"בגיל 14 החלטתי לחזור בתשובה". דור בבית הכנסת. צילום פרטי

"בגיל 14 החלטתי לחזור בתשובה"

דור רצון היה ילד חילוני שגדל לצד הטלוויזיה והמחשב עד שהחליט לחזור בתשובה: "יש המון קונפליקטים שאתה מתמודד איתם בתור נער שחי אורח חיים דתי בבית חילוני". על הקבלה של ההורים הוא מספר: "הם היו בטוחים שאחזור בשאלה"

זה היה בגיל 14, דור רצון תלמיד תיכון מראשון לציון החליט יום אחד שהוא חוזר בתשובה, זה קרה אחרי שאחיו הגדול החל להתקרב לדת ומאז הוא הפך להיות חלק מהזרם של רבי נחמן מחסידות ברסלב ומצליח לשמור על אורח חיים דתי למרות שבביתו המשפחה חילונית לגמרי. 

דור התחיל להתעניין בנושא הדת כשאחיו הגדול ממנו בשבע שנים התחיל ללכת לבית הכנסת. בכל שבוע הגיעו לביתו של דור חבריו של אחיו הבוגר והם היו נראים מאוד שמחים ומבסוטים - דבר שלכד את עיניו של דור.

"קצת אחרי בר המצווה שלי הלכתי לבית הכנסת ולא נהנתי בכלל וחזרתי הביתה לחיים החילוניים", נזכר דור שלקראת גיל 14, כשראה כמה שחבריו של אחיו מרוצים ושמחים, החליט לשוב לבית הכנסת והפעם, מצא שם חבר'ה צעירים בני גילו שמשכו אותו להתחיל לשמור את השבת. 

החבר'ה שפגש בבית הכנסת לכדו את תשומת ליבו.
החבר'ה הצעירים שפגש בבית הכנסת גרמו לו להתחזק.
דור. צילום פרטי

אז איך מתמודדים עם החזרה בתשובה בגיל כל כך צעיר? דור מספר שהחזרה בתשובה בגיל הנעורים היא לא דבר של מה בכך: "בתור התחלה אתה נמצא בהמון הקונפליקטים עם עצמך. תמיד הייתי בסביבה חילונית וזה קצת סותר, מסתכלים עלייך פתאום מוזר בגלל שאתה הולך עם כיפה לבית הספר".

"אתה נאלץ לעשות הרבה וויתורים בשביל הדת. אי אפשר לצאת בימי שישי עם חברים, ביום כיפור אי אפשר ללכת עם חברים כי הולכים לבית כנסת - זה קשה, צריכים לעשות המון וויתורים ולהיות ממוקדי מטרה ולחשוב מה באמת חשוב".

"ההורים חשבו בהתחלה שאני אחזור להיות חילוני"

אלא שלא רק לדור השינוי הקיצוני באורח החיים גרם לדילמות, גם להוריו לא היה פשוט: "ההורים לא היו כל כך שמחים בהתחלה. הם חשבו שאני ישתנה אבל לאט לאט הם ראו שההתנהגות שלי משתפרת ואת הערכים שקיבלתי והם התחילו להשלים עם העובדה הזו".

לפני החזרה בתשובה דור מספר שהיה נוהג להתחצף להורים והדת גרמה לו להשתפר בהתנהגותו באופן חד כיווני לטובה. דור נזכר באחד מבין הקונפליקטים עימם התמודד: "בחג סוכות שעבר חגגנו והרי בסוכות אסור להדליק אש והם הדליקו מנגל ואמרתי שאני לא אוכל את הבשר והם אמרו שאני מגזים אבל בסך הכל אנחנו מסתדרים".

אחיו הבכור של דור, הביע את התנגדותו לחזרתו בתשובה: "אחי הגדול שחזר בתשובה היה מאוד שמח שהחלטתי לבחור בדרך הזו והוא משך אותי לכיוון שלו. לעומת זאת אחי הבכור שהוא חילוני התנגד ולא הבין אותי למה עשיתי את זה, לטענתו אני צעיר ואני צריך להנות מהחיים. לפיו לתשובה יש מספיק זמן גם אחרי גיל הנעורים".

