"התחלתי למכור סמים רק כדי לחיות". ע', עזב את הסמים. צילום: רועי שרון

"התחלתי למכור סמים רק כדי לחיות"

ע' בן ה-17 ננטש על ידי שני הוריו כשהיה בן חצי שנה בארצות הברית. 17 שנים אחרי הוא מספר על הילדות הקשה שעבר, המשיכה לסמים וההתמודדות עם הגמילה הקשה: "נעלו אותי בחדר במשך יומיים"

כמה חודשים אחרי הלידה, ננטש לפני שבע עשרה שנים ע' על ידי הוריו שנכנסו לכלא בגין עבירת כספים חמורה, בשעה שהשלושה התגוררו בארצות הברית. ע' נולד להורים נרקומנים, ולמעשה נולד "בקריז" (מכור לסמים).

סבו וסבתו של ע' המריאו מישראל לארצות הברית חודש לאחר לידתו ולקחו אותו תחת חסותם. הם גידלו אותו אך לא הצליחו להשתלט עליו ולהעמיד לו גבולות ומשמעת.

אט אט ע' החל להדרדר לסמים עד שמצא את עצמו סוחר "טריפים" במסיבות טבע. הסיפור של ע' הוא סיפור יוצא דופן וקורע לב, היו לו את כל הסיבות לחיות את חייו בצל הסמים ולסיימם כנרקומן אך הוא לא וויתר ומשפל וסמים הצליח להשתקם והיום הוא חי בבית השנטי תחת חיסיון, כשבחוץ יש עדיין סוחרי סמים שמחפשים אותו.

איך הגעת אל בית השנטי?

"מאז שאני תינוק גדלתי אצל סבא וסבתא והם היו ההורים החוקיים שלי. עד לפני שלושה חודשים חייתי אצלם עד שעברתי לבית השנטי. למעשה הגעתי אל בית השנטי בצו בית משפט, היה לי צו הרחקה מהעיר כי העניינים בבית ובכללי היו מאוד מסובכים, בשתי מילים- "הכל התפוצץ", אומר ע' עם כאב בעינייו.

"שרותי הרווחה התערבו והחליטו להעמיד אותי למשפט. תחילה השופטת שלחה אותי למוסד סגור, 'בראשית' שבבאר שבע. שם היה לי מקרה אלימות חמור עם סכין ובמזל תפסו אותנו ולא היו דקירות. אחר כך עמדתי שוב למשפט והשופטת החליטה לתת לי צ'אנס אחרון".

"אני זוכר שהיא אמרה - 'זה הצ'אנס האחרון שלך, אם לא תקח אותו לא תהיה לי ברירה אלא לשלוח אותך למוסד לעבריינים צעירים'. לקחתי את ההזדמנות הזו ושוב בצו בית משפט- הגעתי לבית השנטי. בהתחלה הייתי אנטי אבל אחרי כמה ימים ראיתי שבית השנטי הוא סוג של בית מלון". 

נולד לזוג הורים נרקומנים

"נולדתי בארצות הברית להורים נרקומנים. אימא ואבא צרכו סמים ולכן נולדתי גם כן מכור לסמים. בחודשים הראשונים מהלידה הרופאים נתנו לי סמים בהדרגה כדי לגמול אותי. בגיל חצי שנה ההורים שניהם נכנסו לכלא על עבירת זיוף צ'קים".

"אחרי שהם נכנסו לכלא - לא היה לי איפה להיות, העבירו אותי למשפחה אומנת. סבא וסבתא מצד אבא שמעו על המקרה והגיעו לארצות הברית כדי לקחת ולגדל אותי. אחרי משפט ארוך בארצות הברית סבא וסבתא קיבלו אישור להיות ההורים החוקיים שלי ובגיל שנה היה לי יום הולדת ראשון במטוס בדרך לישראל עם סבא וסבתא".

מה קורה היום עם אבא ואימא?

"היום אבא בקשר איתי, הוא גר באשדוד ואנחנו מקפידים לדבר מידי פעם אבל אסור לי לגור איתו בבית. אני גם לא כל כך רוצה כי הוא מאוד עסוק ועובד כל היום - אין לו זמן לתת לי תשומת לב ועדיף לי להיות בבית השנטי. בקשר לאימא שלי אני לא יודע מה איתה, יש כאלו שאומרים שהיא התאבדה, יש כאלו שאומרים שהיא מתה וכאלה שאומרים שהיא השתגעה. אני אפילו לא זוכר איך קוראים לה".

תאר לי יום שגרתי בבית השנטי?

"אנחנו גרים כמה חבר'ה בחדר, קמים בבוקר ומתחילים יום רגיל כמו כל אחד. מעשנים סיגריות, אוכלים ומתחילים תורנויות. בית השנטי פותח את כל האפשרויות בפנינו יש כאלה שהולכים ללמוד, כאלה שהולכים לעבוד וכאלה שנשארים בבית ועוזרים לצוות. כל אחד בוחר לעצמו באיזו דרך ללכת- העיקר שימריא לשחקים. אני אתחיל ללמוד בעוד חודש בבית ספר רגיל בכיתה י"ב".

