משרת ראש הממשלה: רק לגברים?. ביבי יבחר בפעם השלישית? צילום: פייסבוק

משרת ראש הממשלה: רק לגברים?

שניים עשר ראשי ממשלה ישבו על הכיסא הנחשק וניהלו את המדינה ברגעי המשבר והנחת (אם היו). אך ההיסטוריה מגלה שהתפקיד הנחשק אויש על ידי 11 גברים אל מול אישה אחת בלבד

מתי תהיה כאן ראשת ממשלה, (ראש ממשלה אישה, על פי האקדמיה ללשון עברית)? ההיסטוריה מלמדת שכס ראש הממשלה בכנסת ישראל, מיועד אך ורק לגברים, פרט לקדנציה של גולדה מאיר, ראשת הממשלה היחידה שהייתה כאן בהיסטוריה. 

ראש הממשלה הראשון היה דוד בן גוריון, בשנת 1948, כשהכריז על הקמת מדינת ישראל היה בן 62 ושירת את אזרחי המדינה בתור ראש הממשלה במשך שש שנים, עד שהחליט להתפטר. 

מחליפו בתפקיד היה משה שרת שבחלוף שנה כראש ממשלה הוא החליט להתפטר. בן גוריון תפס את מקומו, הפעם לתקופה ארוכה של שמונה שנים על כיסא ראש הממשלה. במהלך תקופה זו נתפס אדולף אייכמן והוצא להורג. 

בשנת 1963 החליף את בן גוריון, שהתפטר בפעם השנייה מתפקידו, לוי אשכול. בחלוף שש שנים נפטר אשכול והחליפו בתפקיד באופן זמני יגאל אלון. ב-17 במרץ 1963 נרשמה בדפי ההיסטוריה ההכרזה על ראשת ממשלה ראשונה, גולדה מאיר שמה היה ודווקא בכהונתה, נאלצה להתמודד עם שתי מלחמות: מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים, שבעקבותיה זכתה לביקורות רבות נוקבות וקשות. 

גם מאיר, בהמשך לבן גוריון החליטה להתפטר ולסיים את תפקידה ובשנת 1973 נכנס לתפקיד ראש הממשלה יצחק רבין, שבשנת 1992 נבחר לתפקיד שוב, רק שהפעם הקריירה בתור ראש הממשלה נקטעה כשהמתנקש יגאל עמיר, סטודנט מבר אילן רצח אותו מטווח אפס בתום עצרת לשלום בכיכר מלכי ישראל שלימים תיקרא כיכר רבין בתל אביב.

בין שנות השבעים עד שנות התשעים נשאו את תפקיד ראש הממשלה מנחם בגין, יצחק שמיר ושמעון פרס שהיום משמש בתור נשיא המדינה. אחרי רצח רבין מונה פרס לראש הממשלה לתקופה של שנה, לאחריו מונה בנימין נתניהו שמילא את התפקיד במשך שלוש שנים. 

בין השנים 1999 עד 2001 מילא את התפקיד הנחשק אהוד ברק ובשנת 2001 נבחר אריאל שרון שנשא את התפקיד במשך חמש שנים עד חודש ינואר 2006, אז לקה באירוע מוחי. את מקומו מילא אהוד אולמרט שנבחר לאחר מכן לראש ממשלה לכהונה בת שלוש שנים.

בשנת 2009 כאמור, נבחר נתניהו לתפקיד והיום (ג') יוכרע אם נתניהו ימלא את התפקיד הנחשב בפעם השלישית ויהיה ראש הממשלה הראשון שיכהן בישראל במשך שלוש כהונות. 

תגובות