בג"ץ קבע: זוגות בני אותו המין יוכלו תוך חצי שנה להביא ילד בפונדקאות בארץ. adobestock

בג"ץ קבע: זוגות בני אותו המין יוכלו תוך חצי שנה להביא ילד בפונדקאות בארץ

בששת החודשים הקרובים יגובשו הנחיות מקצועיות מתאימות למימוש הפסיקה הדרמטית. שופטי העליון קבעו פה אחד: "לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הפונדקאות הקיים". בני הזוג שעתרו כבר ב-2010: "ניצחנו! כמה מתבקש, כמה טבעי"

זוגות בני אותו המין יוכלו להביא ילד בפונדקאות בישראל תוך שישה חודשים. כך פסק היום (ראשון) בג"ץ פה אחד. לפי הקביעה תוך חצי שנה יבוטלו ההגדרות הקבועות בחוק, המדירות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין מגישה להסדר הפונדקאות. בחצי השנה הקרובה יגובשו הנחיות מקצועיות מתאימות למימוש הפסיקה.

לדברי חמשת שופטי העליון בדנו בעתירה, "לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מההסדר הקיים".

בשבוע שעבר מסרה המדינה לבג"ץ תגובה משלימה במסגרת הדיונים בעתירה בעניין חוק הפונדקאות. לתגובה צורפה עמדתו של שר הבריאות, ניצן הורוביץ, ולפיה בעת הנוכחית אין היתכנות פוליטית לקידום חקיקה שתאפשר פונדקאות ללהט"בים. "הסיכוי לתקן את החוק בכנסת הנוכחית אפסי", כתב הורוביץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. הורוביץ הוסיף כי "עמדתנו היא שבית המשפט ייתן פסק דין בנושא".

השופטים פסקו היום כי לנוכח תגובתו של הורוביץ הוחלט פה אחד על "ביטול ההגדרות אשר מדירות באופן גורף מהסדר הפונדקאות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין - קרי, הגדרת 'הורים מיועדים', 'הורים מיועדים שהם בני זוג' ו'אם מיועדת יחידה' - תוך פירוש יתר הוראות ההסדר בהתאם לאמות המידה שהותוו בפסק הדין החלקי ולחזקה לפיה כל דבר חקיקה מבקש לקדם זכויות אדם ולא לפגוע בהן".

© adobestock


הורוביץ יקיים מסיבת עיתונאים לאור החלטת בג"ץ יחד עם מגישי העתירה איתי פנקס ויואב ארד. במסיבת העיתונאים יכריז הורוביץ על הצעדים הבאים לקידום מתווה פונדקאות לזוגות חד מיניים ולגברים יחידנים.

איתי ויואב, שעתרו בעתירה המקורית כבר בשנת 2010 נגד האפליה בפונדקאות, לצד עמותת "אבות גאים" בראשית עוז פרבין וסוכנות "תמוז", הגיבו להחלטת בג"ץ: "ניצחנו! ועכשיו זה סופי. הפסיקה חשובה, והיא אומרת את הדבר שאזרחי ישראל הבינו כבר מזמן - משפחה להט"בית, כמו גם משפחה חד הורית של אם או אב ועוד מודלים - כולן משפחות".

האגודה למען להט"ב הגיבה לפסק הדין הדרמטי: "הכרעת בג"ץ היא נקודת ציון היסטורית במאבק שלנו לשוויון. שופטי בג"ץ השכילו לקבל את ההחלטה האנושית והצודקת שבכנסת התקשו להעביר במשך עשור בגלל וטו פוליטי של מפלגות קיצוניות. ההישג האדיר הזה נותן לנו כוח להמשיך להיאבק עד להשגת שוויון זכויות מלא לכל חברות וחברי הקהילה הגאה בכל תחומי החיים".

© צילום: Fotolia

כבר בפברואר 2020 קבע בג"ץ כי יש לאפשר פונדקאות לזוגות בני אותו המין, אך אז הוא הקציב לכנסת שנה לתקן את החוק. השופטים קבעו אז כי אם הכנסת לא תעשה כן, יינתן פסק דין סופי ואופרטיבי לעתירה שיפתח את הסדר הפונדקאות לזוגות חד מיניים וליחידים, ואמנם הזמן חלף ומאז לא תוקן החוק.

עד כה החוק בישראל לא מאפשר לזוגות הומואים להביא לעולם ילד באמצעות אם פונדקאית, ורבים מהם בוחרים להביא ילד בהליך פונדקאות יקר ומורכב בחו"ל. בפסיקתו מ-2020 קבע בית המשפט כי החוק הנוכחי, המונע מגברים להביא ילד בהסדר פונדקאות, פוגע פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה - ולכן אינו חוקתי.
העתירה הוגשה ב-2015 וכללה במקור קבוצה של זוגות חד-מיניים ושל נשים יחידניות שלא יכולות להיכנס להיריון או להשתמש בביציות שלהן לשם הבאת ילדים לעולם. ב-2017 דחה בג"ץ את עתירת הנשים היחידניות וקבע כי קיומה של זיקה גנטית בין היילוד לבין לפחות אחד מההורים המיועדים הוא תנאי הכרחי להסדר פונדקאות לפי החוק באותה תקופה.
בפסק דין זה הושהה הדיון בעתירה כדי לאפשר לכנסת להשלים את הרחבת חוק הפונדקאות.

ביולי 2018 התקבל בכנסת חוק הסכמים לנשיאת עוברים, שהרחיב את מעגל הזכאים להסדר פונדקאות גם לנשים יחידות שבגלל בעיה רפואית לא מסוגלות להיכנס להיריון, או שהיריון עלול לסכן משמעותית את בריאותן. הגדרת "ההורים המיועדים" אז לא הורחבה באופן שמאפשר לבני זוג מאותו המין ולגברים יחידים לבחור בהליך הפונדקאות בארץ. אישור החוק עורר מחאה נרחבת של קהילת

תגובות