נזהרים בדרכים בחורף. מדריך הזהירות של פרוגי. נזהרים בכבישים. צילום: ירין קקון

נזהרים בדרכים בחורף. מדריך הזהירות של פרוגי

למה חשוב ללבוש בגדים בהירים בחורף ולמה חשוב לבדוק את הכביש פעמיים? מה קורה עם הנהגים ורוכבי האופניים? הכל לחורף הקרוב

מזג האוויר החורפי שפוקד את ישראל אמור להימשך כל השבוע ולהיות סוער אף יותר. הגשמים החריגים בעוצמתם צפויים להמשיך, רוחות עזות ינשבו במרבית האזורים ושלג צפוי לרדת בצפון הארץ ובהרי המרכז.

עוד במדור החדשות של פרוגי:
• ההורים שכחו את האקדח, הילד ירה
• גילה שחברתו הייתה גבר ורצח אותה
• איך המורים משפיעים על השינה שלנו?

לקראת הסערה הצפויה, הנחתה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את פקחי הרשויות המקומיות שפועלים במסגרת סיירות הבטיחות בערים לאתר פגיעות בתשתיות הדרך ולדווח על כך למוקדים על מנת שיטופלו בזמן אמת.

חשוב לזכור כי הרטיבות והרוחות הופכים את הנהיגה ליותר קשה ופחות בטוחה. בחורף תנאי הדרך קשים יותר - הראות מוגבלת בשל הרוחות העזות חפצים עשויים לעוף לכביש, הכבישים חלקים ורטובים ועלולים לצוץ מפגעים בדרך.

בנוסף, מערכות הרכב מתנהגות ומגיבות אחרת וקשה יותר להבחין בהולכי הרגל. לכן, חשוב לנסוע בהתאם לתנאי הדרך ומזג האוויר. במקרים קיצוניים מומלץ להמתין בצד הדרך במקום בטוח עד שוך הסערה ולאחר מכן להמשיך בנסיעה.

כללי בטיחות לנהגים

1. מהירות – בתנאי ראות קשים ובכביש חלק יש להאט ולנהוג במהירות של לפחות 20 קילומטרים לשעה (קמ"ש) פחות. במזג אוויר גשום וסוער מומלץ לנהוג גם 30 או 40 קילומטרים לשעה פחות. לפני פנייה חשוב להאט ולבלום בעדינות.

2. שמירת מרחק – בחורף יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפניכם. חשוב לבלום במתינות כדי שלא להפתיע את הרכב שמאחור ולהימנע מתאונת חזית-אחור.

3. עצירה – בכל הרכבים החדשים מותקנת כיום מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS). ברכבים אלו יש לבלום כרגיל, אך להימנע מבלימת פתע (שימו לב! אין ל"פמפם" את הבלמים / לבלום לסירוגין). נהג של רכב ישן / אספנות שלא מותקנת מערכת שכזו, נדרש לנהוג בצורה זהירה עוד יותר, ובמקרה הצורך לבלום לסירוגין.

4. יש להימנע ככל האפשר מעקיפות – בחורף, כשהכביש חלק והראות מוגבלת, עקיפה עלולה לסכן את העוקף, את הנעקף ואת הבא ממול. לכן במיוחד בחורף חשוב להימנע מעקיפות ככל האפשר.

5. הולכי רגל – בחורף קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. לכן יש לנסוע לאט יותר בשכונות מגורים (ובעיקר ליד בתי ספר וגנים) ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

6. תקינות הרכב – מערכות הבטיחות ברכב, כגון: בלמים, צמיגים, אורות, מגבים והיגוי חייבות להיות תקינות לחלוטין בכל עת ובמיוחד בחורף. כל תקלה או ליקוי הופכים למסוכנים יותר בחורף, ולכן חשוב להיכנס לאחד המוסכים המורשים או למכון רישוי ולוודא שהרכב תקין.

7. הדלקת אורות –  החוק מחייב נהגי רכב פרטי להדליק אורות בחורף (מה-1 בנובמבר עד ה-31 במארס בכל שנה) בדרך לא-עירונית. מומלץ להדליק אורות גם בדרכים עירוניות על מנת לראות ולהיראות טוב יותר.

8. חגורות בטיחות – גם אם בגדי החורף מסורבלים, יש לחגור חגורת בטיחות.

הולכי רגל

1. בחורף, תנאי הראות מקשים על הנהגים והולכי הרגל לראות את הדרך. לכן לפני חציית כביש חשוב לעמוד ולהסתכל לצדדים לכל הכיוונים ולהמתין עד שהכביש מתפנה.

2. כאשר הכבישים והמדרכות רטובים, קיימת סכנת החלקה, לכן יש לחצות את הכביש בהליכה ולעולם לא בריצה.

3. גם כשיורד גשם המתינו לאור ירוק ברמזור להולכי הרגל וודאו שהמכוניות נעצרו. מוטב להירטב מאשר להיפגע על ידי רכב.

4. בחורף חשוב ללבוש בגדים בהירים, כמו צעיף לבן ולהצמיד מחזירי אור לבגד או לחפץ שנושאים.

5. במזג אוויר סוער, עשויות להתרחש תקלות במערכת הרמזורים ותנועת המכוניות תהיה בלתי סדירה ובלתי מבוקרת – לכן לפני שחוצים יש לבדוק את הכביש כפל כפליים או למצוא מקום אחר בו ניתן לחצות את הכביש בבטחה. 

6. כאשר הכביש רטוב, מרחק הבלימה של המכוניות גדול בהרבה מאשר בכביש יבש. לכן, יש להמתין עד שגם כלי הרכב הרחוקים יעברו ורק אז לחצות את הכביש.

7. בחירת מקום מתאים לחצייה: במקומות שבהם אין מעבר חצייה קרוב – חשוב לבחור מקום שממנו אפשר לראות היטב את תנועת כלי הרכב מכל הכיוונים ומקום שבו גם הנהגים יכולים לראות אותנו בעת שאנו חוצים את הכביש.

8. הגשם והבוץ על שמשות המכוניות חוסמים את שדה הראיה של הנהגים. לכן יש לשמור מרחק מקרבת מכוניות נעות או חונות: בכביש, בחצר הבית ובחניון.

רוכבי אופניים

הגשמים והרוחות העזות בחורף מגבילים את הנראות והראות של רוכבי האופנים, פוגעים ביציבות במהלך הרכיבה ומקשים על רכיבה בטוחה. לכן, יש להימנע מרכיבה בימים גשומים וסוערים, ולנסוע בתחבורה הציבורית או ללכת ברגל.

תגובות