איך הגעת אל הסמים בגיל בוגר יותר?

"התחלתי לצרוך סמים לפני שנה וחצי. בהתחלה זה היה עם החברים בכל יום שישי היה לנו 'נוהל שישי' ואז הכל התגלגל ולא הצלחתי לעצור את הגלגל ולצאת ממנו. מכיתה י' התחלתי לעשן וכל זה מלחץ חברתי של חברים".

היה מוכר טריפים במסיבות טבע:
היה מוכר טריפים במסיבות טבע: "עשיתי מלא כסף".
ע', צילום: רועי שרון

איך נגמלת מהסמים בפעם השניה בחייך?

"כשהגעתי לבית השנטי נגמלתי לחלוטין. במוסד "בראשית" היה לי עונש בגלל שהתחצפתי למדריך. הייתי בחדר סגור לבד למשך יומים עם מיטה, מזגן וספרים. היה כל כך משעמם שקראתי את הספר הראשון שהגיע לידי ואז הגעתי להמון מסקנות, אף פעם לא היה לי זמן לחשוב על עצמי חוץ מהפעם הזו".

"בבית השנטי אמרתי לעצמי שאני נגמל וכבר ארבעה חודשים שאני לא נוגע בסמים. את כל התהליך עשיתי לבד, עשית חושבים והבנתי שהסמים הם לא טובים. ייחסתי את הסמים לדבר שלילי ופיתחתי שנאה אל הסמים. הרבה מאוד מהחברים שלי רצו להחזיר אותי למעגל הסמים וניסו לגרות אותי - כל מי שניסה ומנסה כבר לא חבר שלי".

אתה מעשן סיגריות?

"כן. התחלתי לעשן סיגריות בגיל 14 בכיתה ח'. התחלתי רק בגלל לחץ חברתי, חברים שלי התחילו לעשן אז התחלתי גם מאז ועד היום. בהתחלה אני וחברים שלי עישנו פילטרים שאספנו מהרחוב ואחרי כמה שבועות התחלנו כבר לקנות קופסאות שלמות".

מה זה אומר לסחור בסמים?

"יש לי חוב של 4,000 ש"ח לאדם מסוכן באשדוד. הייתי מוכר סמים כי הייתי צריך לחיות. זה גיל שכבר ההורים לא משחררים כסף אז התחלתי למכור סמים. קניתי סמים בכמות, 100 שקיות ומכרתי לכל מי שרק רצה - זה דווקא הלך לי טוב בשבוע הייתי מעיף 100 חבילות, ים של כסף הרווחתי".

איך נחשפת למסיבות הטבע?

"לפני שנה התחלתי ללכת לכל מסיבות הטבע. במסיבות טבע יש הכל מהכל. כולם שם נדלקים ומסוממים ברמות מטורפות, כולם אוהבים את כולם. את "הטריפ" הראשון שלי אכלתי במסיבת טבע בגלבוע. מאוד אהבתי את האווירה במסיבות ואת המוזיקה. הייתי הולך כל יום חמישי ושבת".

היכן אתה רואה את עצמך בעתיד?

"אני רוצה לשרת במשמר הגבול ובעיקר להקים משפחה נורמלית. אני רוצה אישה וילדים ושחלילה לא יחסר לי ולמשפחתי כסף - לא בא לי יותר אקשן נמאס לי כבר, אני רוצה חיים שלווים ונינוחים".

לאחר הראיון המרגש, ע' ביקש לאודות לבית השנטי ולצוות המסור "בשנטי במדבר". ע' הוסיף תודה מיוחדת למריומה, מנהלת בית השנטי ואחת ממיסדיו. "אני זוכר את היום שנפגשתי עם מריומה, ראיתי אישה גדולה עם תלתלים זוהרים והיא פשוט עטפה אותי בחום ואהבה וגרמה לי לפרוח. הלוואי שיהיו יותר אנשים בעולם שלנו כמו מריומה".

על בית השנטי 

בית השנטי בתל אביב הוקם בשנת, 1984. מאז ועד היום בית השנטי מעניק קורת גג, מחסה, בית חם לבני נוער במצוקה ומאפשר לבני הנוער לאמץ אורח חיים נורמטיבי. בשנת 2009 נפתחה שלוחה של בית השנטי, "שנטי במדבר". שם מתקיים חוג אופניים בשטח מדברי בשיתוף ילדי בית השנטי בתל אביב ובמדבר. לפני כשנה נפתח המסע, "בשביל השנטי" לכבודו של "שניאור חשין". במסע הראשון השתתפו כ- 870 רוכבים והשנה ישתתפו כ- 1,200 רוכבים. 

תגיות
תגובות