בני נוער מעורבים יותר בתאונות דרכים. תאונות קטלניות. צילום המחשה בישראל: פייסבוק

בני נוער מעורבים יותר בתאונות דרכים

מחקר חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מגלה כי נערים בין הגילאים 17-21, מעורבים ביותר תאונות דרכים. במחקר התגלה כי מי שנולדו באמריקה ועלו לישראל מעורבים פחות בתאונות

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה הבוקר (א') את ממצאי המחקר החדש שערכה למטרת ניתוח, הסבר וחיזוי מידת המעורבות הגבוהה של נהגים חדשים וצעירים.

נהגים צעירים נהרגים בתאונות דרכים בשיעור כפול משיעור הנהגים באוכלוסיה כולה. המעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים נובעת ממספר גורמים מרכזיים, כאשר הבולט מביניהם הוא חוסר הבגרות וחוסר הניסיון שלהם בנהיגה.

במסגרת המחקר, שנערך עבור הרשות על ידי הפרופסורים בעז לרנר ויואכים מאיר מאוניברסיטת בן גוריון, נעשה שימוש בבסיס נתונים נרחב הכולל נתונים דמוגרפים על הנהגים הצעירים והוריהם כמו גם נתונים על תאונות ועל עבירות של כל הנהגים הצעירים שהוציאו רישיון דרגה 02 בין השנים 2002-2008.

ממצאי המחקר הצביעו על מספר גורמים המסבירים את מידת המעורבות הגבוהה של הנהגים הצעירים בתאונות דרכים. בין היתר הממצאים הצביעו על כך שגברים מעורבים ביותר תאונות דרכים מאשר נשים. בנוסף, ככל שגיל הוצאת רישיון הנהיגה יורד, כך קיימת מעורבות גבוהה יותר בתאונות הדרכים.

נהגים להם חולקה ערכת אור ירוק מעורבים פחות בתאונות מאשר נהגים להם לא חולקה הערכה. ככל שהערכה מחולקת מוקדם יותר כך היא יעילה יותר בהורדת מעורבות בתאונות. מבחינת עבירות: ככל שביצע הנהג הצעיר יותר עבירות חמורות וככל שביצע יותר עבירות מכל סוג שהוא, כך עולה מעורבותו בתאונות.

מבחינת עיר המגורים: בעיר גדולה המאוכלסת על ידי יהודים, בדגש על מטרופולין תל-אביב, ובישובים מכל סוג של לא יהודים, ישנה מעורבות גדולה יותר בתאונות דרכים. מחוז הצפון בעייתי במיוחד מבחינת מעורבותו בתאונות דרכים.

בנוסף, המחקר גילה כי ככל שההורים משכילים יותר, כך מעורבות הנהג הצעיר בתאונות פוחתת. נהג שהורה שלו מורשה לנהוג, מעורב פחות מאשר נהג שהורה שלו אינו מורשה לנהוג. נתון מעניין הוא ארץ הלידה של הנהג הצעיר, כשנהגים צעירים שנולדו באפריקה, אוקיאניה או אמריקה מעורבים פחות מאשר נהגים צעירים שנולדו בישראל, אסיה או אירופה.

תגובות