביל – להשתמש בשיטת 'הלמידה הדיאלוגית' שבה גם התלמידים הם מקור ידע בפני עצמם. בכיתה לומדים ליצור ולשתף מידע יחד ולחוד ולתרום לקהילה, דוגמת פרוייקט ויקיפדיה", היא מוסיפה.

מה המסר שלך לגולשיו הצעירים של האתר?

"היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם. אל תקבלו את התשובה 'ככה זה'. כי אתם יכולים לשנות את המציאות סביבכם. היו מעורבים חברתית, בתנועות הנוער ובמועצת התלמידים. התנדבו ותירמו לסביבה ולקהילה. במוקדם או במאוחר - זה יחזור אליכם ותקבלו זאת בחזרה, כמו בומרנג", היא מסכמת.

תגובות