הורים ומבוגרים שמתעללים בילדים – למה זה קורה?. shutterstock

הורים ומבוגרים שמתעללים בילדים – למה זה קורה?

אחרי שכבר הסברנו מהי בעצם התעללות, הפעם נעסוק בשאלה למה מבוגרים מתעללים בילדים, לפעמים אפילו בילדים שלהם ולמי אפשר לספר כשדבר כזה קורה?

לצערנו, אין על כך תשובה ברורה אחת. אבל חשוב שנזכור כי הורים שפוגעים בילדים שלהם בדרך כלל לא עושים זאת מתוך כוונה אמיתית לפגוע. יש הורים שחושבים בטעות שזוהי דרך לגידול ילדים, יש הורים שחוו התעללות בילדותם והם מחקים את ההתנהגות שחוו בילדותם, הורים שחווים קשיים ומצוקות בחייהם ועוד.

במדינה שלנו כיום, שימוש באלימות מצד הורים כלפי ילדיהם אסור מבחינה חוקית ונחשב לעבירה פלילית חמורה, גם אם ההורים טוענים שעשו זאת מתוך דאגה לחינוך הילד ולטובתו. בכל מקרה חשוב שנזכור שזכותו של הילד לגדול מוגן ובטוח, ושהתעללות בילדים היא אסורה בכל מצב.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

 למה ילדים מפחדים לספר שפוגעים בהם?

הרבה ילדים לא מספרים שפוגעים בהם, במיוחד אם מי שפוגע בהם הם ההורים שלהם. יש לכך סיבות שונות, רבים מהילדים מרגישים שהם אשמים במה שקרה להם, שהם ילדים רעים ושזה מגיע להם. ההרגשה הזאת אינה נכונה! ילד שחווה אלימות במשפחה או מחוץ למשפחה לא אשם במה שקורה לו. מה גם שילדים אוהבים את ההורים שלהם והם חוששים שאם הם יספרו יקרה משהו רע לאמא או לאבא. אבל דווקא חשיפת הסיפור מאפשרת להגיש להורים עזרה ולסייע להם. יש חשש שאם יספרו שפוגעים בהם הפגיעה תחמיר. ולמרות זאת חשוב לספר על הפגיעה ולא לשמור אותה בסוד, כי זו הדרך היחידה להפסיק אותה.

 

© shutterstock

 

אז מה עלי לעשות אם מישהו פוגע בי או במישהו קרוב אלי?

 חשוב מאוד לספר למבוגר אחראי שאת/ה סומך/ת עליו על מה שקורה לך ולא לשמור על הפגיעה בסוד. 

אפשר לספר ל:

  • להורה
  • למורה, ליועצת, או דמות מבוגר אחר בבית הספר שאתם סומכים עליו.
  • למבוגר במשפחה המורחבת, כמו סבא או סבתא, דוד או דודה
  • להורה של אחד החברים שלך
  • למדריך שלך בתנועת הנוער
  • למבוגר אחר שאת/ה סומך/ת עליו
  • לארגון שעוזר לילדים – ישנם ארגונים רבים שניתן להתקשר אליהם או לכתוב הודעה או מייל ולבקש עזרה.
© shutterstock

חבר טוב שלי סיפר לי שהוריו מכים אותו, הבטחתי לו שאני לא אספר לאף אחד, אני לא רוצה להלשין למורה או ליועצת בית הספר, מה עלי לעשות?

לכולנו יש סודות וזה בסדר, אבל חשוב שנבדיל בין סוד שיכול לפגוע לבין סוד בלתי מזיק. סוד שאינו מזיק הוא משהו רגיל או אפילו טוב שקורה לי או למישהו אחר שאני מכיר כמו למשל תכנון של מסיבת הפתעה. אבל סוד "רע" הוא סוד שיכול לפגוע בכם או במישהו אחר. אם לא נספר עליו, הנזק והפגיעה עלולים להימשך. למשל, כאשר אני יודע שחבר שלי מוכה על ידי ההורים שלו, או כאשר מישהו פוגע בי ואני שומר את המידע לעצמי ולא מספר לאף אחד.

אם אתם מתלבטים אם כדאי או לא כדאי לספר סוד שאתם יודעים עליו, חשוב שתשתפו ותספרו למישהו קרוב על ההתלבטות שלכם. אפשר גם לפנות לארגונים שעוזרים לילדים, ראו ברשימה הבאה.

סובלים מהתעללות? מכירים ילדים אחרים שסובלים? אל תשמרו את זה בבטן.

שלחו את הקוד שבתמונה למישהו שאתם סומכים עליו או לקו המצוקה של אל"י - האגודה להגנת הילד (להודעות טקסט בלבד) 054-2949596

או התקשרו:  

המועצה לשלום הילד - 02-6780606 

אל"י - האגודה להגנת הילד – 6935*

מוקד משרד הרווחה למידע וסיוע - 118

תגובות