יזמי העתיד: "הרגעים הקטנים נתנו לי את הכוח להמשיך". צילום: צילום פרטי

יזמי העתיד: "הרגעים הקטנים נתנו לי את הכוח להמשיך"

המטרה של ארגון Lead היא למצוא את הצעירים שיובילו שינוי בתרבות ההנהגה בישראל. שוחחנו עם תומר שגב, גיא שרמן ותמר ג'ינלי, שלושה צעירים שבמהלך השתתפותם בארגון הם יזמו שלושה פרויקטים חברתיים מקוריים ומעניינים שייתנו לכולנו השראה

השנה העברית החדשה שנפתחת ממש מחר, היא הזדמנות מצוינת לפרוץ את הגבולות ולשנות את המציאות שאנו חיים בה. תומר שגב, גיא שרמן ותמר ג'ינלי, הם שלושה מתנדבים בארגון LEAD, ארגון ששם לעצמו מטרה לקדם ולפתח את המנהיגות בישראל. באירגון משתתפים בני נוער מכל קצוות הארץ, ובמסגרת הפעילות הם מתנסים במנהיגות מעשית באמצעות הקמה וניהול של פרויקטים חברתיים בכל הארץ.שוחחנו איתם על הפרויקטים, הרגעים הקשים והרגעים המספקים.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

תומר שגב, נער בן שבע עשרה שהוריו התגרשו כשהיה בן שמונה יזם אפליקציה שמטרתה ליצור תקשורת טובה יותר במשפחה שההורים בה גרושים. "הגירושים של ההורים שלי היו בעיה שהפריעה לי מאוד במהלך השנים אבל בגלל שגירושים זה דבר מאוד נפוץ אז לא ניסיתי לטפל בבעיה".

"במהלך הפעילות בארגון שאלו אותי מה בעצם מפריע לי בחברה ואיך אני רוצה לטפל בבעיה", הוא ממשיך ומספר. "בהתחלה חשבתי על גירושים אבל מאוד פחדתי לעסוק בנושא הזה מכיוון שהוא מאוד אישי. לא ידעתי איך הפרויקט ישפיע על החיים הפרטיים שלי, חששתי, וניסיתי למצוא נושא אחר. אחרי שלושה חודשים הבנתי שגירושים הוא הנושא שאני צריך לעסוק בו".

איך חשבת על הרעיון של להקים את האפליקציה?

"לא עלה בדעתי להקים אפליקציה לפני שהצטרפתי לארגון, כשהחלטתי שהנושא לפרויקט שאני רוצה לעבוד עליו הוא גרושים לא היה לי שום רעיון. התייעצתי עם עוד אנשים מ- Lead, ועשינו סוג של סיעור מוחות שבסופו אחד מהנערים הציע לי להקים אפליקציה. בהתחלה נרתעתי מהרעיון מכיוון שרציתי לעשות פרויקט חברתי אבל לבסוף הבנתי שזה רעיון מעולה בגלל שבצורה הזו הפרויקט יכול להגיע להרבה יותר אנשים".

 

מתי האפליקציה תהיה מוכנה ואילו תכנים יהיו בה?

"בהערכה גסה האפליקציה אמורה לעלות בעוד ארבעה חודשים והיא כמובן תהיה חינמית. בחרתי את התוכן שיהיה באפליקציה לפי סקר שעשיתי לילדים והורים גרושים, שענו עליו מאות הורים וילדים מרחבי הארץ. לא הפתיע אותי שהבעיה שהכי מפריעה לילדים היא חוסר התקשורת בין ההורים, מכאן בא הרעיון לאפליקציה, פלטפורמה חברתית שתשלב ריכוז אירועים ואטרקציות כדי לסייע להורה ביצירת זמן איכות עם הילדים, ספר טלפונים משותף, לוח שנה משותף בשביל שבני המשפחה יוכלו לתאם אירועים ללא צורך בהעברת מסרים דרך הילדים, צ'אט, מאמרים וכתבות כדי לעזור להורים ולילדים להבין את המצב המשפחתי השונה ורשימת אנשי מקצוע שתציע האפליקציה למשתמשיה. כרגע האפליקציה לא תעסוק בעניינים כספיים מכיוון שזה הגורם מספר אחד לבעיות בתקשורת של המשפחה אבל בעתיד אני מאמין שנוסיף את זה לאפליקציה".

© shutterstock

אילו תגובות באו בעקבות האפליקציה?