"בהתחלה ההורים ואחי חשבו שאני אחזור לחיים החילוניים".
דור לומד בבית הכנסת. צילום פרטי

אתה חובש כיפה? הולך עם ציצית? הסתרת את זה בהתחלה?

אני חובש כיפה וציצית מהיום שחזרתי בתשובה. אני יכול לומר שבהתחלה מאוד הסתרתי - בכיתה ח' כשרק חזרתי בתשובה הייתי הולך עם הכיפה והציצית ברחוב אבל כשהייתי נכנס לבית הספר הייתי מוריד את הכיפה. בבית הספר צחקו עלי בהתחלה, הם לא הבינו מה אני עושה - אפילו שאלו אותי אם מישהו במשפחה נפטר ובגלל זה אני עם כיפה".

מי השפיע עלייך לחזור בתשובה הכי הרבה? 

"הרב שלי - הרב שלום ארוש. שהתחלתי לחזור בתשובה כולם אמרו לי שאני לא יכול לחזור בתשובה אם אני לומר בבית ספר שיש בו בנות או שאני לא לומד בישיבה וזה מאוד הפריע לתהליך התשובה שלי. הרב שלי הסביר לי שהעובודת לא משנות אלא מה שיש לי בלב והאמונה שלי, הוא נתן לי לראות שזה לא נכון ושאפשר לשלב גם דת וגם חיים רגילים בלי לשנות מסגרות".

איך מתאקלמים בחברה הדתית?

"אני מפתח קשרים עם צעירים דתיים שחוזרים בתשובה. למרות הפער בגילאים בינינו אני חושב שיש לנו משהו משותף שמאחד אותנו וזו התורה. אנחנו נפגשים ומדברים על התורה, כל אחד משתף איך הוא מתמודד עם החזרה בתשובה אנחנו מתייעצים אחד עם השני. אני בעל מפתח לבית הכנסת בשכונה שלנו ובערבים אני והחברים שלי הולכים לבית הכנסת ולומדים תורה יחד, כל אחד מקריא קטע שהוא מאוד אוהב ואנחנו דנים בו".

איך החברים הקרובים הגיבו על החזרה בתשובה?

"בהתחלה הם חשבו שזה משהו שיחלוף עם הזמן כמו ההורים שלי, הם האמינו שאצליח להחזיק חודש חודשיים ואל יותר מזה. אצלנו בשכונה הייתה מן אופנה כזו שהיה גל של צעירים שחזרו בתשובה לזמן קצר. מאז עברו מספר שנים והחברים שלי אמדו מפרגנים ומכבדים אותי שאני מצליח לשמור. זה לא מפריע להם שאני דתי, מפריע להם שבגלל התשובה התרחקנו קצת בגלל ההגבלות".

"מה שמפריע לחברים שלי זה שבעיקר התרחקנו בגלל כל הנושא של הדת".
צילום פרטי

החגים והאירועים בבית השתנו מאז שחזרת בתשובה?

"אפשר להגיד שכן. אחי עד שאני חזרתי בתשובה היה לבד במערכה והיום אנחנו שניים ויש לנו יותר השפעה בבית. מייחסים לנו יותר חשיבות כך מבחינת הדת, אם זה לשים פלטה חשמלית או שבזמן קידוש לא מדליקים טלוויזה אד שמסיימים את הקידוש- אפשר לומר שנותנים לנו לנהל את האירועים ומכבדים אותנו".

יש לך חשבון פייסבוק? זה מותר?

"היה לי חשבון פייסבוק אבל סגרתי אותי בגלל הדת. על פי הדת אין כל תועלת בחשבון פייסבוק אלא להפך: רכילות, לשון הרע ותמונות לא צנועות. זה לא מועיל וזה סתם גוזל זמן יקר לכן סגרתי את הפייסבוק".

איך אתה שומר את השבת כשאתה נמצא בבית?

"זה קשה מאוד אבל ברגע שהטלוויזיה דולקת אני לא נמצא שם. בשבת אני הולך לבית הכנסת, אחרי ארוחת שישי אני הולך עם חברים שומע דברי תורה, ברכות, שירי שבת ויושב קצת בשכונה. אבא התחיל לשמור שבת לא מזמן וזה מקל, הוא הפך לעוד שותף לדרך".

תגיות
תגובות