מתחת לדיזינגוף סנטר: עיר תת קרקעית. מסדרונות מתחת לאדמה. צילום: אלון אלבכרי

מתחת לדיזינגוף סנטר: עיר תת קרקעית

מנהלי אתר פרוגי הוזמנו לסיור מיוחד בדיזינגוף סנטר, אבל לא בקומות שאתם מכירים, אלא בעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה. הייעוד: בית חולים שדה, אכלוס הציבור בשעת חירום ומתחמי ענק לשימוש הצבא

בשקט בשקט, מתחת לאף של כולנו, מסתתרת לה העיר התת קרקעית תל אביב, או בשמה המקביל לתאומה הניו יורקית - הסאב ואיי של ישראל.

אלא שרבים מתושבי ישראל ותל אביב בפרט, אינם מודעים כלל למימדיה העצומים של העיר התת קרקעית, שאחת ממנהרות הגישה אליה נמצאת מתחת למרכז הקניות של פלאטו שרון, הדיזינגוף סנטר.

לא תאמינו מה מסתתר מתחת למאות החניות ובתי הקפה של המתחם. ייתכן שהעיר החשאית, שימשה אפילו לתסריטים של כמה מהסרטים הבדיוניים שיצא לנו לצפות בהם לאחרונה.

מאחורי דלתות סתרים בדיזינגוף, אנחנו נגלים למדרגות המובילות למנהרות התת קרקעיות. ולא, אנחנו לא חיים בסרט אלא ביקרנו שם בעצמיו. מתחת למתחם הקניות: עשרות מנהרות, מחסני חירום, ואפילו מי תהום שבתוכם מים צלולים ונקיים לשתיה המיועדים לשעות חירום.

"איני יודע לשם מה בידיוק נחפרו המנהרות וזה לא ידע שקיים אצלי", כך אמר לנו מנכ"ל הדיזינגוף, רונן סלטון, במהלך הסיור במקום. איתי בללי המנהל התפעולי שהוביל את הסיור סיפר: "ביום אחד הלכתי באחת המנהרות והגעתי לים". אף אחד לא ידע באמת להסביר לנו לשם מה נועדו המנהרות אבל אנו מסיקים שהם מיועדות לצורכי הגנה על העורף בשעות חירום.

כניסה למנהרה תת קרקעית במקום.
כל מי התהום של גוש דן.
צילום: אלון אלבכרי.

בנוסף למנהרות המסתוריות נודע לנו כי החניון של המתחם משמש גם בתור מקלט ענקי לשעת חירום, שיוכל לאכלס את תושבי גוש דן. במקום קיימות דלתות סתרים מאחוריהן נמצאים מחסנים עם מיטות מתקפלות שיסייעו לאכלוס האזרחים והקמת בית חולים שדה.

בין נבכי המרתפים בדיזינגוף סנטר מסתתרים גם חדרי מלחמה, ממש כמו בסרטים. פנימה לא יכולנו להכנס, אבל אנחנו מתארים לעצמנו שהמנהרות לא רק מובילות לים, אלא גם למקומות נוספים בתל אביב, חשובים לא פחות. שאת שמם לא נציין.

תגובות