"היה לי מאוד קשה לספר להורים על האפליקציה אבל להפתעתי הם הבינו ותמכו בי לאורך כל הדרך. החברים מאוד מפרגנים וילדים בבית הספר מזהים אותי בזכות האפליקציה ובאופן כללי אני מרגיש את התמיכה מכל הסביבה".

אתה מאמין שבעוד חצי שנה מעכשיו  כל בית עם הורים גרושים ישתמש באפליקציה?

"אני כמובן מקווה, אבל אני לא חושב כי האפליקציה נועדה למשפחות שרוצות לחזק את התקשורת ביניהן ויש משפחות שלא רוצות לתקשר עם בני המשפחה ולכן האפליקציה לא מתאימה להם. באופן כללי אחותי תמיד אומרת שהאפליקציה לא מתאימה רק למשפחות עם הורים גרושים אלא גם למשפחות "רגילות" בשביל לעזור להם לשמור על תקשורת נכונה".

"לא היה רגע שחשבתי להפסיק את הפרויקט מכיוון שהרגעים הקטנים נתנו לי את הכוח להמשיך"

גיא שרמן, נער בן שמונה עשרה, יזם פרויקט שנבחר לאחרונה על ידי הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול להיות אחד מתוך 3 פרויקטים, שיוצגו באו"ם ויקבלו פרס ליוזמות חברתיות שבני נוער הוציאו לפועל. המטרה של הפרויקט של גיא היא למנוע מבני נוער להתפרע, לשתות, לנהוג באלימות ולהסתבך בצרות בערבי שישי, באמצעות "פק"ל קפה. הוא גייס חבורת בני נוער אותם חילק לקבוצות ואלו הלכו עם פינג'ן וקפה שחור למקומות בהם מתאספים צעירים שמחפשים צרות באזור קדימה צורן ותל מונד, והציעו לאותם חברה' לשבת איתם לקפה ופשוט לדבר במקום לעשות בעיות".

גיא סיפר לנו כי, "הפרויקט הוא מחויבות אישית לבני הנוער המסיירים למרות שלרוב המתנדבים יש מקומות התנדבות אחרים והם מסיירים מתוך אמונה בפרויקט. בשביל ליצור שטח סטרילי המפגש הוא רק בני נוער ועם בני נוער, יש לנו קשר עם סיירת ההורים, המשמר האזרחי והמשטרה אבל זה רק למקרה הצורך והם לא נוכחים במפגשים שלנו".

איך חשבת על הרעיון לפרויקט?

"במהלך הפעילות בארגון Lead היינו צריכים למצוא נושא שמפריע לנו ולנסות לפתור אותו, אני לומד אומנויות לחימה כבר שתיים עשרה שנים, יצא לי לחוות ולראות אלימות, הנושא בער בי ולכן החלטתי שמניעת אלימות תהיה נושא הפרויקט שלי".

© shutterstock

כמה זמן לקח עד שישבו אתכם לקפה במקום לעשות בלגן?

"לקח לנו בערך חודשיים להגיע למצב שאנחנו יושבים עם חבורה של צעירים לקפה, מכיוון שהיינו צריכים לגרום להם לסמוך עלינו. מלכתחילה ידענו שזה ייקח זמן, בהתחלה קראו לנו 'החברה עם הקפה' ועם הזמן הבינו שאנחנו חברה טובים, זה הגיע למצב שעכשיו הם מזמינים אותנו באופן קבוע לשבת איתם על קפה, חברה מתקשרים אלי בשביל יעוץ או בשביל להזמין אותנו לשבת איתם בשישי בערב. אני לא אגיד שלא היו קשיים כי עבודה עם בני נוער היא מאוד קשה ויש נפילות וירידות אבל לא היה לי רגע שחשבתי להפסיק את הפרויקט מכיוון שהרגעים הקטנים נתנו לי את הכוח להמשיך".

כשהתחלת את הפרויקט חשבת שהוא יגיע לכאלה ממדים?

"בחיים לא האמנתי שהפרויקט יגיע לאו"ם, היו לי שאיפות ותמיד רצתי להתקדם ולהתפתח אבל לא ידעתי על התחרות של האו"ם. הגעתי לתחרות בזכות אנשים טובים שיצא להם לראות שהפרויקט מצליח ולמזלי אחת מהם הציעה לי לשלוח את הפרויקט לוועדת הקבלה ולמזלי הם מאוד התלהבו והפרויקט נבחר לייצג את ישראל באו"ם".

