אמצעי עזרה ראשונה חדשניים ללוחמים. אמצעי עזרה ראשונה חדשים. צילום: אט"ל

אמצעי עזרה ראשונה חדשניים ללוחמים

לראשונה יכנסו לשימוש מבצעי חוסם עורקים ותחבושת אישית מיוחדים, כחלק מלקחי המבצע "עופרת יצוקה". גורם רפואה בכיר בפיקוד הדרום: "הרפואה בפיקוד הייתה ערוכה מראש למבצע"

חלק מהמבצע "עמוד ענן", מציידים בפיקוד הדרום את הכוחות הלוחמים באמצעי עזרה ראשונה חדשניים. חוסם עורקים מתקדם ותחבושת אישית מיוחדת מופצים בקרב יחידות החוד, וזו תהיה הפעם הראשונה שישתמשו באמצעים אלה באופן מבצעי.

כמו כן, גורמי רפואה בכירים ממפקדת קצין הרפואה הראשי הגיעו לגזרה לתגבור היחידות הרפואיות בדרום.

סיקור מיוחד - "מבצע עמוד ענן":
• תוקפים בעזה; ירי לעבר הדרום נמשך
• צפו: הרמטכ"ל מבקר את החיילים בדרום
• הודעות משרד החינוך. חשוב להתעדכן

חוסם העורקים החדש תוצרת ישראל נקרא "CAT" ומהווה פריצת דרך בתחום. "זה אינו גומי בלבד, אלא חוסם עורקים בו משולב פלסטיק קשיח, הנותן אטימה מלאה ובעל אפקטיביות גבוהה יותר", הסביר גורם רפואה בכיר בפיקוד הדרום, "בסופו של דבר, מה שמציל את חיי הלוחמים זה הנשק, הדסקית וחוסם העורקים".

בנוסף לחוסם העורקים, נכנסו לכלל היחידות הלוחמות, שביניהן גם שריון והנדסה, תחבושת הומואוסטטית המעודדת קרישה. זוהי תחבושת אמריקאית בה היה שימוש רב באפגניסטן. ייחודה בכך שהיא אינה נדבקת לפצע, וכאשר היא מוסרת, החלמת הפציעה אינה נפגעת. כעת, אלפי יחידות מסופקות לכוחות.

סגלי הרפואה הבכירים צוידו גם בתרופת ה"אקסה קפריון", שתפקידה היא הפחתת דימומים פנימיים ותמותה בקרב פצועי טראומה בשטח בצורה משמעותית.

לקראת המבצע, ענף רפואה מבצעית ביצע הדרכות לצוותי הרפואה של חטיבות החי"ר, בהן הועברו הנחיות ורענון לטיפול בפצועי טראומה. במקביל, בבסיס ההדרכה לרפואה צבאית נרתמו למשימת ההדרכה, ושלחו מדריכים לאמן את הלוחמים במתן עזרה ראשונה בפיקודו של ראש מדור טראומה בבית הספר לרפואה צבאית, רס"ן אבירם וייס.

הוחלט כי כל לוחם מקבל את אמצעי העזרה הראשונה החדשניים הללו. לדברי אותו הגורם, הרפואה בפיקוד הייתה ערוכה מראש למבצע, והציוד היה בנמצא על רקע הלקחים שהופקו מהמבצע "עופרת יצוקה" והתרגילים המטכ"ליים רחבי ההיקף.

בהכנת הכתבה השתתפו נעם ויטמן, הדס דובדבני ויעל ליבנת.

תגובות