"אני חושבת שלכולנו יש בעיות של דימוי עצמי"

תמר ג'ינלי, צעירה בת שמונה עשרה היא שינשינית מטעם ארגון Lead, במהלך שנת השירות שלה היא אחראית לקבוצה בפנימייה של ילדים ונוער בסיכון שהוצאו מהבית שלהם בעיקר בעקבות אלימות והתעללות מינית במשפחה. תמר השתתפה במסלול הרגיל של הארגון כשהייתה נערה ויזמה פרויקט שמטרתו להעצים את הביטחון והדימוי העצמי של ילדים בכיתות ג'-ו'.

מאיפה הגיע הרעיון לפרויקט?

"בכיתה ח' הייתה לי חברה שחלתה באנורקסיה ובמהלך השנה התפתחו אצלה בעיות של דימוי עצמי והיא אושפזה בסוף השנה. האשמתי את עצמי בגלל שלא ידעתי איך לעזור לה ולא ניסיתי לערב אנשים שיכולים לעזור ומאז הנושא הזה ליווה והשפיע עלי, כשהגעתי ל- Lead והיינו צריכים לבחור נושא לפרויקט קהילתי שמתי לב שכולם חיים בדיאטה מתמדת בשביל להגיע למשקל לא הגיוני והבנתי שהנושא הזה של הדימוי העצמי נוגע לכולם והמטרה העיקרית שלי היא להילחם במודל היופי כבר מגיל צעיר. כל הפרויקט עוסק במודל היופי אבל מזווית קצת אחרת ובדרך לימוד מעניינת ושונה".

© צילום פרטי

חווית את בעיית דימוי העצמי ודימוי הגוף הנמוך באופן אישי?

"אני חושבת שלכולנו יש בעיות של דימוי עצמי, באופן אישי לא הייתה לי הפרעת אכילה אבל גם אני לפעמים עומדת מול המראה ולא תמיד אוהבת את מה שאני רואה. אני תיעלתי את ההרגשה הזאת למקום חיובי, התחלתי לאכול בריא ולהתאמן אבל יש אנשים שלוקחים את זה למקום קיצוני של הרעבה עצמית ושקיעה בדיכאון, אני רואה את התופעה הזאת אצל חברים שלי, המשפחה שלי ואפילו אצל הילדים שאני עושה איתם את שנת השירות, אמנם רובם בגילאי יסודי אבל בכל זאת אני רואה את הילדים מקבלים הערות על המראה שלהם ולאט לאט נחסמים ונהיים מופנמים ושקטים יותר.

הילדים שיתפו פעולה במהלך הפרויקט?

"בהתחלה  היו תגובות כמו, 'זה לא מעניין', ו'למה אנחנו לומדים את זה'? אבל היו נושאים שמאוד עינינו אותם, אמנם היו שיעורים שהילדים לא השתתפו ולא זרמו אבל לקחתי בחשבון שיכול להיות שכרגע לא רואים את השינוי באופן מידי אבל יכול מאוד להיות שהשיעור שהשתתפו בו הכי פחות יהיה מאוד משמעותי בשבילם בעתיד, כשהם יגיעו לתיכון ויזכרו בו. עבודה עם ילדים זה לא שחור או לבן".

© צילום פרטי

בנוסף למשתתפים שוחחנו גם אם מנכ"ל הארגון מר אליאב זכאי, הוא סיפר לנו מהם תנאי הקבלה לפרויקט. "אנחנו מחפשים חבר'ה איכותיים, שמתעניינים במה שקורה בארץ ובעולם ושמעוניינים להשפיע כאן ועכשיו ולא לחכות עד שיהיו בוגרים. כמועמדים לתכנית יוכלו להתקבל תלמידים שלומדים השנה בכיתה י' - אנשים בעלי פוטנציאל מנהיגותי גבוה, שמוכנים לעבוד קשה כדי להגיע רחוק ולהגשים את החלומות שלהם. כמו כן חשוב להדגיש כי אנחנו לא מחפשים רק את המנהיגים הטבעיים, אלו שכולם מצביעים עליהם, אלא גם כאלו שמרגישים שיש להם את הדחף והרצון להוביל. אם הם ישכנעו אותנו שמקומם איתנו, נשמח לתת גם להם הזדמנות". בימים אלו, ניתן להירשם באמצעות האתר לפעילות הארגון. 

תגובות